Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 16119 ggr
AnneN
2009-02-15 23:31

Har du labbe?

Har du en labbe eller kanske flera? Berätta gärna lite om din labbe Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Gullan402
2009-02-17 15:29
#1

Har 2 vovvar.
Findus 3½ år som är en blandras mellan schäfer och labbe. Dock mkt labbe i honom. En omplaceringshund som kom till oss genom en slump och blev kvar. När jag var hemma och långtidssjukskriven så hade min dåvarande hyresvärd en hund (Findus) som var själv jättemycket och totalt ouppfostrade. Varför hon hade hund har jag ingen aning om då hon ALDRIG var hemma. Denna stackars hund stod och skällde och ylade dygnet runt. Jag tyckte så synd om den så jag frågade om jag kunde få gå ut med ibland. Jovisst, det var hon tacksam för. Sagt och gjort jag och barnen gjorde 1 försök men denna hund som då var närmare 10 månader hade ALDRIG haft koppel. Det var ett konstycke att hålla i denna dragande vovve och försöka stå på benen. Ett par ggr var vi ute med under några dagar. En dag kommer en annan granne och säger att Findus har flygit genom fönstret och sitter på min trappa. Hm, en skadad tass och lite småsår. Fick tag på matte som tog honom till veterinär. Efter det skulle han hållas kopplad med tratt och fick inte studsa runt med tassen. Helst stödja så lite som möjligt. Absolut inte lämnas ensam. Matte kom dagen efter och undrade om jag kunde ha Findus över natten och en stund nästa dag. Visst jag prövar. Och denna vilda vovve blev kollugn hos mig och barnen. Han var mest glad över att ha sällskap tror jag. T o m lilla flickan kunde ha honom i koppel på tomten. Medicin (PC+ smärtstilande) som matte inte fått i honom åt han som godis hos oss. Vi blev totalt sålda på denna goa varelse. Så det blev bestämt att han skulle stanna tills efter återbesöket. Då hade jag flyttat till mitt eget hus och här trivdes han som fisken i vattnet. Han var på "besök" hos matte men ylade konstant i 2 timmar vid dörren så hon fick köra hem honom till oss. En lyckligare hund hade hon aldrig sett, han stod upp i bilen redan vid vår avtagsväg och rusade fram till vår dörr.  Sen fick han stanna hos oss för gott.

FELIX är 14 månader och Findus är morbror till honom. Honom har vi haft sen han var 8v. En alldeles omöjlig vilde men vi tränar honom så gott vi kan. Kunde Findus bli så bra så SKA denna också med tiden bli det.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

rattoken
2009-03-02 10:45
#2

jag har en Labbevalp

kerstinjo
2009-03-04 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kan berätta om min Bonzo, som inte finns längre.

Han kom till oss från en familj som hade tröttnat på honom och antagligen inte var snälla mot honom.

Hem till oss kom en kille på 1½ som var rädd för det mesta. En osäker kille, som inte visste vilket ben han skulle stå på.

Men så småningom växte han till en alldeles speciel kille. En hund som de flesta fortfarande pratar om.

Han byggde upp en psykisk styrka som var otrolig och blev en kille som inte var rädd för något. Samtidigt levde han i sin egen lilla värld och var en hemkär kille som var nöjd med att nosa omkring och "bara vara".

Otaliga är de historier som vi och andra fortfarande berättar om Bosse (som lillmatte döpte om honom till). Han blev en mycket egensinnig kille med en otrolig charm.

Nu ligger han begravd vid vår Snickarstuga, ett ställe som han älskade.

Nu kanske ni förstår varför jag efter Bosse och Alfons Töntbull återigen föll för en labbe, fastän det blev en marodör!

Många hundar har vandrat genom våra liv, men det kommer aldrig att finnas någon som har så stor plats i mitt hjärta. Han var speciell!

På kortet mitt farväl till Bosse.

 Kerstin 

 

TinaH
2009-03-04 15:01
#4

hej Kerstin

välkommen hit!

så vitt jag vet så har du en ny Labbe nu. Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

kerstinjo
2009-03-04 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ingen labbe, de har lurat på mig en Marodör!

 Kerstin 

 

TinaH
2009-03-04 18:10
#6

# 5

Vilken SÖT "Marodör" Skrattande

Men Kerstin…det heter ju…"Sådan Matte - sådan Hund"….kan det spela in kanske på hans "marodöriska sett" och vara? Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
kerstinjo
2009-03-04 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tungan uteTungan ute Marodör!

 Kerstin 

 

kerstinjo
2009-03-04 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Marodör. Äsch, det är bara bra att han har letat mögel.

 Kerstin 

 

TinaH
2009-03-05 00:01
#9

du har inte funderat på och aktivera honom, istället för att han aktiverar sig själver? Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Gullan402
2009-03-05 00:16
#10

Kerstin det är ingen marodör, det är en , KREATÖR Glad han ville ju göra något nyskapande med korgen och sen var det väl lite väl mycket rosa-lila på samma ställe….Flört
Han är miljömedveten oxå, han designar nya saker av gamla.

Att människor inte förstår när vi jobbar så hårt!!!
 
Hälsningar från elektrikern/matprovaren Felix

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

rattoken
2009-03-06 05:40
#11

Man har aldrig et lugn men heller aldrig et tråkig stund när man har en labbe Tungan ute

maaro
2009-03-30 21:56
#12

Hejsan!

Jag har 2 labbar, Molly som blir 3 nu i maj och Obama som är 5 månader. Molly är en jaktlabbe, hon är gul och underbar, älskar att tugga, bära på sitt koppel när vi går hemåt. Hon har tuggat av 3 st koppel på gång igen, hi.hi…Flört

Obama är en brun härlig busig valp. Han tuggar på mycket just nu, tänderna. De är väldigt duktiga på att lyssna på vad jag vill att de ska göra. Älskar att äta upp katternas mat, de är matgladaGlad men det är ju de flesta labbar.

KindredCold
2009-04-02 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

50% Labbe.
Får jag vara med ändå? Oskyldig

Pappa är jaktlabrador och mamma är blandras mellan flat coated retrivier och golden retrivier.

Akilles var namnet.
Fyller 4 år i augusti i år.
Är en lugn stabil hane påväg mot kastratvärlden..

Han har blivit pappa (Ej under min ägotid) till vackra friska valpar.
Han är friröntgad.

Lek med matte är inte något som toppar listan, men andra hundar, helst tikar är underbart!
Att få vara lös är ett måste. Springa av sig var dag.

Annons:
Maja
2009-04-03 02:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ja, jag har ju en liten labbekorsning. Eller ja, han bor hos mamma och pappa, men så fort jag är hemma på besök så är han min. ;)

Blir 3 år i höst! Stora pojken! =)

maaro
2009-04-04 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tänkte visa mina vackra labbar! Kortet tagit i dag, inte världens bästa men….

kerstinjo
2009-04-07 11:30
#16

#10 Är han elektriker också??Skrattande

 Kerstin 

 

Gullan402
2009-04-19 01:10
#17

#16 mmm, han var elektriker oxå men nu har han valt en annan bana. Matte var så jobbig och fixade och donade med alla sladdar och modem så det blev tråkigt till slut. Nu är han mer innne på houidini. Han rymmer inte, det  är han för väluppfostrad (?) till men öppnar dörrar och fönster. Han lyfter av fönsterhakarna så nu har vi fort Knox här med snören och rosetter och skidbindslen i varje fönster. Ytterdörren får vi låsa dygnet runt (fast dagtid har vi nyckel i låset från utsidan mestadels). Felix ska hjälpa katterna ut och in vare sig de vill eller inte. Eller bara öppna för nöjesskullSkrikandes (Blir kallt inne ibland)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

kerstinjo
2009-04-19 01:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17

Jag tror att jag börjar gilla matprovar-Felix mer och mer. Hihi, jag kan riktigt se dina snygga fönsterdekorationer framför mig.Glad

Duktig vovve som vallar katterna lite.

Inte konstigt att vi labbeägare har lite underliga och orginella hem. I bland så gäller "Rädda vad som räddas kan."

 Kerstin 

 

kerstinjo
2009-04-19 01:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Läste just din berättelse om Findus. Verkar som det var han som valde er och flyttade in. Tänk vad bra han har fått det.

Vår gamle "Bosse" fick vi när han var 1½ år. En hund som var livrädd för allt och bara ville gömma sig.

Men vi fick 10 år med denne specielle kille som ingen någonsin kommer att glömma. Han blev så småningom världens lugnaste kille som bara trivdes hemma.

Bonzo hette han, Elin döpte om honom till Bosse. Han var född på samma dag som jag och för att vi skulle kunna fira både födelsedag och namnsdag ihop så fick han heta Bonzo, Bosse, Elisabeth Johansson.Flört

 Kerstin 

 

Honolulu
2009-05-11 01:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag har en labbe-tjej som nu är 4½ år gammal.

Köpte henne när hon var 5 månader. Då hade hon typ gått i hundgården hos uppfödaren och var helt omöjlig! Hon kunde inte gå i koppel, kissade och bajsade inne, hon käkade sönder ALLT, stod på bord och köksbänkar, ja all man kan tänka sig och sen lite till… :) 

Hemma hade jag då redan en labbe tik på 9 år. Lugn och stabil. Men detta ny lilla monster fick mig att tvivla på min förmåga att uppfostra hundar…

Men skam den som ger sig!

Idag är Sindy en underbar hund, världens goaste, snällaste och gladaste hund!! Hon älskar att springa i skogen och badar gärna i alla slags kärr hon kan hitta. Hon älskar att gå med till skolan för att hämta dottern för då finns det alltid chans att några barn vill klappa på henne och hon älskar barn!

Tyvärr fick jag lov att ta bort min gamla tik förra året då hon blivit gammal och dålig. Usch det är så hemskt varje gång man måste ta bort en sann vän!

Sindy har tagit det bra att bli ensam-hund men det beror nog mycket på att jag är hemma på dagarna. Nu för tiden har hon även en kompis på dagarna eftersom jag har blivit dag-matte till en schäfertik i samma ålder.

Här en bild på Sindy.

Annons:
Honolulu
2009-05-11 01:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här en bild på min gamla tik, Flisa som tyvärr inte finns bland oss längre Gråter

På bilden nyduschad och med härligt köttben Tungan ute

tsset
2009-05-14 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Två jaktlabbar här!

Fredde fick jag av grannen när jag var 11 år.  han var 6 år gammal och helt ouppfostrad. Varför får jag inte springa kors och tvärs över vägen, varför får jag inte ta mat från bordet, vad är sitt, varför får jag inte jaga i koppel, matte varför skjuter du inte älgen jag hämtat…? Så såg första året ut för oss två, men oj vad jag lärde mig mycket! Idag är han hela 13 år, och lever som en pigg pensionär! Men bakbenen hänger tyvärr inte med lika bra som förr…Pigg, glad, älskar chips och kyckling… den bästa förstahunden man kunnat tänka sig och jag hoppas hoppas hoppas verkligen att vi får iaf ett år till tillsammans.

Chiefen är 4 år, och det var väl tänkt att vi skulle jaga och tävla lite men… ja, om vi säger så här, får inte han vara den som jobbar protesterar han HÖGT. Så arbetsnarkomanen och jag apporterar bara för nöjets skull :) Vi funderar på att börja med agility nu, han har nämligen fastnat för slalomet av en slump.
Chief tror att allt är en lek och att alla vill leka med honom, men flyttar snabbt på sig och tittar åt ett annat håll om en annan hund skulle visa aggressiva sidor. Jätteduktig kring småbarn, sitter helt stilla när barnen stoppar ner kakor i halsen på honom. Alldeles för mycket energi, ser ut som en greyhound när han springer och arbetsnarkoman som sagt ;) Fredde leker han däremot vilt med, och Fredde går med på det av någon anledning… suck, hundar.

Bifogar en bild på Fredde!

kajsa_karin
2009-06-23 20:02
#23

Min första Labrador Jessy hon åt upp allt de två första åren. Bet sönder trappan, Mobiltelefon, Glasögon ja allt hon kunde komma åt. Vi fick ha henne i 5år . Hon gick bort i cancer 3 dagar efter sin 5 årsdag.

Idag lever hennes Son hos oss han heter Elliott vi fick ta över honom då han var 1år han är nu 8 ½år sedan ägare jag hans ohängda lille bror Bus på 2år. De har samma pappa.

Bus gör skäl för namnet hittar jämt på Bus

Margareta
2009-06-27 14:24
#24

Min man har en svart labrador, Cedric, som ledarhund. Han är född och tränad i Tjeckien och har varit hos oss sen mars 2006 då han fyllde 2 år.

Cedric är en underbar hund - han anpassar sig helt efter situationen, dvs han är "bushund" hemma och "tjänstehund" när han arbetar.

Ni som är nyfikna på ledarhundar och hur de är tränade, de där ju oftast labradorer, är välkomna till Mats helt nystartade forum Ledarhund iFokus.

Ställ gärna frågor och kommentera ni som är "proffs" just på labbar!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2009-06-28 11:56
#25

I går var det ledarhundspromenad på Djurgården i Stockholm. 11 labradorer ledde sina förare genom folkmassorna som var stora med tanke på det underbara vädret.

LeffeD som är Medarbetare på Synskadade var där och gjorde ett reportage som ni kanläsa och se bilder här

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

CarinaO
2009-07-08 00:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Vi har nyss fått hem en blandraskille han heter Valle och är en blandning mellan Labrador/Bordercollie

Helt underbar, men är nog för mycket för att valla ibland,men annars en jättetrevlig hund :)

Ricko
2009-07-08 15:56
#27

Tyvärr nej! Men kanske ska skaffa en Labbe snart :D ^^ Vill helst ha en Gul hane som ska heta Marley ! (om ni sett filmen fattar ni nog! älskar filmen och gråter varje gång på slutet xD)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Annons:
LenaK63
2009-07-09 01:17
#28

Har just nu en labbetik, gul, 6 år. En släkting till föregångaren som var en gul hanne. 

Vi har haft labbar, gula hanhundar, i många år. Det här är den första tiken och nummer 5 i ordningen. För oss har det alltid varit den självklara rasen. 

Alla våra hundar har varit underbara följeslagare i livet och väldigt anpassningsbara till de flesta situationer. Må vara långa resor med korta raster och trånga campingplatser eller hotell. Allt har accepterats och tålmodigt utståtts. Så länge de fått vara med och vårt bagage varit kvar i hotellrummet, inga problem att stanna och vänta. Husse och Matte kommer alltid tillbaka. 

Vi har också tidvis gått Brukshundskurser och andra hundkurser litet här och var och alltid haft väldigt roligt.

All vakna varje morgon och bli välkomnad av en glad labrador är en så underbar start på dagen!

Houdini
2009-09-22 23:23
#29

Vi har 2 labradorer som vi älskar mest i världen såklart!

Nelly & Polly kallas de, och båda tikar som hörs på namnen.

LP:1 Trolltjärnbäcken Meant To Be Seen &

LP:1 SVCH Tjotte's Meant To Be

Den ena är brun (Choklad) och den andra är svart.

Tjotte's Meant To Be "Polly" 5 Maj 2008

Vi tävlar på lite olika ställen i lite olika grenar. Bla. Lydnad, jakt, utställning, viltspår…

Tjohhooo!!!

Nelly SILVER & LP 1  på COLLIE SM 2/7-2009

Våra labbar gillar också att dra pulka och valla in kaninen på kvällen. Vi går ganska mycket eftersök åt älgjaktlag runt om i nejden.

 

När vi åker och badar är de nog så ivriga att "rädda" barnen från att drunkna.

Polly 3 år och Sebastian 4 år

Bilder & tävlingsresultat på våra labbar finns på vår hemsida: http://trolltjarnbacken.se

Vilket också är vårt kennelnamn (Trolltjärnbäcken), utöver labbar har vi också 2 Jämthundar.

Användbarare hundar än labbar får man nog leta efter.

Mvh

En glad o Nöjd Labradorägare.!!

Browny
2010-02-24 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Vi har en liten labbekille här hemma. Han är av jakttyp (närmare bestämt apportör) och fyller 3 år i år. Brick, som han heter, är nog världens goaste kille. Vill alltid vara till lags och vara tillsammans med flocken. Finns inget ont i honom. Han är dock lite hispig och "orolig" ibland. Han vandrar jämt omkring med sina gummileksaker i mun, non stop, och vill att alla ska beundra dem! Glad Äkta vattenälskare, älskar allt som har med vatten att göra och otroligt lättlärd.

Denna kommentar har tagits bort.
smilla48
2010-03-20 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Har också en 14 v labbevalp- en kille - helt underbar--har varit hos oss i 14 dgr. (Än så länge, kanske, ha ha)

Elsasmatte
2010-07-20 03:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hej, jag har en Chokladbrun labradortik på 13v som heter Elsa.

Söt och busig:)

 Ps, hur får man bilden på Elsa att synas direkt i inlägget och inte som en liten man måste klicka på?

Emmma
2010-07-22 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

jag har en liten labbe flicka på 12v.
vilken energi! och ska bita på allt och alla, men de hör väl valpar till ;) annars är hon världens goaste.
(på bilden är det Smilla tsm med bäste kompisen, amstaffen, Hera)

Annons:
kerstinjo
2010-07-22 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Labbe?

Ett monster med målarfärg i huvudet!

 Kerstin 

 

TinaH
2010-07-25 01:32
#36

Härligt!

att "monstret" vill hjälpa till lite =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

kerstinjo
2010-07-28 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Han är duktig min Marodör och har många yrken.

Mattestare på Rusta, skotestare på Skokanonen, tapet- och färgtestare på färgaffären, möbeltestare på MIO.

Fast han är så effektiv så han får sparken överallt! Min "lille skit"!

Fast numera jobbar han på landet och käkar gräs ihop med Svea.

 Kerstin 

 

kerstinjo
2010-07-28 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Han är duktig min Marodör och har många yrken.

Mattestare på Rusta, skotestare på Skokanonen, tapet- och färgtestare på färgaffären, möbeltestare på MIO.

Fast han är så effektiv så han får sparken överallt! Min "lille skit"!

Fast numera jobbar han på landet och käkar gräs ihop med Svea.

 Kerstin 

 

siem
2010-10-02 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Vår Doris är blandras, men verkar bli mest "labbig", får vi va med här också ändå? Räknat i procent är hon väl typ 75 labrador.

Hon föddes på midsommarafton i år o vi har haft henne i 5 veckor nu. Senaste veckan har hon gjort stora bautaframsteg, lagt ner stor del av det löjliga biteriet o istället lärt sig sitt, ligg, tass o kryp! O blivit sååå lycklig! Svansen går så man ibland oroar sig att den ska vridas av o flyga iväg, som man vrider av en ståltråd ni vet.

Bild på när hon provar kattens utkiksbord.

kerstinjo
2010-10-03 02:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jippie!! Vatten!

Iskallt! Men inte för en labbe.

 Kerstin 

 

kerstinjo
2010-10-03 02:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Blöt "liten skit".

 Kerstin 

 

Annons:
Margareta
2010-10-09 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Som ledarhund får man följa med på många udda ställen.

Här en bild från när Cedric hälsade på en älg på Skansen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mini-kapubara
2010-10-18 01:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Hej =)

Får jag lägga mig i lite? jag satt och kollade på google efter bilder på svart labrador och kom på att min lilla tös liknar en labbe väldigt mycket, men henne jag köpte av sa att hon var 66% Schäfer och 33% BorderCollie,  sätter in en liten bild så ni får se min Kreativa marodör Flört

Windiea
2011-11-03 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Jag har en labbetjej här hemma på 7 år :) 2005 fick min familj hem en liten busvalp som vi trodde aldrig trodde skulle få att sluta bajsa inne, hoppa upp på bänka roch äta mat från köket när vi var  ett annat rum. Hon heter Sindy. Hennes fulla namn: Musical's Honululu. Fast hon är ganska gammal är hon som en valp. Hon hoppar och busar och ja..

När vi fick hem henne var hon 20 veckor gammal.

PiganX
2012-06-26 06:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Leo är en Labrador-blandis, och i mina ögon är han ju såklart världens finaste vovve. Det är han som gör varje dag värd att leva, och han får mig nästan alltid på bättre humör genom att bara finnas till.

Han är kastrerad och väldigt lugn inomhus. Otroligt matglad är han också, och han skulle nog kunna göra vad som helst för att förtjäna en godisbit. Otroligt lättlärd, tar oftast inte mer än några minuter att lära honom något nytt och sen sitter det.

Han älskar långa promenader och att bada, han blir lätt ganska rastlös om han inte får komma ut och göra saker. Vi bor även lite utanför stan och har ganska stor tomt, så vi har en del skog inhägnat där han får springa fritt med vår andra vovve.

Lydig är han också, han går jättefint i koppel och har man honom lös så kommer han så fort man ropar. Glad

Upp till toppen
Annons: