Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 5943 ggr
AnneN
2009-02-15 23:34

Röntgen, ögonlysning, mm

Har du röntgat, ögonlys och vad annat som ska göras för att kontrollera att din hund inte har någon av de sjukdomar som finns inom rasen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Cerrolyn
2009-02-16 21:39
#1

Jag har röntgat Ceasars armbågar (ua) och höfter (A). Men jag har inte ögonlyst då han inte ska gå i avel.

**MVH Cerrolyn

Rafflan
2009-02-17 16:59
#2

Vi hör röntgat Elis höfter E och D ;)

Vi har säker kollat armbågar och sånt med då tanken var att han kanske skulle fått en kull. Men det enda jag vet är höfterna och ja, där ströks ju plan på någon kull på en gång ;)

HarrietKiara
2009-02-18 11:48
#3

Jag har bara röntgat höfter då det inte har varit aktuellt med avel för vår del.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Tezza
2009-02-18 11:57
#4

Alla 3 är röntgade bak å fram. Två av dem är ögonlysta då de gått i avel. Skulle vilja ögonlysa alla 3 nu när de är lite äldre, mest för rasarbetets skull men har inte råd just nu.

TinaH
2009-02-18 14:05
#5

#4

jag funderar på att ögonlysa min Boy när jag AD/HD röntgar honom.
men  vad kostar det?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Tezza
2009-02-18 15:54
#6

#5 De gör inte ögonlysning på alla veterinärstationer utan då hyr de in speciella veterinärer emellanåt. Det var länge sedan mina ögonlystes nu men goldenklubben betalar det som överstiger 300 kr. Kolla upp det! Jag vet inte heller om man kan göra det samtidigt, kanske blir mycket för hunden då….både lugnande och förstoring av pupiller. Men hör med din vet. Och sen vet du kanske att en ögonlysning bara "räcker" ett år. Ska man avla på en hund måste den vara ögonlyst senast ett år bakåt. Jag skulle nog ha väntat på en sån pass ung hund som du har.

Annons:
TinaH
2009-02-18 19:20
#7

#6

tack för informationen!

Jag ska inte ögonlysa förrän det blir tal om ev att ta kull på Boy. =)

jag hade tänkt och röntga honom vid 18 månaders ålder. :)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

AnneN
2009-02-21 23:39
#8

Jag undrar hur ni tänker då ni inte ögonlyser, röntgar mm bara för att er hund inte ska gå i avel?

Jag menar om er hund skulle råka bära på något ärftligt så är det ju av intresse att få reda på det både för er uppfödare och för de som har kullsyskon som eventuellt ska gå i avel. För även om det inte är något som syns på den hund som då ska avlas på så kan det ju finnas i generna om något syskon har det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tezza
2009-02-21 23:50
#9

#8 Jag ser det som en självklarhet att röntga mina hundar, både för rasens skull och min egen då jag jobbar mycket med mina hundar. Med ögonlysning är det lite klurigare. Men jag tycker nog att man bör ögonlysa en hund iaf en gång i livet och då då den är lite äldre. Men nu är jag dålig på ögonsjukdomar, kanske det finns vissa man kan upptäcka redan då de är små? Men då ögonlysning gäller endast ett år så måste det ju vara så att man ej kan upptäcka ärftliga sjukdomar som eventuellt dyker upp längre fram?

Lite surrigt, hoppas ni förstår…. Men jag har iaf inte råd att åka och ögonlysa alla mina hudnar varje år. Hur ofta ska man då göra det tycker ni om det inte ska gå i avel?

Måste läsa på lite mer om de olika ögonsjukdomarna. En artikel här är ett önskemål:)

Men iaf ska jag försöka åka och ögonlysa mina 3 igen nu då de är lite äldre och jag vet dessutom att det i linjerna finns en anlagsbärare av PRA, inte kul.

AnneN
2009-02-21 23:57
#10

Här kan man läsa lite om PRA

Hur ofta kan jag inte svara på att man ska ögonlysa då jag inte vet speciellt mkt om varken reglerna eller ögonsjukdomarna, men att kanske ögonlysa i samband med hd/ad-röntgen och sen då hunden blivit lite äldre kan vara en idé?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rockygubben
2009-03-06 17:43
#11

Jag har röntgat Tia och hon har en lindrig höftfel.

Upp till toppen
Annons: