Annons:
Etikettallmänt
Läst 3131 ggr
giffan
3/29/09, 3:03 PM

Flattar och övervikt

Jag har ju just fått hem en flatte.

Han är rent av FET!

Nu har jag ingen erfarenhet av att just flattar har lätt för att gå upp i vikt, så som Labbarna har sitt rykte om sig att bara titta på maten så går de upp.

En kompis sa till mig, att ja Flattar har ju lätt för att gå upp. Jag blev då lite fundersam, för det är verkligen inte den bilden jag har av dem.

Någon annan här som har erfarenhet av flattar och övervikt, eller ja varför inte retriver och överviikt, villka har lätt att lägga på sig?

(saknade kategorien hälsa så nu la jag det under allmänt)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Gasoline
3/29/09, 3:08 PM
#1

Vad kul att få hem en hund igen =) Med tanke på de rörelsemöjligheter hunden lär ha hemma hus dig så lär han nog gå ner snart. Är detta oxå en gatuhund?

Ang ävervikt på dessa hundar så har jag faktiskt hört att de lägger på sig ganska lätt.

giffan
3/29/09, 3:24 PM
#2

#1 Ok Jag har bara träffat slimade flattar.

Nästan så knasen skulle se smal ut haha

Nä det här är ingen gatu hund, han är svensk, men kommit lite på fel kant i livet, eller vad man ska säga.

Absolut ingen problem hund.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gasoline
3/29/09, 3:26 PM
#3

#2 Haha, är det verkligen så illa att knasen skulle va smal jämnfört med honom? Sorry, men det lät lite komiskt. Du får lycka till med viktminskningen iaf, här kämpar jag på som f*n men tycker inte att jag ser något resultat =/

giffan
3/29/09, 4:31 PM
#4

#3 Här har jag ju fördelen att jag kan ta med honom (så småning om iaf) när jag kör eller rider.

Men annars är ju en cykel bra. Jag har även tänkt mig att ge slag i saken att få bättre kondis själv nu!

Du får se honom nästa gång du kommer ut å hälsar på!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gasoline
3/29/09, 4:33 PM
#5

#4 Haha, ja, jag skulle oxå behöva bättre kondis, men jag jobbar på det. Så jag är välkommen igen? Men Liz sa i bilen hem att jag inte fick följa med fler gånger för jag va tydligen otrevlig mot henne?! Tyckte jag va väldigt snäll faktiskt och jag tyckte för en gångs skull att det va trevligt att umgås med henne en hel helg, för vi bråkade inte en enda gång, förutom i bilen hem..

giffan
3/29/09, 4:37 PM
#6

Ja klart att du är välkommen igen!

Jag tror Lizze tycker det är lite konstigt när du är med. Men mig gör det inget.

Jätte kul att ni kan umgås utan att slåss =)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Gasoline
3/29/09, 4:39 PM
#7

Ja, det tycker jag med faktiskt. Nu börjar vi dessutom bli lite ot =P Hoppas att du får svar ifrån någon som VET snart =P

giffan
3/29/09, 4:40 PM
#8

Ja, för både du och jag sitter ju i samma båt just nu!

Att få ner våra vovvar i vikt!

Förslag mottages.

Bra foder är något jag funderar på.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gasoline
3/29/09, 4:42 PM
#9

Jag köpte ju nytt foder med mindre fett och kalorier i.. Potionerar upp en liten mäng 2 ggr om dagen, står frame hela dagen och på natten tar jag bort det. Sedan massor av motion, försöker iaf.

AnneN
3/29/09, 6:39 PM
#10

Jag har sett överviktiga flattar förr, men de gångerna har orsaken varit väldigt lätt att lista ut… hunden har fått enorma mängder med godsaker, matrester + foder och enda motionen har varit att gå ut och rasta sig 10-15 minuter och sedan in igen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

giffan
3/29/09, 7:55 PM
#11

#10 Ok det är nog ungefär så min har haft det, förutom att han inte varit ute på promenader, bara i trädgården.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
3/29/09, 7:56 PM
#12

Har kommit på att han lika gärna äter äpple och morötter som hundgodis, då är ju valet enkelt vad han kan mutas med iaf!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

HarrietKiara
3/30/09, 9:33 AM
#13

Jag skrev i din andra tråd men skriver här med. Jag rekommenderar varmt Specifics weightloss tror jag det heter. Det mättar bra och är drygt. För min hund räckte en 13 kg säck 1 1/2 månad. Den kostade då 632 kr så det är ju inte så blodigt. När jag var nöjd med hennes vikt så gick vi över till deras weightcontroll och det var lika drygt det. Nu äter hon Robur 27/15 och det funkar jättebra. Hon är kastrerad hon med så det gäller ju att passa dem så dem inte lägger på sig fler kilo än nödvändigt. Flört

Lycka till med viktminskningen.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Annons:
giffan
3/30/09, 12:55 PM
#14

#13 Jag ska kolla på det fodret. Men i det stort hela tror jag han kommer gå ner nu när han har stora rörelse möjligheter här.

Färskfoder? Kan det fungera?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

marika-J
3/30/09, 2:53 PM
#15

Det beror nog på, har själv två stycken flatttikar, en 2-åring och en 4-åring och det är enorm skillnad på dem.

trots att den yngre hunden bara får tot. 4 dl mat per/dag så är hon tjock och då menar jag inte lite. medans den äldre hunden är en lite större modell men mkt smalare. Våra hundar är ute i princip hela dagen (vi bor på gård) så motion får dom så det räcker och blir över, + att jag antingen tar en promenad med dem efter skolan, eller en joggingtur. Jag tränar och tävlar även agility med dem. Men trots detta så är hon överviktig. Uppfödaren vill att vi ställer ut henne eftersom hon är så fin, men vi har gjort det ett par gånger och de säger alltid samma sak; väldigt fin tik, bra tassar, fint huvud m.m men sen på slutet kommer alltid "visad i ngt för högt hull" vi kan inte göra något åt det. Men hon är en sån hund som äter allt så fort man vänder ryggen till har hon glufsat i sig en kotte, hästskit eller något annat smaskigt. men det går inte att få bort hennes beteende.

giffan
3/30/09, 2:57 PM
#16

#15 Aj då. Vi får verkligen hoppas att min kommer kunna gå ner lite iaf. För som han ser ut nu är han F E T och det är inte kul.

Men hästskit och kottar? Går de upp i vikt av det? Jag har alltid låtit mina hundar äta hästskit, och aldrig haft problem med vikter förut.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

marika-J
3/30/09, 3:07 PM
#17

#16 jag tror inte heller det, men det är just det att hon hela tiden tuggar på någonting, hon känner sig aldrig mätt. Hon tuggar ju knappt torrfodret heller..

men lycka till med din nya vän, det är helt underbara hundar!

[jakke94]
4/13/09, 12:00 AM
#18

våran flatttik på 10 år är fet,
men tror inte det egentligen tillhör rasen.. vi har varit uppfödare innan och alla våra andra flattar har varit i god form och blivit kring 13-14 år

giffan
4/13/09, 12:30 PM
#19

#18 Jag uppattar inte heller rasen som att de har just anlag för att bli feta, har faktiskt nästan aldrig sett en fet flatte.

Nu har min faktiskt gått ner en del, så nu kan man nästan se en midja. Skrattande

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[jakke94]
4/13/09, 12:41 PM
#20

hehe va bra :)
har du inga bilder på killen ?

Annons:
giffan
4/13/09, 12:44 PM
#21

Min kamera är lite knas, men ska fixa bilder.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
4/14/09, 8:27 PM
#22

Skyll på att det är kameran som är knas….Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
4/15/09, 1:00 AM
#23

#22 Nä det är väll jag som är knas men skyller på kameran.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
4/15/09, 10:45 AM
#24

#23

TystOskyldigSkrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: