Annons:
Etikettmedia
Läst 2973 ggr
TinaH
2009-04-23 10:07

Golden Retriever högg 7årig

En golden uppbunden i Askeröd/Skåne har huggt en 7årig flicka svårt, när hon skulle pussa hunden.
Ägaren till hunden var en bit där i från.
Flickan fick skador i ansiktet och fick föras till sjukhus.
Polisen uppmanar "Gå aldrig fram till uppbundna hundar!".

Finns mer och läsa: Sydsvenskan
                             Expressen

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
siennasmams
2009-04-23 10:21
#1

*suckar*

va' trött man blir…
kan inte de som har barn lära sina telningar detta ("gå aldrig fram till uppbundna hundar") en gång för alla?

det är väl som vanligt hunden som får ta smällen i detta…

[jakke94]
2009-04-23 10:40
#2

hoppas inte dem anklagar hunden

undra om flickan hade gjort samma sak om det stått en dobbermann eller en stor amstaff uppbunden ^^

TinaH
2009-04-23 11:00
#3

Jag resonerar så här som själv är golden ägare.

Jag skulle aldrig tillåta (om jag nu hade haft barn) att gå fram till en bunden hund. Oavsett om man känner hunden eller inte.
Det är nämligen så att hundägaren åker på ALLT som händer.
Tycker att man faktiskt har ett föräldrar ansvar att håla reda på sina ungar, när det finns hundar i närheten, uppbundna eller inte.

Jag har själv blivigt biten av en golden när jag var 7-8år, som är uppvuxen i en barn-familj, men idag när jag kan hund mer, så inser jag att det var mitt fel, för hunden blev trängd. Men en barn van hund ska inte göra så i villket fall.

Men det är många gånger när jag är på promenader att det kommer fram föräldrar med barn "Åh! titta en golden, gå fram du och klappa den!" .
Ibland så säger jag NEJ!.
Givetvis så frågar setts det varför?

Då håller jag ett föredrag. =)
Att en golden eller någon annan Retriever ras är inte några raser som bara är gulliga och familjekära.
Utan dem är rena jakt och apportör-hundar.
En arbetande apporterande ras.
Då backar dem "förståligt"….

Nu tycker jag att dem borde undersöka hunden, INNAN, den avlivas eller få munkorg på sig.

Ägaren verkar vara en ansvarsfull kvinna.
Samt att hunden inte har gjort något sånt här innan.

Men SNÄLLA!
Låt inte barnen gå fram och klappa uppbundna hundar!!
(blir så arg pånt här!! Skrikandes)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

siennasmams
2009-04-23 11:09
#4

klart hunden inte ska avlivas om den inte är aggressiv!
om någon för hunden okänd kastade sig över hunden (syftet var ju iofs "gott", då, men det kan ju inte hunden bedöma) så är det väl rätt troligt att vovven kände sig hotad.

HarrietKiara
2009-04-23 11:26
#5

Jag skulle vilja säga. Gå aldrig fram till FRÄMMANDE hundar. Klart att hunden kände sig trängd, den satt ju fast!

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Tezza
2009-04-23 12:30
#6

Håller med #5 men sen säger jag oxå - bind aldrig upp hunden, många olyckor händer då…..J

ag tycker att man även som hundägare ska ta ett ansvar för att sin hund inte råkar ut för detta. Alltså både hundägare och föräldrar har ansvar för detta, inte hunden eller barnet.

Annons:
TinaH
2009-04-23 13:10
#7

Jag kan ibland göra så när husse är inne i affären, binda boy.
Men då går husse in i affären och jag står kvar med boy ute.
Jag kan binda Boy, men stå kvar jämte.
Inte alltid jag binder heller, beror på hur min rygg mår. =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

TinaH
2009-04-23 13:11
#8

Detta är hundägarens och föräldrar ansvaret som skall enbart gå in här, ett barn vet inte om något.

Men tyvärr så är det vi hundägare som får skiten på oss om det händer något….oavsett VEMS felet var….

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

siennasmams
2009-04-23 13:17
#9

kanske är dags att kräva att hris (hundens rätt i samhället) blir verklighet?

jag brukade säga "ring hris!" när min beardispojk hade åsikter om att jag var elak (när han inte fick resa sig under platsliggning, till exempel)
*asg*

rockygubben
2009-04-23 20:33
#10

Håller med #5.Mina barn fick aldrig gå fram till främmande hundar.

giffan
2009-04-24 00:15
#11

Jag har faktiskt ´som liten gått fram till en schäfer, tog tag i öronen och pussade den mitt på nosen. Ägaren höll på att svimma då denna hund inte gillade barn. Jag hade nog tur där att inget hände.

Jag gjorde detta även fast mina föräldrar prentat i mig att man inte gör så.

personligen tycker jag att man inte binder hundar utanför affärer, om man måste lämna hunden kan man sätta den en bit i från, eller be någon hålla i hunden.

har sett för många hundar som fått panik, tagit sig ur halsbandet och dragit.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[jakke94]
2009-04-24 00:18
#12

tycker också att man egentligen inte borde bina hudnar utanför affärer..

jag har också gått fram till en hund som jag ej kände när jag var liten.. en rottweiler.. men tror inte att ett barn som inte har hundvana just väljer en rottweiler.. dem går nog till golden och dem "mjuka" hundarna

Cerrolyn
2009-04-24 01:14
#13

Som både mamma och hundägare så fattar jag inte varför andra inte lär sina barn vett och etikett bland djur.

Så svårt är det inte.

Sedan finner jag det inte så svårt att förstå varför golden leder bitstatistiken "De ser så snälla ut och är sådana bra barnhundar mm." En trängd hund är en trängd hund oavsett ras och uppfostran. Inte f-n skulle jag sitta snällt och vara tyst om någon trängde mig. Bara att tänka lite.

*Förlåt, men jag blir så arg när folk inte använder huvudetså…Oskyldig*

**MVH Cerrolyn

Annons:
giffan
2009-04-24 01:45
#14

#13 Nä så svårt är det faktiskt inte, men barn är barn. Hur mycket man än har präntat i dem att inte klappa främande hundar så kan det hända…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
2009-04-24 04:23
#15

Jag vet själv om att golden ledet "bitstatistiken".

Men finns det någon stanns som det står, typ tabell, eller något liknande?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

siennasmams
2009-04-24 07:00
#16

# 15

tror inte det finns någon *officiell* "bitstatistik - det är nog mest en skröna, men eftersom golden är en av de vanligast förekommande raserna i sverige, så är det ju inte så underligt att den toppar "bitstatistiken" inofficiellt.

golden retriever är ju dessutom en ras som ofta väljs av barnfamiljer.

Cerrolyn
2009-04-24 12:07
#17

#14

Visst kan de det. Men blev lite arg så…Skäms

#15

Ja det ska finnas tror jag, bara att googla.

**MVH Cerrolyn

siennasmams
2009-04-24 12:24
#18

# 17

jag altavistade (jag är old school *asg*), men hittade ingen statistik från sverige.

hos skk hittade jag inget heller.

men det är ju inte så underligt om det skulle visa sig att det är det är småväxta hundar och på annat sätt "barnfamiljsvänliga" raser som leder bitstatistiken när det gäller barn.

hur som helst är det ju läskigt att hundar och hundägare har noll rättigheter - det är ALLTID deras ansvar, även om det är främmande människor av varierande ålder som provocerat fram attackerna.

chrissan
2009-04-24 14:03
#19

Det finns en del att läsa (på engelska) om situationen i USA, pulicerat av CDC som är deras smittskydds- och folkhälsoinstitut.

Länk

TinaH
2009-04-24 14:40
#20

# 17

har googlat men inte funnigt något…..

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
giffan
2009-04-24 15:53
#21

#17 Förstog det.

Själv skulle jag bli tokig på mina ungar om de inte frågar före de vill klappa en hund.

Men jag upplever det som att de barn som är uppvuxna med hundar "glömmer" lättare att fråga.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
2009-04-24 18:17
#22

# 21

jag är uppvuxen med hund.
Men har alltid frågat.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2009-04-25 23:53
#23

#22 Ja du är alltid så duktig du!!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[jakke94]
2009-04-26 00:05
#24

såg en annons idag där rubriken var: Barnhundar
sen var det goldenvalpar ^^

siennasmams
2009-04-26 00:06
#25

# 24

borde det inte stått "mördarhundar"?
*asg*

TinaH
2009-04-26 00:34
#26

# 23

Ja visst är jag!!Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

vitwraight
2009-05-26 01:15
#27

Detta med att golden leder bitstatitiken är bara en myt.
Såg nyligen statstiken och det är tax som leder. Golden var
inte med överhuvudtaget. Klippte ut listan, ska leta.
Jättetråkigt att golden har den här stämpeln på sig !

Annons:
[jakke94]
2009-05-26 18:09
#28

#27 japp tax leder nu men för några år sen var det golden som ledde bitstatestiken enligt skk

Cerrolyn
2009-05-27 10:38
#29

Aha är det ändrat, ok. Men som sagt, jag tycker inte det är konstigt alls. Bara för man har golden så är det ok att gå fram och klappa….

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: