Annons:
Etikettallmänt
Läst 2750 ggr
AnneN
2009-04-20 16:57

Back-On-Track = doping?!

Angående den hundväst som säljs under varumärket "Back-On-Track"

Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill uppmärksamma SKKs medlemmar på att västen Back-On-Track marknadsförs med information om att den har egenskaper som påskyndar bland annat läkning av olika skador på hundar, och/eller häver smärta för hunden och att detta sker genom att västen är preparerad med ospecifiserade keramiska substanser.

Därigenom har NatDopK beslutat att västen faller under Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, vilket betyder att det är 14 dygns karenstid efter det att västen använts. Karenstiden innebär då att hundägaren inte får använda "Back-On-Track-västen"14 dygn innan hunden deltar på prov, utställning eller tävling. Denna karenstid gäller oavsett om hunden anses vara frisk eller inte.

NatDopK vill uppmärksamma att västen Back-on-Track marknadsförs med att ge följande effekter;

  • Smärtlindring
  • Lindrar inflammation
  • Minskar muskelspänning
  • Ökad blodcirkulation
  • Läkning påskyndas
  • Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder
  • Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning
  • Förebygger skador i muskler och leder

NatDopKs beslut grundar sig, dels på Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, dels på det faktum att Djurskyddslagen föreskriver att djur som är sjuka eller har/visar smärta inte får belastas. Med andra ord inte delta vid prov, tävling eller utställning. När det gäller träning kan inte lagen tolkas på annat sätt än att endast rehabiliteringsträning är tillåten.

När det gäller Nationellt Dopingreglemente för hund ska det också uppmärksammas att detta skiljer sig på ett flertal punkter från dopningsreglementen på humansidan. Orsaken till detta är främst att det rent juridiskt anses att varje människa själv svarar för sin behandling och medicinering. Detta kan av ganska självklar anledning inte ett djur svara för.

För de hundägare som önskar använda en värmande väst så är till exempel västar av Neupren- eller Fleecematerial tillåtna för att hålla sin hund varm.

SVENSKA KENNELKLUBBEN

Kjell Bräster
Nationella Dopingkommissionen för hund
e.u

Kopierat från http://www.skk.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
HarrietKiara
2009-04-20 16:59
#1

Det är ju vansinnigt. Jag som använder BoT på min friska hund för att hon ska förbli frisk får inte det.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

AnneN
2009-04-20 17:03
#2

Såg denna info nyss då jag skulle kolla om något helt annat som jag glömt bort på skk´s hemsida. Tänkte att det faktsikt kan vara viktigt att informera så många som möjligt om detta då inte alla kikar in på skk regelbundet och många här på iFokus tävlar i ett eller annat med sina hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Blandisfantast
2009-04-21 00:18
#3

#1

Ja, jag tycker oxå att det är helt galet! Ja har nyss skaffat ett sånt täcke till Teddy (som är fullt frisk), just för att jag vill att han ska förbli det…

giffan
2009-04-21 01:00
#4

Helt tokigt tycker jag. På travet får man (än så länge) använda BoT

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
2009-04-21 01:33
#5

Inte för att jag skulle gå på tävlingar eller ha det på utställningar nu i framtiden (jag äger inte ens BoT) men för reglens skull.

Men då kan man ju fråga sig HUR kollar dem om hunden har fått massage, eller eller något annat som tillför kropp och leder innan en tävling….för det påverkar ju också hundens presanda…

För man kan ju faktiskt ge massage innan man går på plan för tävling….

Tja detta kan bli kul och följa jag fick mejl om detta i lördags…

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Blandisfantast
2009-04-22 15:00
#6

Läste någonstans (tror det var på agilityforum) att massage faktiskt räknas som dopingRynkar på näsan, helt galet, tycker jag!!!

Annons:
Tezza
2009-04-23 01:31
#7

#6 Va är det sant? Mina hundar får då massage varje söndag så då är de alltså ständigt dopade…..SKrattretande ju….Tyst

TinaH
2009-04-23 11:03
#8

Lazer är väll då också doping?

Tezzan…Inte "drogar" du dina hundar…Tungan ute

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Tezza
2009-04-23 15:30
#9

#8 Jo tydligen:D Kanske därför de fortfarande är så himla pigga trots att två av dem fyller 11 år i år, de kanske ständigt är dopadeCool

Blandisfantast
2009-04-23 23:17
#10

#7Jag hade ingen aning om det förän jag läste det, nu är jag inte 100% säker om detta verklige stämmer!

TinaH
2009-04-24 04:32
#11

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: