Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 4977 ggr
Vattnadal
2009-03-31 23:02

Goldenvalpar sökes

Hej!

I fredags fick min 11 åriga goldentant somna in (läs min blogg för detaljer, den som orkar) och jag känner att jag vill skaffa en ny rätt omgående.

Jag är ute efter en tik med färg och motor, egen vilja och både på och avknapp. För mig är det viktigt att hunden har en påknapp, men minst lika viktigt att det finns en avknapp, så att de kan varva ner och vara lugna när det krävs. Detta är ju rastypiskt, men jag har sett många exempel på nervösa och stissiga golden de senaste åren.
Kikade på goldenklubbens valplistor. Sållade först bort de som bara hade utställningsmeriter, sen de som hade för ljusa hundar, helt enkelt de som inte var "vackra nog" i mina ögon. Sållade även bort de som verkade ha knas med höfter od (bla en tik där förra kullen hade en med c och en med d höfter). Kvar blev 3 kennlar, där jag valde att kontakta 2, då det är genomförbart att hänga med på valpträffar, jakttträning od om jag inte har för långt (dvs inte mer än 30-40 mil).

Är det någon som har hund från, känner hund från ed från Combines eller Attigårdens?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Tezza
2009-04-01 00:10
#1

Vad ska du använda den till? Attigårdens vet jag har trevliga hundar.

AnneN
2009-04-01 03:57
#2

Har inga erfarenheter av dessa uppfödare och vet inte heller någon som har valpar, men jag önskar dig lycka till Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Appledale
2009-04-01 10:31
#3

Tråkigt med din hund…

Vet inte om de har några valpar nu, eller några som är på gång, men det låter som att Lintorpet skulle passa dig! www.lintorpet.tk

Vattnadal
2009-04-01 11:08
#4

Syftet för mig med en golden att ha en bästa vän. Skogspromenader, vardagslydnadsträning, viltspår, lite tricks med shaping, drag (jodå, en golden kan hänga huskyna om det inte blir för långt eller går för fort), aktiveringspromenader (de flesta promenader gör vi mer än bara gå), mys hemma, rallylydnad, hunden får hänga med på allt som går osv.

Jag körde ingen jaktträning med Raksha då veterinären som kollade höfter och armbågar på henne när hon var ung sa att vi skulle undvika apportering och rivstarter med hennes dåliga höfter. Vill gärna ha en uppfödare som pysslar med det, så att vi kan lära oss. Kanske blir det inte mer jakt än som berikning, men vem vet, jag kanske får blodad tand!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[jakke94]
2009-04-04 14:18
#5

hejsan :) vet att det inte riktigt är vad du söker.. men vissa tror att dem hundarna vi föder upp är blandraser mellan golden och cocker Tungan ute
rasen är clumber spaniel och vi har två leveransklara tikar.. en nästan helvit och en med ganska mycket färg :P

gå gärna in och kolla på www.merrows.net och kolla på kullen :P själva kullen står under valpar och bilderna finns under bilder :P

[jakke94]
2009-04-04 14:19
#6

vi jagar med dem, ställer ut dem och båda aveldjuren är väldigt friska och sunda :)

hehe vet att det är en golden du säker men man kan ju alltid testa då många inte vet vad det är utan tror att det är en golden/cocker blandis :P

Annons:
Vattnadal
2009-04-06 00:25
#7

Njae, clumber är inte riktigt rätt för mig.

Combines hade alla tikar bokade redan. Har pratat med Attigårdens idag, och deras valpar föds i påsk. Hon skulkle återkomma när de är födda och tala om ifall vi kan få köpa en eller inte.

Upptäckte vidare att Rakshas systerdotter parats och blev sjukt intresserad. Detta är Tiebreaks kennel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2009-04-16 01:45
#8

Tiebreak har redan lång lista på tikar, suck! Igår mailade jag en hel del uppfödare till, och har fått 2 positiva svar. Andhämtningens är fortfarande lite långt borta, om man vill kunna vara med på valpträffar och jaktträning. Sen kan det vara så att det finns en tik född på långfredagen hos Tultgårdens. Ska ringa henne imorrn, och se vad som händer!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cerrolyn
2009-04-16 14:15
#9

#8

Jag har en Andhämtare… Vill du ha puchningFlört Kan även berätta att Carin är super trevlig. Vill du veta mer är det bara att fråga.

**MVH Cerrolyn

Vattnadal
2009-04-16 14:25
#10

Jo, hennes hundar verker toppen, och hon med. Fast det har sina fördelar med närhet till uppfödare oxå. Jag bor ju i Hälsingland.

Jag åker gärna långt för att köpa valp, om det är rätt. Men finns det rätt linjer närmare är ju det bättre. Håller en tumme för Tultgårdens, annars blir det en andhämtare, tror jag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cerrolyn
2009-04-16 15:17
#11

#10

Håller med. Jag har knappt 4 mil till henne.Flört

**MVH Cerrolyn

Vattnadal
2009-04-16 16:43
#12

Det blir nog en Tultgårdare! Pratade med henne nyss, och få veta i helgen om jag får en tik ur första kullen, som känns vettigast för mig, eller om det blir till att vänta på de som föds när som helst.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cerrolyn
2009-04-16 17:11
#13

#12

Vad roligt.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Vattnadal
2009-04-20 16:02
#14

Nu är en valp bokad!

Oxundas Glimmering Galatea (Tess) är parad med Tultgårdens Gossen med Charm och det är 10 valpar i kullen, en av de sex tikarna är min!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cerrolyn
2009-04-20 21:29
#15

Grattis

**MVH Cerrolyn

TinaH
2009-04-21 12:07
#16

Stort GRATTIS!! =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: