Annons:
Etikettallmänt
Läst 2378 ggr
siennasmams
4/24/09, 10:48 AM

rehabilitering för hund - försäkringstillägg

efter att tinah talade om att sveland (det försäkringsbolag som jag valde för min bearded collie, efter att agrias representant och jag kommit på kant med varandra) är det enda försäkringsbolag som *inte* ersätter rehabilitering eller mediciner för hund, så har jag gjort en djupdykning i hundförsäkringsträsket.

jag har funderat på det här med rehabilitering, och tänkte därför att jag skulle fråga:

hur många av er har "rehabiliteringstillägget" på er hundförsäkring?

jag vill såklart min tollarvalps allra bästa, och behöver hon rehabilitering nå'n gång så kommer hon *naturligtvis* få det, men är det "nödvändigt" att ha det tillägget på försäkringen?

är retrievers (och då främst de individer som inte används i jakt) i farozonen för att växa för fort, och på så sätt ådra sig led- och muskelskador, till exempel?

jag begriper ingenting, jag - såhär "mammig" var jag aldrig med totte…
*asg*
är det för att jag denna gång ska ha en flicka?
Skrattande

Annons:
chrissan
4/24/09, 11:35 AM
#1

Rehabiliteringstillägget kostar en hel del, man kan kanske lägga undan pengar på ett konto till reserv om det skulle hända hunden något?

TinaH
4/24/09, 12:31 PM
#2

Så sant som chrissan säger.

Men det kostar en hiskeligt massa pengar på ev. bad och sånna saker den dagen man skulle ehöva det.

Att ha ett sparkonto får man ha vilket fall som helst när det handlar om hundar.

Jag har tillägget, och jag skulle inte välja bort det. Det är så få kronor xtra som det kostar, mot vad det kan göra i värkligheten utan tillägget.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
4/24/09, 12:45 PM
#3

Jo, jag har just haft hunden på Strömsholm, med akut operation på jourtid så man var glad över försäkringen.

Men det kan vara värt att titta på premier och jämföra med kostnader för olika saker. Det gäller alla försäkringar förresten!

siennasmams
4/24/09, 12:52 PM
#4

*lyssnar intresserat*

chrissan
4/24/09, 1:16 PM
#5

Min försäkring kommer att ersätta max 6000 kr per år för rehab vid godkända indikationer enl de nya villkoren, kostnaden kan ju väl överstiga denna så det är viktigt att ha reserver även om man väljer detta tillägg. Mediciner ersätts med 800 max per självriskperiod (180 dagar tror jag). En hel del medicineringar, som kan vara hela livet, kan kosta betydligt mera! Vid ett ingrepp så måste man dessutom betala diverse saker, bandage, "skyddväst" (jättebra kroppsstrumpa istället för tratt), medicinska schampon och andra saker som behövs för eftervården helt själv.

En kastrering, vilket gjordes nu pga livmoderinflammation, begränsas till max 15 000, vilket är vad det kostade. (Förebyggande kastrering betalar man själv, men får lägre försäkringspremie).

Sedan finns det begränsningar som du ska kolla, hunden måste vara försäkrad från början och ha genomgått ledröntgen (HD, AD) med godkänt resultat för att man ska få ersättning.

Retrievers är väl inte speciellt utsatta, de ligger i mellanskiktet när det gäller premier, så det innebär att de har en medelrisk. Försäkringar är dyra eftersom man kommit så långt inom veterinärmedicinen - när jag opererade min Berner för korsbandsruptur (en av de första i Sverige som gjorde det) för länge sedan så fanns inte ens rehabilitering, det fick man fixa själv.

Vad man får för pengarna är rejält mycket bättre service än vad människor får i sjukvården!

TinaH
4/24/09, 2:38 PM
#6

jag har precis bytt försäkringsbolag.

Då agria skulle ha för samma försäkring som jag tecknade på Folksam ca snitt 1300Kr/hund för.

Ända skillnaden var
Är att Agriga har 8000kr på Rehabilitering och 3000Kr på mediciner.
Folksam har 3000Kr på Rehabilitering och 8000Kr på mediciner.

Jag resonerarde så här, att blir en hund sjuk, så är det oftast medicin den behöver ha.

Folksam heter denna försäkring vetrinärvård 40 000kr, eller något såndant. Det är deras dubbla vetrinärvård man behöver ha.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
siennasmams
4/24/09, 2:46 PM
#7

fy va' mycket jag har lärt mig de senaste dagarna!
*garvar*

tack så jättemycket för all info!

Skrattande

TinaH
4/24/09, 6:18 PM
#8

HAHA!! :-)

Försäkringar är ett hel skog!
Man ser inte för alla träden. Så är det bara! Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: