Annons:
Etikettallmänt
Läst 3401 ggr
chrissan
5/6/09, 10:24 PM

Valp, men 4 år gammal!

Min Curly kastrerades för en månad sedan pga pyometra. Nu har hon blivit valp! Olydig, busig, full med energi och jaktlust. Men en riktig 33-kilos valp! Hon var en ganska vild valp en gång i tiden dessutom. Nu är hon på väg tillbaka till det.

Visst, de blir annorlunda efter kastrering, men OJ. Kanske har hon mått dåligt länge innan vi upptäckte pyometran?

Någon annan som sett samma sak efter kastrering?

Annons:
TinaH
5/6/09, 10:42 PM
#1

hahaha……jag kan inte mer än skratta gott!! Skrattande

Det är väll härligt när dem blir "unga på nytt"…. Skrattande

Men jag vill bara ge dig et tips, du vet säkert redan om det.
Vetrinärerna brukar informera om det men dem kan ju även glömma.

Hennes fodergiva.
Dra ner 1/3-del, av det.
Dem har ju lätt att lägga på hullet efter kastrering/striliseringar, tyvärr.

Lycka till nu med "VALPEN" Skrattande
*jag skrattar fortf.*Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

TinaH
5/6/09, 10:43 PM
#2

Tyson förresten kastreade jag, vår blandras när han var ca 7 månader.
Han stannade kvar i den åldern…han är idag 5½år.
Men karlar säjjs ju ligga 5-7 efter oss kvinnor….*S*

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
5/6/09, 10:49 PM
#3

Vi har skyllt på att hon gått över till Doggy valp och Robur Valp, eftersom hon ska ha uppblött foder enl vet - dessa går snabbast att få mjuka och hon älskar dem!

Har gått ner i foder vilket inte ses som positivt av hunden.

Hon ÄR rolig som valp, men inkallningen har gått åt….Skrikandes

Jag var den enda som gillade henne när hon var valp (inte vår hund då), tur för henne.

TinaH
5/6/09, 10:55 PM
#4

hahaha….kanske dax och anmäla henne till "valp-kurs" *hihi*
(med tanke på inkallningen).Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
5/6/09, 11:11 PM
#5

Valpkurs är ordet Förvånad

HarrietKiara
5/6/09, 11:13 PM
#6

Den förvandlingen önskar jag att jag hade fått på Kiara men hon var ju ett år äldre. Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Annons:
chrissan
5/6/09, 11:16 PM
#7

Grannarna har väl kul när jag jagar den bortspringande hunden, själv iförd morgonrock kl 5 på morgonen.

Bajsätandet slår nya rekord Rynkar på näsan

HarrietKiara
5/6/09, 11:38 PM
#8

Ehhh, är nog rätt nöjd ändå. Obestämd

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
5/6/09, 11:41 PM
#9

Det är marginellt bättre än den halvruttna rådjursefterbörden hon klämde i sig på 30 sekunder. Sedan kräktes hon hela kvällen, men det hindrade inte att hon försökte råna husse på en macka. Sådant trodde vi att vi tränat bort.

Undrar hur man kanaliserar detta till apport och viltspår?

TinaH
5/7/09, 2:45 AM
#10

Hahahahaa….stackars Chrissan…när ni nu har skaffat….eeehum….valp….så kommer det ena fter det andra problematiken och hälsar på…=)

Ej inkallning, tar mackor…Detta är sånt man har förträngt för lääänge sedan. =)

Men jag skulle vilja se dig kl  5 på morgonen springades i morgon rocken! Tungan uteOskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

HarrietKiara
5/7/09, 3:01 PM
#11

Chrissan. En Curly är en Curly är en Curly… Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
5/7/09, 3:26 PM
#12

Det är det jag gillar, snälla men envisa som synden - precis som jag.

Och intelligenta, senaste tricket:

Man får inte äta rådjursbajs, men det gör man ändå. Då säger matte Nej! Om man lämnar bajset och kommer då får man godis.

Då kan man lära sig (på 2 övningar) att man tar upp rådjursbajs, tittar mot matte med bajset väl synligt, väntar ivrigt  på Nej! , släpper bajset och rusar mot godiset.  Så kan man göra massor av gånger bara för att få godis.

Tre gånger i går kväll fann jag henne tronandes högst upp på min säng, med vinnaruttryck i ansiktet. Sängen är totalförbjudet område sedan länge Oskyldig

HarrietKiara
5/7/09, 4:59 PM
#13

Ha ha. Ja vad ska man säga. Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Annons:
TinaH
5/7/09, 5:33 PM
#14

Harriet…tycker inte du som jag….Skrattande

Att det vore finfint och se ett KORT på Chrissan och voffens nya "morgon ritualer"….med morgonrock och allt….Tungan uteOskyldig

Jag kan se dem framför mig på mina ögon lock….*hihi*

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
5/7/09, 6:46 PM
#15

Får se om vi kan få husse att kliva upp och ta ett kort! Fast vovven är oftast långt borta och blir bara ett svart sudd

HarrietKiara
5/7/09, 10:20 PM
#16

Tror mer att det är dig Tina är intresserad av. Flört

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
5/8/09, 7:07 AM
#17

# 16

NÄHÄ jag är ALLTID oskylldig som en Golden-valp, till motsatsen bevisas….Skrikandes

Tror jag i alla fall….Obestämd

Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
5/8/09, 1:47 PM
#18

Livmoderinflammation kan de gå med länge, och sakta sega på, innan det märks att de har den. Ofta blir de som unga på nytt, just för att de gått med en inflammation ett bra tag (har hört att det kan ta upp till 2 år innan den blommar ut så att de får feber och flytningar, och vi märker det).

Har man en hungrig hund och inte vill minska på mängden foder, byt till ett light/seniorfoder med mindre fettmängd. Då slipper man minska på fodergivan, och får en hund som är nöjdare och förhoppningsvis stjäl mindre tok att trycka in.
Om det tar längre tid att blöta upp maten, byt rutin. När frukosten är uppäten, ställ middagen i blöt (förslagsvis i kylen, så det håller sig längre) och när middagen är uppäten, lägg frukosten i blöt.
Varmare vatten går fortare än kallt för fodret att suga upp oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TinaH
5/8/09, 3:52 PM
#19

Vattnadal

Gälller detta med fodret till en golden-kille på 1år som jämt klagar på hunger, trotts att han får vad han ska ha?? *Fnissar*

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
5/8/09, 4:05 PM
#20

En retriever är väl nästan alltid hungrigFörvånad

#18: Jo, min gamla hund gick länge med pyometra. Dog sedan i komplikationer. Därför var jag lite hypokondrisk och det var tur, för Izla hade mycket otypiska symtom och hade dessutom bytt miljö så det var svårt att se vad som var sjukdom. Hon var bara lugn, men det ska de vara och sedan började hanhudarna bli som galna trots att hon inte löpte. Hade inte flytning (så vi eller vet märkte det) eller feber, drack nästan för lite. Hon har nog haft det ett tag, undrade redan efter förra löpet. Men det var först på ultraljud för hela nedre organsystemet som det upptäcktes.

Hon har tidigare haft svårt att hålla vikten (trots hunger) och fått fettrikt foder men nu går det faktiskt bra med valpfoder. Vi flyttar runt en del, så det är lättare att blöta upp med kort varsel. Men hon har fått nya rutiner så nu tjatas det inte så mycket på att få mat. Det är lättare om man inte har exakt samma mat-tider faktiskt. Har bra vikt och bästa pälsen på länge.

Annons:
TinaH
5/8/09, 4:29 PM
#21

hmm…vistjaa….matte glömde bort "rasstandarden" Skäms
Citerar högt för mig själv: "en individ som äter allt och alltid. Får dem bestämma själva så skulle det stå mat framme jämt!"Glad

GÖTA PETTER!!!…Å jag som har lärt Boy öppna kylskåpet!! Förvånad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
5/8/09, 4:39 PM
#22

Det insåg vi raskt - ABSOLUT inte lära Izla att öppna kylskåpet för att ta fram öl åt husse. Det skulle inte bli några öl där inte - men paradisets dörrar öppnas för hunden.

Hur man rånar folk på mat:

Kom sakta bakifrån och se söt och snäll ut, ta ett jättehopp mot maten (en curly är mer än 2 meter hög på bakbenen), sopa ned den med ett välriktat isbjörnsslag (två tassar tätt ihop), ät FORT!

TinaH
5/8/09, 4:43 PM
#23

*ASG!!!* sitter och tjuuuuuuuter av GARV*
Jag kan se Kiara framför mig….*ASG!!*

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
5/8/09, 4:53 PM
#24

De är lite som katter, Curlies. Kan se helt avslappande ut, lite halvsovande och - plötsligt - ett jättesprång. Alla jaktredskap på högvarv.

HarrietKiara
5/8/09, 7:25 PM
#25

#23 Fast så gör inte Kiara. Hon stjäl bara från bordet när ingen ser.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Cerrolyn
5/12/09, 11:18 AM
#26

#25

Ja eller kör ner hela nosen i fickanSkrikandes

Lycka till med din "valp".Flört

**MVH Cerrolyn

TinaH
5/12/09, 2:39 PM
#27

# 25 & 26….

Nu ska vi se här….hmmmm….nu försöker matte vara "fin i kanten" och tala om att "min hund stjäl inte från bordet"….men enligt Unka…så stjäl hon från fickor!! hmmmm……Obestämd

Hur ska man tolka detta?? *kliar mig i huvvet*Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
HarrietKiara
5/12/09, 3:57 PM
#28

Tina! Jag skrev att hon stjäl från bordet när ingen ser och inte anfaller folk för att stjäla det de har i handen eller tallriken.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
5/12/09, 4:36 PM
#29

Jahaaaa…..Skäms

Då är ju hon som en retriever i allmänhet ska vara.

Tigger aaaldrig…"visar bara intresset" Flört Oskyldig

Trotts att Boy inte får vara i köket när vi äter, eller när vi tar gott med oss till TVn så tigger inte han.Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: