Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 6312 ggr
siennasmams
2009-05-07 21:31

min älskling har dubbelsidig patellaluxation...

siennas uppfödare ringde idag och berättade att det vid veterinärbesiktningen idag hade visat sig att min underbara tollarflicka sienna har patellaluxation på båda knäna…

eftersom det upptäckts redan nu, så gäller inga försäkringar om det skulle bli så att hon senare kommer behöva operera sina knän.
var FAN får jag så'na pengar ifrån i så fall???

jag är helt knäckt…
*gråter*

Annons:
HarrietKiara
2009-05-07 22:18
#1

*tröstekramar* Håller tummarna för att hon inte kommer att behöva nån op.

Ta reda på hur du kan hjälpa henne att bygga muskler på bästa sätt.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
2009-05-08 07:42
#2

*TRÖSTKRAMAR*

Kan bara hålla med Harriet att hoppas att en sådan op inte behövs.

Visst har du hunnigt bli fäst vid din valp, men vem säger att detta inte kommer att bli värre med tiden?

Jag kanske låter "kall", men jag tänker bara på att du och din hund ska ha många härliga år tillsammans, och hitta på roligheter.
Frågan är då…kan man göra detta med denna knä-sjukdom?

Jag bara tänker på båda sidor det är mycket pengar…men ännu mer kärlek och befästning….

Livet är inte alltid rättvist…tyvärr…Rynkar på näsan

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

siennasmams
2009-05-08 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

tack for tumhållandet, tina och harriet!

ja, detta har naturligtvis gjort mig jätte ledsen och inte så lite orolig.

än så länge är det "bara" a case of "lösa leder" - veterinären tror att det med allra största säkerhet kommer växa bort / rätta till sig senast om ett år, eftersom det är vid cirka ett års ålder som senor och brosk och skelett börjar stabilisera sig helt, och då "tajtar" leden till sig rejält.

jag har kontakt (via diskussionsforum) med en mängd bostonterrieruppfödare (och "vanliga" bostonägare), och eftersom bostonterrier är en ras som drabbas av patellaluxation, så finns det ju en mängd kunskap i ämnet bland dessa människor.

det jag har kommit fram till är att OM siennas knäleder inte tajtat till sig när hon är ett år, så kommer hon förmodligen behöva opereras.
utgången av operationen är i hög grad beroende på i vilken *riktning* knäskålen glider vid en luxation: om den glider utåt ("lateral luxation" - den andra formen kallas "medial luxation" - "hej och välkommen till aspergernördiga rutan" *asg* [och, ja: jag *har* asperger, eller i alla fall "drag av asperger", så jag *får* säga sådär… *fnissar* patellaluxation hos hund kommer förmodligen bli mitt nästa stora "specialintresse", så retriever i fokus har snart en "expert" i detta ämne! *asg*), så är risken större att operationsresultatet inte är en 100%-ig återställning av knäledsfunktion och frånvaro av smärta.

om det blir så att siennas leder inte stabiliserar sig, men att hon inte har *ont*, så kommer vi naturligtvis inte att köra några aktiviteter som utgör en ökad påfrestning på lederna, såsom agility och annat.

jag hämtar inte hem en agilityhund, utan an fyrfota vän.
om hon inte kan göra vissa saker på grund av ett funktionshinder, så hittar vi på andra saker som vi kan roa oss med, för att hennes aktivitetsbehov ska bli tillgodosett.

jag ska senare idag ringa till den veterinär som kommer bli siennas fyrbeningsdokto och diskutera detta, för det blir ju *han* som får hålla extra koll på hennes knäleder, då, och eventuella operationer kommer förmodligen också utföras på den djurkliniken där han finns.

detta var naturligtvis inte alls något som jag ville skulle hända, och tanken på att patellaluxation innebär en ökad risk för korsbandsskador är ju minst sagt *skrämmande*.

men än så länge är det alltså "bara" att sienna har "lösa leder", och hon kommer hem på lördag som planerat, men jag ska ta reda på så mycket jag bara kan för att kunna hjälpa henne på bästa sätt.

till sist: jag sade igår när jag fick reda på detta att jag nog banne mig är *synsk*, eftersom jag höll på att älta och forska i ämnet "försäkringar", och huruvida jag skulle ha en försäkring som omfattar rehabilitering…
*garvar trött*

Vattnadal
2009-05-08 12:46
#4

Oj, jag förstår hur det känns. Ska jag vara ärlig, hade jag dock hellre väntat och tagit en annan valp. Känner en vavva med patella, och hon har jätteproblem, opererad på ena sidan och skulle behöva operera andra sidan.

Visst är det en bästa vän man skaffar, men att börja med att veta att den inte är frisk känns inte rätt eller OK för mig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

siennasmams
2009-05-08 13:24
#5

min mammas bostonterrier har patellaluxation.
hon "hoppar om sig" rätt ofta, så hon har förmodligen en "grov" variant av patellaluxation, men hon har inte ont av detta, utan hoppar på tre ben i några steg, och sedan är hon precis som vanligt, och hon rusar runt och leker och är vild och galen 99.99% av tiden.
hon fyller 10 år i höst, så hon har ju levt ett bra och aktivt och smärtfritt liv trots att hon alltså har patellaluxation modell grövre.

jag ringde tidigare imorse till veterinärkliniken som kommer ta hand om sienna under hennes liv, och jag fick prata med en av veterinärerna.
hon sade att hon naturligtvis inte kan säga "bestämt" vad hon tror, eftersom hon inte sett eller känt på sienna än.

hon sade dock att det faktum att siennas knäskålar inte hoppar ur led av sig själv (fram till dess att hon är runt året kan man inte med säkerhet säga att det *är* patellaluxation - än så länge är det "bara" att "sienna har lite lösa knäleder") tyder på att det är något som med stor säkerhet kommer växa bort/stabilisera sig när hon blir äldre.
sienna är inte åtta veckor än (hon blir åtta veckor på söndag), och chansen är alltså stor att hon "bara" är en "late bloomer".

jag vet att jag tar en (kallt uttryckt: ekonomisk) risk genom att hämta hem sienna, men jag är medveten om detta, samt de medicinska risker och begränsningar detta kan leda till för oss, men jag svär dyrt och heligt att sienna kommer få den vård och omsorg hon behöver, och hon kommer få utlopp för sitt aktivitetsbehov på ett eller annat sätt.
sienna förtjänar det bästa, och hon kommer få det.
visar det sig att hon *har* patellaluxation, och veterinären bedömer att det är av en så'n grad att hon inte skulle bli 100% återställd genom en operation, så kommer jag göra det som är rätt för sienna.

TinaH
2009-05-08 15:48
#6

Jag kan bara hålla med Vattnadal.
Varför ta hem en sjuk valp som eventuellt inte kan leva merän max x-antal år eller hela livet, inget som vet.
Men ta en valp som är dålig har sina risker och kostnader.
Kommer du få btala fullt pris på Sienna?
Kommer uppf. sponsa dig den dagen hon får problem med detta, att lägga ut då flera tusentals kropner på op och mediciner….
Utan att få igen pengarna…

Visst jag säger INTE att ni INTE kommer att ge den kärlek och vård som Sienna behöver.
Tvärtom! =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
siennasmams
2009-05-08 16:06
#7

varför ta hem en valp överhuvudtaget, säger jag då.
*garvar trött*
vadsomhelst kan hända - en fullt frisk valp kan trampa snett och råka ut för patellaluxation.
eller något annat mycket värre kan hända.

självklart tar jag en risk, men jag tar den med öppna ögon, fullt medveten om vad som kan hända.
jag tar risken efter att ha rådgjort med en veterinär jag litar på.

än så länge *har* sienna som sagt var inte bekräftad patellaluxation - det kan man säga med säkerhet först vid cirka ett års ålder.

ingen har heller sett sienna halta, hoppa om sig eller ha "onormala rörelser" eller smärta.

allt som är konstaterat än så länge är att hon är "lös" i sina leder.

nej, jag kommer inte betala fullt pris för sienna.
det avtal vi kommer skriva imorgon kommer inte vara ett standardavtal
jag åker inte och hämtar sienna själv imorgon.
min bästa vän som har 20 års erfarenhet som uppfödare av bearded collie kommer med mig, och med hjälp av henne kommer vi komma fram till en lösning som kommer funka för alla inblandade - det är jag fullständigt övertygad om.

HarrietKiara
2009-05-08 16:12
#8

#7 Det jag tror är viktigt är det som jag skrev ovan är att hjälpa Sienna att bygga muskler som håller knäna på plats. Ta kontakt med en bra vet som kan det här.

Är ju lite som en hund med HD. Rätt musklad så håller hunden längre.

Lycka till! Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
2009-05-08 16:34
#9

Du är välkommen och skriva en artikel om dubbelsidig patellaluxation, när du har forskat klart! Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

TinaH
2009-05-08 16:41
#10

# 7

Visst kan vad som helst hända med en valp/hund.
men jag skulle inte köpa en valp som jag vet har någon defekt.

Lycka till i morgon, och FOOOTA!!!!!Tungan uteSkrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Tezza
2009-05-08 19:43
#11

Jag håller alla tummar för att det kommer gå bra för er! Jag skulle inte kontakte bara en vet utan även en duktig "sjukgymnast" som är mycket bättre på att lägga upp rätt träning för rätt hund. Är det kanske hundfysiolog det heter?

giffan
2009-05-09 01:12
#12

Är det inte som på häst, att med rätt träning så märker man det inte lika mycket?? Jag vet inte om det stämmer, men många hästar har detta problem, och de mår bäst av att tränas mycket.

jag tycker inte att du gör fel i att ta hem en valp med någon liknande defekt, du vet nog vad du ger dig in på låter det som. Mitt råd är att redan nu spara till en operation, behövs den sen inte så har du råd med något annat istället.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

siennasmams
2009-05-09 06:52
#13

jag har läst och läst och läst, och pratat med min veterinär och olika uppfödare (av både retrieverraser och diverse små hundraser - eftersom patellaluxation är en åkomma som främst drabbar hundar av mindre raser).

ingen kan säga något med säkerhet förrän om ungefär ett år - fram till dess har hon "bara" "lösa leder".

besiktningsintyg är färskvara, och säger endast något om hundens hälsa *idag*.
om en månad ska sienna till veterinären för att få sin tremånadersspruta, och då kommer jag naturligtvis be veterinären känna igenom henne.
om sienna vid det tillfället fortfarande har "lösa leder" så kommer jag i samråd med veterinären planera hennes uppväxt.

alltså:
1. behöver hon kosttillskott i form av till exempel glucosamin så kommer hon få det.

2. bedömer veterinären att hennes knäleder skulle må bra av hydroterapi (dvs "vattengympa" / simning) ska jag undersöka möjligheterna för det. det är ju perfekt säsong för det nu i några månader framöver, om inte annat! *garvar*

3. jag kommer följa veterinärens råd för siennas uppväxttid.

när hon är ungefär ett år så kommer vi med säkerhet kunna säga om sienna har patellaluxation (det är först vid den åldern som man kan titta på en led och säga "nu har senor och ligament växt till sig så mycket som man kan förvänta sig, så bättre än så här blir leden inte." därefter kan man naturligtvis stärka muskulaturen runt leden, och på så sätt ytterligare "skydda" leden. detta har jag personlig erfarenhet av, eftersom jag har / har haft patellaluxation på båda knälederna själv. den ena leden blev efter operation 100%-igt återställd, medans den andra - sämre - leden inte är bra alls, trots sjukgymnastik och knä- och lårmuskelbyggande) , och *har* hon det blir första åtgärden att bedöma *graden* (på en skala 0-3, där 0 är en normal knäled och 3 är en knäled som är kroniskt luxerad).

som det såg ut i förrgår så spontanluxerar siennas knäled inte, vilket alltså fått två veterinärer att göra bedömningen att sienna förmodligen inte har patellaluxation.

hade *"min"* veterinär sagt att hon bedömde att risken är överhängande att siennas sladdriga knän är bestående, så hade jag tagit mig en ALLVARLIG funderare på att försöka hitta en annan valp.
likaså om min bästa kompis (med 20 års hunduppfödningerfarenhet) hade rått mig att leta en annan valp.
jag frågade henne hur *hon* skulle göra om detta vore en bearded collie-tik (eftersom hon ju föder upp hundar av den rasen) hon vore intresserad av att köpa. hon svarade att hon INTE skulle köpa den, då, men BARA för att hon ju vill använda den i avel.
skulle hon däremot vara som jag - en "vanlig" hundägare - så skulle hon köpa henne, eftersom veterinären gör den bedömningen att detta med största sannolikhet kommer växa bort / stabilisera sig.

#12:
ja, jag tror jag gjort en relativt bra subjektivobjektiv (för jag älskar ju den här tollarflickan, så 100% objektiv kan jag ju inte vara, men det är jag medveten om) bedömning av situationen, och jag vet vad som KAN hända.
jag kommer lägga undan pengar varje månad för eventuella knäoperationer, och visar det sig att sienna inte behöver opereras, så kommer hon och jag att kunna leva lyxliv om något / några år!
*asg*

och om mindre än sju timmar åker jag för att hämta hem henne!
*LYCKLIG*

Annons:
TinaH
2009-05-09 07:20
#14

LYCKA TILL nu på Färden och allt med valpen och alla tillbehör.
Detta kommer att funka under resans gång! =)

Ni kommer attt få det bra tillsammans och detta kommer gå bra!

Hon har kommit till rätt matte!=)

Jag tror nu att det finns en som inte har sovigt av ren längtan i natt av någon konstig anledning.Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

siennasmams
2009-05-09 07:38
#15

#14:

vad grundar du ditt antagande om "Jag tror nu att det finns en som inte har sovigt av ren längtan i natt av någon konstig anledning." på?

vi har faktiskt HEEELT andra tidszoner här i hudiksvallstrakten - klockan är just nu 14.36 IGÅR.

*fnissar*

näää…
jag kan inte sova, ju - är ALLDELES för full av längtan för det!
*garvar*

KAN inte klockan bli 11 så jag får åka till bollnäs och hämta hem henne nå'n gång, då???
*OTÅLIG*

giffan
2009-05-09 10:49
#16

Nu är kl snart 9 så det närmar sig.

Är fruktansvärt avis på dig som ska få hem en helt underbar liten Tollare valp

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cerrolyn
2009-05-12 11:05
#17

Jag tycker att det är en stor skillnad på att som du nu få veta detta innan du hämta valpen och kan få fundera i lugn och ro på hur du vill göra och på att få veta det vid en besiktning som görs samma dag.

Det märks att du är mycket väl insatt i ämnet vilket jag tycker är en stor fördel. På så sätt har du verkligen kunnat avväga om du skulle kunna ha en hund som kan få detta och vad du ska göra. Jag tycker även att du har lagt upp en bra plan för valpen och jag tror på er. Men även om hon har detta så hindrar det ju inte er att ha det trevligt och mysigt, nja agility är inte så bra då men lydnad/spår/sök och freestyle (sök sätter jag dock ett frågetecken efter) tror jag inte ska vara några problem om du se till att hon får ordentligt med muskler.

Jag vet en som kör spår med en hund med D-höfter. Det märks ingenting på hunden som är 2 år.

Allt är möjligt och jag hoppas verkligen att hon bara är lite slapp och få en mysig och härlig tid tillsammans.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: