Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 3171 ggr
TinaH
5/18/09, 2:29 AM

Träning, Aktivering och Mål

Hur ser en helt vanlig dag ut för er?

Med aktivering, promenader och träning.

Hur ofta tävlar ni, ni som tävlar.

Går ni kurser?
Vad för kurser?
Tränar själv hemma - hur ofta och vad?

Har ni några Mål med era hundar, om ja, hur gör ni för att nå dem målen?

 Dela gärna med er om eran träning och erfarenheter. Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
TinaH
5/18/09, 2:56 AM
#1

Om jag tar som lille Boy han är 14 månader.

Utbildningar

Jag har gått kurser med honom sedan han var 10 veckor.
började med valp kurs,
sedan Grundkurs, och kombinerade grundkursen med en spårkurs.
Efter den har jag gått tvåt lydnadskurser. Samt en vinter tränings kurs. Men den vinterträningen var bara för att "friska upp" det man kunde.

Tänkte få husse att ev. börja en spårkurs med honom.
Han gillar att spåra, och är duktig, när han är på det humöret. =)

Nu går jag 2 kurser.
En Lydnadskurs (Tyson vår går i samma grupp).
Samt en Tävlingslydnadskurs.

Innan jag hämtade honom, så hade jag stora mål och var jätte ambisiös, men tyvärr så har min rygg sagt annat…Rynkar på näsan

Jag ville få ut han på Spår, börja träna inför jaktprov, etc…
men ryggen sa annat.

Men jag lägger mig inte i gungmattan för det.
Jag fick börja och tänka om, och göra något min rygg tyckte, och vad tycker är roligt.

Utställning

Det var inte meningen att jag skulle….
Jag skulle bara pröva en eller 2 gånger på utställning, men ack vad jag och Boy tyckte det var kul!Glad
Men Dommarna tycker något annat, och jag får sprutlackera honom "vit"…har tagit en paus.
Han måste växa till sig lite och grova till och få saker och ting på plats.

Jag satte upp nya mål.

Målen just nu är:

  • Debutera i Lydnadsklass 1 i sommar. (huvva) 
  • Börja vattenappotera. 
    (Tips och idéer mottages, tack, han tyckte vid 4 mån ålder att vatten var "läskigt" *S*) 
  • Cykelträning, börja på smårundor. 
  • MH testa honom i sen-sommar 
  • Röntga han i höst
  • Fortsätta efter uppehållet med att ställa ut honom, ska på Sofiero.

Sedan så sitter jag här och funderar på och gå en RL-kurs i höst. Bara för att bryta den vanliga lydnaden. Eller Agility. Eller något annat som bryter den vanliga lydnadsträningen.

Jag vill inte jäkta igenom hans utbildning eller tävling. Vill att han ska få vara valpr/unghund/hund mellan varven också.
OK. jag går kurser med honom, med enbart för att få en struktur. Inte för att han ska stressa igenom sitt liv i tränings syfte.
Jag tränar kanske MAX totalt hemma 1½ timme i veckan. Jag vill inte tjata ut honom heller. Man måste få ha livet lek mellan allvarlet också. 

Om det är någon som har tips på aktivering med hund för dålig rygg på mig, så är ni välkomna med tips.

Boy ska bli en kompis i livet, som gillar att leka, träna och busa. Samt bara vara hund.
Han är en välldigt lyhörd och trevlig kille som älskar och arbeta.
Men gillar även ligga och mumsa märgben, eller bråka med Zigge (katten) eller Tyson.

Det är som min ena instruktör brukar skoja och säga:
"det är absolut inget fel på Boy, han kan komma hur långt som helst. - Med rätt förare!" Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
5/18/09, 6:17 PM
#2

Hur ofta tävlar ni, ni som tävlar. Ca 2 gånger i månaden april-okt

Går ni kurser? Nej, och det blir nog inga mer kurser för oss. Om inte någon helgkurs eller läger dycker upp.
Vad för kurser?  Med tanke på ditt inlägg så är det väl de kurser jag har gått jag ska nämna här. Inte så många men:
* Unghundskurs
* Fortsättningskurs
* Appell(spår)kurs
* MH 1-3
* Agility nybörjarkurs
* Tävlingslydnad 3 kurs (lydnadsklass 3 och elit samt högre och elit lydnadsmomenten i bruks)
* Rapport helgkurs
* Rallylydnad helgkurs
* Tävlingslydnad och klicker helgkurs
* Sök nybörjare
Tränar själv hemma - hur ofta och vad? Ca 15 min per dag och främst lydnad.

**Har ni några Mål med era hundar, om ja, hur gör ni för att nå dem målen?
**I första hand är det LPelit som gäller. Sedan lägger vi lydnaden mer eller mindre på hyllan och fokuserar på spåret. Vill han inte det så är det bara lydnadsträning som aktivering och någon tävling då och då för skoj skull. Ev om vi hittar ett sök gäng att vi börjar med det, eller om vi hittar en motförare så kör vi rappot. Rallylydnad och agility kommer vi inte att sattsa på då det är inget vi brinner för.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: