Annons:
Etikettfoder
Läst 4716 ggr
kaniniz1
5/11/09, 12:56 AM

RC Labradorfoder

Nån som har labbe och ger detta foder?

Skriv då gärna för/nackdelar med det?

Annons:
Vattnadal
5/11/09, 3:00 PM
#1

Har gett det till Vidar, som inte är labbe. Han fick det pga att han lätt blir tjock (kastrerad hane) men inte kan äta lightfoder (då tappar han all päls och muskler). Labbefodret tar hänsyn till att labben lätt blir rund, att den har päls som kräver energi att bygga upp (den ska ju tex vara vattenavstötande), att labben ofta har problem med leder, att det trots allt är en aktiv hund som behöver protein att bygga muskler av.

Vi gillade det skarpt, dessutom var det stora bitar som tuggades, så det såg ut att vara mer i skålen och var bra för tänderna.

Enda nackdelen, och anledningen att vi slutade med det var att det innehåller majs. Hundar som är lättstressade och visar symptom på serotoninbrist ska inte äta majs. Majs innehåller nämligen dopamin och noradrenalin, som gasar igång hjärnan medan serotonin bromsar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kajsa_karin
6/23/09, 7:34 PM
#2

Jag gav detta till min hundar. Min lilla hund klarade inte av bitarna var för stora och han vräker i sig maten och tuggar inte. Ekanubas labbe foder funkade mycket bättre

TinaH
6/23/09, 7:40 PM
#3

Tyvärr har jag då ingen koll på detta foder, då jag själv ger mina Färsk foder =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Margareta
6/28/09, 12:54 AM
#4

Vår labbe var ordinerad RC labradorfoder när han kom. Han blev mjällig i pälsen och var hungrig jämt enligt den ransonen han skulle ha. En hungrig ledarhund är ingen bra ledarhund, han blir ofokuserad och jagar mat så fort han är lös, dvs åt ur folks komposter och annat han hittade.

Vi bytte till Eukanuba - pälsen blev bättre, hunden mindre hungrig men han höll bara vikten med väldigt mycket motion. När maken fick ändrade förhållanden och motionen blev något mindre per dag ökade han snabbt i vikt.

Sen ett halvår äter han VOV blötfoder (en burk om dagen fördelat på två mål) kompletterat med äggula och smör.

Han har gått ner ca 8kg, har kanonpäls, är nöjd och glad och jagar inte mat för jämnan när han är lös. Pälsen är kanonfin och han ser frisk och pigg ut.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: