Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 4542 ggr
Sackum
5/8/09, 12:29 AM

Skaffa golden

Visste inte riktigt vad jag skulle skriva i rubriken, haha, ha förbarmelse!

Jag och hela familjen är i hundköpartankar. Jag har i hela mitt liv velat ha en golden retriever, men läst och hört en del om att de har lätt att bli sjuka, i synnerhet  att få cancer. Och att var femte hund föds med HD (vad nu det är?). Tycker ni insatta att det är bagateller jämfört med hur underbar rasen är, eller är det överdrivet och att de kanske inte blir sjuka så ofta?

Har funderat på bernen sennen också, men det brast när jag läste att de oftast vantrivs i lägenheter. Vi bor på landet nu men jag ska flytta till studentlägenhet om några år och självklart ta med mig hunden. Flört

Annons:
TinaH
5/8/09, 7:30 AM
#1

Hej och varmt välkommen hit! =)

Jag skulle int vilja påstå att alla rykten är sanna.
Jag tror inte Golden har mer eller mindre kända sjukdommar än någon annan retriever-ras, eller hund.

OK!
Dem är kända för sina höfter, armbågar och PRA (ögonsjukdom).
MEN!! Hittar man en bra serigös uppfödare och att man går igenom stammen så ska det inte vara några problem med att hitta en fullt frisk hund och få ett härligt liv tillsammans. =)
Sedan kan det alltid bli komplikationer på vägen, men så är det ju alltid. =)
Jag menar ex: allergier, ögon som rinner etc…men det är ju sånt som tillhör "vardags sjukdommarna".

Sennern är ju kända fför sina tumörer etc…

Sitter man och letar så finns det som sagt nog inte ras som är helt fullt frisk.

Jag kan nog med handen på mitt hjärta säga, att det finns nog inte någon ras som inte har sina krämpor.
Men du har helt rätt för dig, att man ska vara observant, och titta efter och fråga runt, innan man bestämmer ras.

Det är ju två helt olika raser du har tittat på.
Vad vill du ha din hund till?
Mål?

Tja detta var lite tankar från mig! Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Sackum
5/8/09, 5:34 PM
#2

Tack så mycket för ditt trevliga svar! :D Väldigt kul, nu har funderandet kommit tillbaka till min favoritras! ;)

Jag jar inte speciellt stora mål, vill mest ha en trevlig sällskapshund som går med på promenader. Kanske träna och ännu mer kanske tävla lite agility. :) Det är nog allt. x)

Tack detsamma! :)

Tezza
5/8/09, 6:59 PM
#3

Hej!

Jag kan tala om för dig att golden lever längre än genomsnittshunden och visst är den drabbad av hd och ad men däremot så är det c höfter som är vanligst och det är detta som golden framförallt är drabbad av och en c höft är det inte många som ens får känningar av så pga det skulle jag inte tveka att skaffa en golden. Cancer är den inte speciellt drabbad av, det är däremot flatten. Under hälsa på FRK hemsida finns det mer att läsa om retrieverns hälsa och även statistik om du är intresserad.

Förövrigt vill jag säga att det är en enorm skillnad på en golden och en bernen sennen……Vad ska du ha din hund till?

Lycka till i ditt val av hund!

Sackum
5/9/09, 8:09 PM
#4

Tack för ditt svar! :)

Haha, jag vet, men jag/vi är inte speciellt seriösa ännu, vi har mycket länge velat skaffa hund men först nu letat information på allvar. ^^

Som sagt, inte en hund som kräver väldigt mycket motion, mest en trevlig sällskapshund som behöver rastas någon timme varje dag. Och kanske agility om det finns möjlighet till det. Mest lek, skoj och sällskap alltså. :D

Tezza
5/10/09, 9:31 AM
#5

#4 Tänk bara på att golden är ursprungligen en ren jakthund och även om du nu kan välja en golden från ej jaktlinjer så kräver det fortfarande mycket motion och stimulans:)

[jakke94]
5/10/09, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

vet att det inte är vad du söker men tycker att en Clumber spaniel hade passat dej perfekt! lite mindre än en golden.

vi har just nu en vuxen tik och 3 valpar här hemma :) dem är otroligt lätta att bli rumsrena (våra blev det sedan 9 veckors ålder)
clumber älskar att gå långa promenader, men vill du inte så nöjer den sig med en runda kring kvarteret, och är endå väldigt lungn inomhus.
är väldigt barnvänlig och det finns ingen agressivitet i rasen då man jagar med dem i flock.
dem har jakt i sig men kräver inte att man ska jaga med dem .. en väldigt anpassningsbar hund..

du får gärna kolla på www.merrows.net som är vår hemsida
och rasklubben www.clumber.net

och om du senare vill köpa en clumber så får du gärna pm;a mig då vi har kontakt med dem flesta av uppfödarna då det inte finns spec. många :)

bilden är på en tik, hanarna är något större och denna tiken är helvit men det finns även dem som har fläckar på sig.. ska hitta en till bild :)

Annons:
[jakke94]
5/10/09, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

denna har lite mer färg på sig :P

Upp till toppen
Annons: