Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 7727 ggr
vitwraight
2009-05-30 12:20

"Bitlistan"

Ett inlägg skrevs om en flicka som blivit svårt hundbiten. I samband med detta så togs detta med "bitlistan" upp. Hoppas därför att det är ok om detta skrivs då denna tråd inte handlade om detta från början.
Tyvärr så cirkulerar det ju att golden toppar listan vilket
är en myt. Jag har jobbat på akuten i 19 år och där var
det småhundarna och jakthundar som  toppade.
Jag blev själv rejält biten av cheasepeak och jag blev då
tillfrågad vad det är för ras. Då det är retriever med i det
namnet så blev de mycket förvånade, "vad hände då,
inte brukar väl de bitas" ?  I en tråd så nämnde någon
att det enligt SKK är golden som toppar listan. Men hur
vet dom det ? Inte ringer man väl dit vid hundbett ?
Sjukvården lämnar inte ut uppgifter och privatpersoner
lär väl knappast ringa och lämna rapport. Så jag tycker
det är jättetråkigt att golden ska ha stämpeln på sig
att vara bittokiga. Har vid några tillfällen pratat med
folk om mina hundar och då fått kommentaren "får
jag klappa ? Har hört att de bits mest, så vågar man "?
Varifrån kommer dessa tokigheter ? Kanske för att "
de är så snälla så därför så tror alla att man kan göra
vad som helst och till slut så blir de trängda och biter".
Men hur många hundraser är inte snälla ? Mitt inlägg
lät ilsket och otrevligt men är skrivet i all vänlighet.
"Skriver" därför dit flera smileys efteråt !

Annons:
vitwraight
2009-05-30 12:28
#1

Ber om ursäkt om jag nämnde vad det var för ras men om jag
inte gjort det så hade alltihopa verkat heltokigt om någon trott
att jag blivit biten just av golden. Cheasepeak är jättetrevliga
men detta var en stackars hund som stått i hundgård dygnet runt
och grannbarnen hade kastat sten och ständigt retat honom.
När han då äntligen kom ut så var jag den första som han fick
syn på, så självklart förlåter jag honom !

HarrietKiara
2009-05-30 12:34
#2

Jag vet att Golden inte är en aggressiv ras men det skulle inte förvåna mig om den toppar listan med tanke på att det är en så stor ras och ofta rekommenderas till barnfamiljer. Många tänker då att barnen kan göra vad som helst med hunden för den är ju så snäll. Obestämd
Så statistiken blir ju sån eftersom det är en stor ras som är vanlig hos barnfamiljer. Inget ont i rasen i sig alltså. Hunden måste ju få säga ifrån.

För mig är det självklart att man lär barnen att inte följa efter hunden när den går undan och att hunden ska vara ifred när den är på sin plats.

Jag tror att folk är mer noggranna med såna regler då det gäller bruksraser.

Chesan och Curlyn är ju skarpare än de övriga retrievrarna. De har ju mer vakt i sig. Skulle de vara lika stora som Golden så kan jag garantera att statistiken sett annorlunda ut.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
2009-05-30 18:58
#3

om man tar denna disskusionen igen, så var det nån annan som sa att det skulle vara Tax som var den nya ledaren.

Jag har själv blivigt biten av en Golden, jag är uppväxt med GOlden och en dag vid sommar stugan så hade vi syskonträff, mellan en syster till vår "Sara", mor min, och matte där, har gått i samma klass, där av träffen.
Dem har barn dem med.
Nu hör det till historien att ägarna till denna hunden inte nog skulle ha hund.
Skulle vi på Kiviksmarknad i 30 gradigt väder, så skulle hunden MED!!
Skulle vi göra någon annan utflykt, så skulle hunden med, även om vi bara skulle till färjan och köpa tidningen!
Vi lät Sara endast följa med om det var svalt och dåligt väder.
Annars så gick vi till sjön och badade av henne innan och hon fick vara i stor stugan i skuggan med vatten.

Jag var en sådär 8 år och  satt i en solstol och sov på lillstugans terass, där dem bodde.
Iffie, som den hunden hette, satt och skällde på precis ingenting, och ägarna sa inte till, så jag reste mig upp och da till.
Var av att hunden gör ett lappkast, för jag var bakom, och högg mig rakt över mitt ansikte….
Ägarna kom ut, det enda dem klämde fram var "IIIINTEEE GÖÖÖRAA SÅÅÅ IIIIFFIIIE". i gulligullgull röst.
Far min flög från framsidan och bak, blev vansinnig, mor slängde sig på telefon för att rnga sjukhuset.
Vi har sommarstugan på Ivö, i Nordöstra skåne, och det tar tid med färjan och sånt.

För en hund SKA INTE bita när den är van vid barn i olia situationer. OK jag tillhörde inte deras flock, men dem hade varit där ett bra tag så att dem var hemma stadga.

Nu idag när jag tänker tillbaka på den situationen, så kan jag förstå VARFÖR.
Hunden kände sig nog lite inständg på terassen, bakom solstolar och bord och stolar.
Men jag tycker att det var fel i alla fall att den bet.

Jag har själv Golden Retriever idag, skulle inte kunna tänka mig en trevligare hund, som Retreverna är.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

AnnaKarin
2009-06-01 13:31
#4

Läste nånstans att uppgifterna om Golden kom från akutmottagningar i Norge som först statistik över hundbett. Inte konstigt om en av de största raserna har flest fall av bett, det betyder ju inte att de är mer bitska. Ska de vara rättvist så ska man väl räkna om det i procent.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

HarrietKiara
2009-06-01 21:35
#5

#4 Precis vad jag menade. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

CarinaO
2009-06-01 22:09
#6

Läste i tidningen nu ikväll att en flicka hade blivit biten i ansiktet av just en Golden :(

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=4667356

Annons:
Snakebiite
2009-12-18 13:00
#7

Det är synd att retriver hundarna skall ha den stämpeln men det har nog med att det är så stor ras att göra som ni säger + att folk verkar tro att barnen kan göra precis vad dem vill med hundarna.

Min mors vännina har en golden som bitit hennes son, inte undra på då hon låter honom slita i öronen klättra och dra i svansen på han, herregud hundar måste väl få försvara sig dem med och det är just munnen dem försvara sig med, och sen blir föräldrarna helt förskröckta och påstår att hunden blivit knäpp då den bitit barnet, håll koll på barnet och säg till ungen när den klättrar o drar i alla delar av hunden i stället för att sitta o dricka kaffe som om inget hänt.. då hade inte hunden bitit och allt varit frid och fröjd.

Sen finns det ju självklart andra fall med som tex vi hade en new fouland eller hur det stavas när jag var liten.

en dag när pappa typ bara gosade med han o så så högg han till minns inte riktigt hur det var men iaf så uppsökte dem vet då och det visade sig att han hade diabetes så då fick dem medicin för det och han blev lugn och snäll igen men sedan när han blev äldre så bet han min bror i armen så dem blev tvugna att avliva honom =/

Cerrolyn
2009-12-20 01:30
#8

#2

Haha skulle Kiara ha vakt i sig Flört Har jag svårt att tro.

Jag har aldrig sett någon bitlista utan bara hört talas om den. Men jag tror som sagt att hunden blivit trängd/provicerad och då sagt ifrån/bitit. Och jag skulle också göra så…

**MVH Cerrolyn

HarrietKiara
2009-12-20 21:29
#9

#8 Du skulle varit med på MH:t.

När spökena kom då var det ett krull som ställde sig framför sin matte och skällde ut spökena efter noter. Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
2009-12-20 22:51
#10

Hörre kiara!!
Jag försökte VARNA min matte, genom att skälla…å det var inte det vackra skallet…utan jag backade ända till publiken och skällde äääända från svans spetsen ut i nos spetsen.

Men vet du?
Den knäppa matten, hon struntade i att jag varnade henne för spökerna och gick fram till dem!!

Spöken ÄR något som SKA skällas på!!
/Boy

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
2009-12-20 23:59
#11

#9

Haha Kiara hoho det har jag faktiskt ganska svårt att tro. Men å andra sidan så är det en väldigt bestämd dam.

#10

Backade han? Då blev han alltså rädd, stackan.

**MVH Cerrolyn

TinaH
2009-12-21 08:18
#12

# 11

Ja, jag backade och du vet min korkade matte…hon fattade inte ens att jag varnade henne för spökerna!! Dem är livsfarliga….
Men jag gick SJÄLV fram och gav spöket en puss…. Så tuff kunde jag vara…fast matte stod ju jämte….

Det andra spöket…hann inte matte med till, för jag SPRANG i 200 till det hoppade upp i famnen, sedan efter en regäl stund kom matte…men då hade spöket fåt typ 100 pussar…./boy

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: