Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 8377 ggr
chrissan
6/27/09, 2:40 PM

Fästingar, varför finns dom?

I torsdags skulle min Curly opereras för korsbandsruptur på Strömsholm. Men det blev inget för man upptäckte att hon hade lågt antal vita blodkroppar och lite blodplättar. Typiska symtom på Anaplasmos (Ehrlichia), ännu en äcklig fästingsjukdom. Så nu äter hon antibiotika och har permis från sjukhuset, på måndag hoppas vi att de kan operera.

Varför finns det fästingar? Det måste vara världens onyttigaste djur.

Annons:
TinaH
6/27/09, 9:44 PM
#1

#0

Tja…alla djur ska visst ha en funktion, säjs det….men jag tror inte ett skvatt att han där upp var riktigt vaken den dagen då han skapade fästingarna, för det är ett SAT-tyg!Skrikandes

JAg kan inte fatta varför dessa djur ska finnas jag heller.
För dem är otäcka!!

Stackars voffe….Rynkar på näsan

Lycka till på op på måndag!Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

HarrietKiara
6/27/09, 11:11 PM
#2

#0 Stackars lilla gumman!

Är det inte det ena så är det det andra. Rynkar på näsan

Har själv en skadad hund, ja hon är på bättringsvägen nu men slog i sitt bakknä så de misstänkte korsbandet. Nu har hon slutat med rimadyl och verkar bra så vi håller tummarna att det håller sig så

Håller tummarna för att Izla kryar på sig så hon kan bli frisk snart.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
6/28/09, 11:21 AM
#3

Nu har hon ätit Ronaxan (antibiotika) sedan i onsdags. Hon är pigg som en mört och väldigt olydig (bortskämd). Vi får hoppas att proverna är någorlunda OK så att de kan operera.

Jag har frågat biologer om fästingar fyller någon funktion i det ekologiska systemet, dvs finns det några djur som är beroende av dem för att överleva (förutom Borrelia och Anaplasma). Svaret är nej! Onyttiga med andra ord.

TinaH
6/28/09, 3:25 PM
#4

näää…att fästingarna inte har nån funktion, det visste jag.Glad
Och man borde få betalt att DÖDA dem…..Skrikandes

Bortskämd??….Då är  aallt under kontoll då! Cool
Fördet ska man bli när man inte mår bra, har jag hört!Oskyldig

Så passa nu på att skälla mycket på matte och se till att hon serverar dig med pina cõlada, i solstolen under parasollet, i solskenetFlört

Kanske inte bra för antibiotikanObestämd

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
6/29/09, 12:01 AM
#5

Hon invaderade grannens kök. Grannen (sommargranne) som var livrädd för hundar tills hon träffade Izla denna vecka. Där satt Izla i högönsklig välmåga och "hjälpte till"  med matlagningen. Sket fullständigt i alla försök till inkallning.

Nu är hon tillbaka på Strömsholm, efter en lång bilresa i 30 grader. Sprang in, nosade och höll svansen högt.

TinaH
6/29/09, 7:55 AM
#6

Härligt tjejjen!
Du vet precis att man ska "hjälpa till" i köket!! Skrattande

Provsmaka är ett måste, för duger det inte till hunden, så duger det inte till os människofolk.Flört

Lycka till i Strömsholm, tänker på er och håller alla tassar och tummar om det går!!Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
chrissan
6/29/09, 3:23 PM
#7

Nu är Izla opererad. Stora skador på leden, menisken och korsbandet helt av. Artroskopi där man rensat leden samt TPLO som ändrar vinkel på knäet. Troligen har hon haft osteochondros som liten och sedan gått med detta i 4 år. Världens rörligaste hund, vigare än en pudel! Klättrar i stegar och kryper in i katthålet på ladan. Men vet trodde hon ska bli helt fuktionsduglig igen med rätt rehabilitering.

TinaH
6/29/09, 6:52 PM
#8

Aj aj aj…det där lät inget mysigt direkt!! Rynkar på näsan

Men vilken härlig hund!
Klart att hon blir helt återställd!Skrattande

Så nu får du öppna en tråd, och skriva hela hennes dagbok, om OP, tränining etc. Tycker jag.Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

HarrietKiara
7/3/09, 10:06 PM
#9

#7 Pussa på henne från oss. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
7/4/09, 11:52 AM
#10

#9 Tack från Izla

Upp till toppen
Annons: