Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 5296 ggr
chrissan
7/2/09, 6:51 PM

Izla har kommit hem

Igår hämtade vi Izla i Strömsholm, hon opererades för korsbandsruptur i måndags. Dessutom hade hon anaplasmos, så operationen blev uppskjuten 5 dagar. Nu sitter vi här med en hund som de första 14 dagarna inte får göra mer än 3-6 5 minuters kisspromenader. Inte ens röra sig inomhus. Själv vill hon jaga kaniner!

Hon har kommit på att om man sätter tratten mot marken blir det jättemycket kaninlukt inuti den.

I natt sov jag på golvet i det lilla sovrummet, med Izla i en bädd bredvid så att hon inte kunde vandra omkring. Det gick förvånansvärt bra, men kanske var det för att vi bägge var jättetrötta. Idag har husse suttit och sett DVD hela dagen, berdvid hunden.

Jag undrar hur man gör om man inte har semester?

Annons:
TinaH
7/3/09, 9:13 AM
#1

Izla gumman…

Skönt att det gick bra!

Nu får du bara drömma om att jaga kaniner, för annars kommer du aldrig ut och kan fortsätta göra detta efter tillfrisknandet! Glad

Men det är ju smart att du har skapat en egen "Rabbit eu toilet-doft", trattarna är visst inte så dumma i alla fall.

Jag hoppas att du tillfrisknar så snart du kan och att du ser till att du blir ännu mera bortskämd nu, för nnars så har ju inte husse och matte något och göra under sin semester!

Matte kan gått skriva dagbok här inne så har hon något och göra, när u sover och inte kan skämma bort dig. Flört

Sköt om dig nu och bli frisk snart.
Tänker på er!

Kram!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
7/3/09, 9:17 AM
#2

Tyvärr varade det inte så länge. Efter jag skrivt inlägget började det ansamlas vätska vid hasleden och hon fick ont. Snabb färd tillbaka till Strömsholm (18 mil) där vi kom överens om att det bästa var att hon blev kvar så ortopederna fick titta på det och för tyngre smärtlindring.

Efter en lång natt med bilfärd bland älgarna så väntar vi åter på telefon.

TinaH
7/4/09, 12:20 AM
#3

Men Izla….Gumse-lumsan…..DÄÄR ska väll INTE du vara, igen…..Gråter

Men det är lika bra att du stanar där så du blir riktigt frisk, för det är inget kul för matte o husse att slåss med älgarna när det är akut trafik med dig, visst ska du i väg snabbt till vård, men nu får du se till att personalen tar väl hand om dig!

Att vänta vid telefon är hopplöst…tiden är den längsta just vid sånna tillfällen.
Men förhoppningsvis så hade dem glada besked att komma med! Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
7/4/09, 10:09 AM
#4

I går kväll hämtade vi Izla. Det var inga allvarliga saker, bara en vätskeansamling vid hasen som inte var infekterad. Veterinären sa att han insåg problemet med total rörelsevila för en Curly. På morgonen när de gick rond och kom till Izlas bur, hon som kommit in akut med jätteont i opererat bakben (som är helt avsågat), så reste sig Izla på BAKBENEN och hälsade glatt på honom. Inte direkt vad hon ska göra just nu. Hon viftar glatt på svansen åt alla som ska sticka henne med sprutor och göra annat läskigt.

Vi har kommit fram till att en Curly är bakbensdriven, den har inte mest vikt på fram som andra hundar. Vi skulle ha sele så att hon belastade lite mer bak. Vad gör hunden - jo, försöker jaga kaniner genom att, som vanligt, lägga all kraft på bak och skjuta ifrån.

Det är alltså problem att få en Curly att förstå att man inte kan jaga, hoppa och skutta nu! Husse sitter framför TVn med en massa DVD och passar hunden hela dagen. På natten ligger jag på golvet bredvid hennes bädd i ett litet rum som får fungera som bur. Jättebra, tycker Izla som alltid har velat sova i mattes säng. Inte så kul, tycker matte, som vaknar när Izla ska nosa på henne mitt i natten med tratten på huvudet.

TinaH
7/4/09, 11:12 AM
#5

men vänta här nu…är Izlas ena bakben av sågat?? Borta?Förvånad

Eller missuppfattade jag nu igen?? Obestämd

Men hur ska man få en Izla till total vila….har den veten missat något??Skrattande

Skönt att det inte var värre än så här, men det är bättre att ta det sära före det osäkra.
Men förhoppningsvis så slipper ni ta en hambo i skogen med Hälge älg! Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
7/4/09, 11:51 AM
#6

Ja, efter att ha rensat knäleden från trasiga bitar så skär man av underbenet och roterar övre delen så att det blir en mindre vinkel mot knäleden. Sedan spikas det ihop med en stor platta igen så hon har ett ben! Då ska det inte behövas något främre korsband (= det som håller ihop knäleden framtill). Hon har alltså rent tekniskt ett totalt benbrott. Vi har fått kopior på röntgenbilderna.

Hon har tydligen lyssnat på veten, idag ligger hon lugnt (än så länge!) på sin luddiga bädd framför TVn med husse.

Mediciner:

Rimadyl (smärtstillande) smakar levergodis, går bra att äta som det är

Cosequin (för ledbrosket) smakar kyckling, går bra att äta som det är

Ronaxan (antibiotika, mot anaplasmos) uräckligt! Äts bara inlindat i stora bitar älgpaté.

Annons:
TinaH
7/4/09, 4:48 PM
#7

men hon har fortf. 4 ben?Obestämd

(jag kan inte tänka, måste vara värmen….)

blir det sedan Glukosamin?

ÄLGPATÉ!!!¨här kör vi med LYX!!

tur att hon är lugn och fin och tar till vara på matte och husses och att dem får skämma bort henne! Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
7/4/09, 5:11 PM
#8

Sammanlagt 4 ben ja Skrattande

Cosequin innehåller glukosamin, hon har fått det i en månad nu (Bio-glukomin före op). Blev bättre i lederna av det.

Hon har rätt ont idag, men ska ha 4 st 5 minuters kisspromenader där hon ska stödja på benet. Det är ungefär allt hon klarar.

HarrietKiara
7/4/09, 6:24 PM
#9

Det är precis som att läsa om Kiara. Att de är så lika ändå. Kiara har fått börja springa nu och jag kollar bakben allt vad jag kan men ser inget. Nu vet jag ju verkligen vad vi inte vill vara med om.

Finns nog inget som kan få en Curly lugnare än att ligga i soffan eller sängen. Tur att de är så små. Flört

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
7/4/09, 7:18 PM
#10

Kiara: Passa dig och ta det lugnt! Det allra värsta är att man får JÄTTELITE mat Skrikandes

Izla

HarrietKiara
7/5/09, 12:53 PM
#11

Hi, hi. Ja, jag har dragit ner jättemycket på hennes mat och ändå har hon gått upp i vikt men mat måste hon ju ha.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Vattnadal
7/5/09, 11:31 PM
#12

KJlicka in henne och lär in lugna fåniga trick som man kan göra stillasittande. Slikc asig om nosen, vrida på huvudet, sakta följa en targetstick ed.

Har funderat själv hur det skulle bli att hålla en aktiv hund stilla efter operation. Vi har några som inte skulle klara det alls. En av våra hundar skulle nog få somna in om det skulle behövas en större operation, då hon inte klarar av en längre konvalesens…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chrissan
7/6/09, 10:21 AM
#13

Tack för tips! Hon är inklickad - så effektivt att vi inte kan använda hålslaget på papper, då tror hon att det är en klicker.

Jag tänkte försöka med nosträning också, att diskriminera mellan föremål och hitta rätt sak bland flera.

Igår fick hon tillbaka sin bensamling (gamla renätna lårbensbitar) och blev jätteglad. Hon sorterar dem och tuggar på dem efter maten. Under eftermiddagen släppte tydligen smärtan en del och hon blev piggare och mer rörlig (ha, ha). Hon går bättre nu också.

04.25 i morse skulle hon absolut ut, jättenödig. Men när matte stapplat upp och öppnat dörren så regnade det ju! Usch, inte nödig längre. Men pigg Skrattande

Så då får man sitta och se på slask-TV, gamla repriser, för att hålla henne sällskap. Tur i alla fall att hon är en typisk Curly, får hon ligga med huvudet i knät så är hon lugn hur länge som helst. Men soffan är förbjuden nu, så matte eller husse får sitta på golvet.

Annons:
HarrietKiara
7/6/09, 4:09 PM
#14

Vad hon njuter nu när hon får matte och husse att göra precis som hon vill och vilken chock för henne när sjukskrivningen är över. Skrattande Flört

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
7/6/09, 6:03 PM
#15

hahahahahaha….jag skrattar så jag kiknar!!!

Hålslaget som KLICKER - var dagens citat!! hahahahahaha

Men vad är det man säger, "alla sett är bra, utom de dåliga!".Skrattande

Härligt att du har fått ngra x-tra ben och tugga på.

Å Izla, det är rätt att skrämma upp matte klockan halv 5, varför ska hon ligga och drälla för??  Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
7/6/09, 6:58 PM
#16

Nu har jag varit på Granngården och köpt en sele. Hon är dragtränad med en Nome-sele men den fungerade inte för att lyfta framändan lite så hon stöder på bak, som de lärt oss. Izla hatar allt som ska kläs på henne, hon är född nudist tror jag. När jag öppnade förpackningen försökte hon genast gömma sig, trots att hon inte rimligen kunde veta vad som var i den.

Fasar för att ta ut henne med selen, då blir hon riktigt starkTungan ute

chrissan
7/6/09, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är en bild på Izlas knä, från sidan efter operation. Plattan med skruvar syns bra i vitt på bilden.  Ovanför de tre mindre skruvarna finns en smal linje som är brottet.

HarrietKiara
7/6/09, 9:34 PM
#18

Tack för bilden. "Kul" att se hur det ser ut. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
7/6/09, 11:01 PM
#19

OJ!
Massa "skrot".

Tur att det gör nytta. Skrattande

Men får man fråga… vad detta "kalaset" kostar, nu allt som allt?

Dyrt bara att tänka ordet vetrinär….

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
7/6/09, 11:46 PM
#20

Vi är väl uppe i ca 40 000 nu, men det återstår flera besök + rehab. Försäkringen har stått för det mesta

Annons:
chrissan
7/11/09, 4:32 PM
#21

Nu tycker jag att jag är frisk! Men i ett papper från sjukhuset står det att hunden ofta tycker det, men det är inte santRynkar på näsan

Så jag får inte göra något alls nästan. Är jättesugen på att spåra, försöker varje gång det är kisspromenad. Då kan husse inte rubba mig. Sorkarna under huset blir fler och fler nu när jag inte får hålla koll på dem. På natten brukar jag lukta på dem vid väggen bredvid min madrass, då skrapar den eländiga tratten mot väggen och matte blir arg.

Tratten ja, den HATAR jag, idiotpåfund. Det kliar som bara den i stygnen och alla vet ju att bästa sättet att bota det är att slicka. Men jag har kommit på hur man slickar på ärret med tratten på Skrattande. Då blir matte arg.

På natten nosar jag gärna på mattes ansikte, med tratten. Då vaknar hon,hurra!

De har köpt SELE till mig! Usch, jag HATAR selar. Bara för det låtsas jag att jag måste kissa varje morgon kl 5. Då måste både matte och husse upp och bära mig nerför trappan.

Idag åkte vi på bilutflykt, jag sitter bak bredvid husse och kollar på kossor och annat intressant. Jag blev lite trött faktiskt så det var inte så dumt att sova ett tag sedan.

chrissan
7/11/09, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här ligger jag och surar med den hemska tratten

chrissan
7/11/09, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Så här såg jag ut efter pyometraoperationen - lika hemskt det

HarrietKiara
7/11/09, 10:23 PM
#24

Vad liten hon verkar. Är det bara för att hon är såååå sjuk?

Tycker nog det bara för att Kiara är så grov. Hon är som en liten hane i storlek. 64 cm hög. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
7/11/09, 10:57 PM
#25

Hon är faktiskt ovanligt stor för en tik, men kan se liiiten ut när hon vill! När det är synd om henne Gråter

Cerrolyn
7/12/09, 1:25 AM
#26

Förvånad

Detta har jag missat. Stackas "liten".

Många kramar från oss.

**MVH Cerrolyn

TinaH
7/12/09, 4:26 AM
#27

Krymper en curly i tvätten, eller när dn får vatten på sig??ObestämdTungan ute

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
chrissan
7/12/09, 10:13 AM
#28

De krymper om de måste bada och duscha inne med schampoo! Hemskt Skrikandes

De krymper också ihop om de måste ha tratt, sele eller body eller andra dumma saker. En Curly är av naturen nudist.

TinaH
7/12/09, 10:31 AM
#29

hmm…

Nu ska vi se här…tänker…..En nudist med FÅRA KLÄDER??…hur kan det gå ihop….hmm….ObestämdTungan ute

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
7/12/09, 11:12 AM
#30

Men PÄLS är ju en annan sak, helst ska man inte klippa den som man brukar med Curlies. Min päls är min stolthet tycker Izla.

Fast lite som Tele2 fåret ser man ut, det måste erkännas. De svarta lammen i hagen ser ut som mini-curlies.

chrissan
7/13/09, 11:44 AM
#31

Rapport från Izla:

Nu har jag lyckats överlista den hemska tratten. Det går att försöka ta ut stygnen själv med tratten på, har jobbat hårt på att fixa det.

chrissan
7/13/09, 10:15 PM
#32

#24

Izla är också 64 cm hög!

HarrietKiara
7/13/09, 11:02 PM
#33

#32 Rejäla tjejer vi har. Glad

Nu ska Kiara få träffa en ortoped på onsdag.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
7/14/09, 12:16 AM
#34

Vi hoppas det går bra!

På torsdag ska vi till Strömsholm.

Annons:
TinaH
7/15/09, 8:11 AM
#35

Vi håller alla tassar och tummar för Ila och hoppas att det går bra!

Å följer fortsättningen med stor spänning!!!

Lycka Till Izla!!!Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
7/15/09, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tack för tassar och tummar. Jag är så jaktsugen - kaniner och rävar har ju fritt fram nu när jag sitter i fängelse.

Nu kanske jag slipper denna hemska sak, varning för den!

HarrietKiara
7/15/09, 11:54 AM
#37

Ha, ha den bilden var ju bra. Du har lyckats gömma hela kroppen bakom tratten och är hon lika stor som Kiara så är ju inte den så liten. Skrattande

Fast Kiara är ju en Curly coated chihuahua. Hon får alltid plats oavsett utrymme.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
7/15/09, 12:06 PM
#38

Just det, en Curly coated chihuahua Skrattande

Hon kommer faktiskt in genom katthålet i ladugårdsdörren. Kan ligga i husses fåtölj också och krypa in under roddbåten när den ligger upplagd på stranden.

Hoppas ni får bra besked av ortopeden idag.

chrissan
7/16/09, 6:06 PM
#39

Idag var vi på Strömsholm och tog ut stygnen. Det vätskar fortfarande lite så hon fick inte pröva på treadmill i vatten. Men fick massage och vägledning om hur man får henne att börja använda knäleden. Hon är fortfarande svullen. Det är en lång väg kvar - och problemet att hålla henne stilla är mer akut ju piggare hon blir.

Roligast av allt tyckte Izla: En iller i bur! Oj, det blev jaktdaller direkt, det mest spännande hon sett (luktat). Husse blev tvungen att ta ut henne från väntrummet innan en olycka skedde - hon var redo att slå till! Hade varit pinsamt med en mördad iller.

Vi åkte kl 6 på morgonen och kom hem 3 på em, det kostar på det här.

HarrietKiara
7/16/09, 6:26 PM
#40

#39 Tur att det går åt rätt håll i alla fall. Jag fasar för att behöva hålla Kiara så still. Måtte hon aldrig behöva operera korsbanden.

Pussa "lilla" Izla

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
7/17/09, 5:25 AM
#41

ni menar väll inte att det är DYRT och ha hund???? FörvånadOskyldig

Izla…Illar är inga goda saker…dem bitts! :-)

Hoppas att allt går vägen nu, och "lycka till" med still heten  *S*

Har du räknat på vad kalaset kommer att sluta på?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
chrissan
7/24/09, 5:50 PM
#42

Nu har Izla varit och tränat i en treadmill, dvs löpband i vatten. Det var lite läskigt, tyckte hon. Men fann sig snabbt.

Hon vägrar stödja på höger ben, det har hon ju inte gjort på flera månader och det går lika bra att vara trebent. Men nu ska det tränas. Hon har mycket mindre muskelmassa på det och dessutom har det varit vätskefyllt länge efter op. Men det verkar inte vara något fel, det är mest beteende. Kommer det en kanin eller en trevlig människa så fungerar benet bra när man ska dra allt vad man kan.

Vi ökar sakta promenaderna så får vi se, men bara sakta skritt i ett par veckor till åtminstone.

TinaH
7/24/09, 7:24 PM
#43

HEJJA IZLA!! Skrattande

Du fixar detta bruden nu, ta härliga friska tag och stöd på benet nu.
Se till att matte får kämpa järnet med att skämma bort dig ännu mera!!!

Kanske det ska ut på kanin jakt med husse, för att få stöning och träning på benet…Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
8/16/09, 5:57 PM
#44

Nu har det gått 7 veckor och Izla kan skritta och trava utan hälta. Vi har varit på koll för 10 dagar sedan och det har läkt som det ska, men hon hade haft en spricka i vadbenet, som kan uppkomma ibland, det måste gjort väldigt ont. Det var därför hon mådde så dåligt i början. Hon röntgades utan att bli sövd, för att hon är en så duktig hund som kunde ligga still länge i väldigt konstiga ställningar. (På mage med benen rakt bakåt) Sprickan hade läkt själv, det var skönt att höra. Hon gick bättre än man kunde förvänta sig enligt sjukgymnasten.

Nu ska vi träna muskler, de har nästan försvunnit under sjukdomstiden. Vissa protester var det mot viktmanschetten, men den glömdes snart när grannen kom på besök. Fortfarande koppeltvång, usch.

Men - den stora framgången: Nu är det tillåtet att ligga i soffan igen! Om man inte hoppar upp utan kliver. Åh, vad det var roligt. Det är ju friidrotts VM och husse kan sitta hela dagarna med Izla i soffan, det är det bästa som finns.

Under tiden som gått har Izla blivit världens mest bortskämda Curly.

HarrietKiara
8/16/09, 6:34 PM
#45

Vad skönt att det går framåt.

Vår op gick på drygt 36000 och jag ska betala drygt 9000. På måndag så är det waterwalk. 10-kort kostar 2700 men försäkringen täcker 2000. 10/9 ska vi upp till Söderköping igen (30 mil) för att spruta in tuppkam. (det är ju en fågelhund Flört) Det är som botox.

Vad gjorde man utan försäkring? Förvånad

Synd att vi bor en bit ifrån varandra, annars hade vi kunnat gå på sjukpromenader ihop.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
8/16/09, 6:58 PM
#46

Jo, det kostar. Jag har inte ens räknat ihop allt. Op 32 000, jourbesök 5000, röntgenkoll 2000 etcetera……Sedan tillkommer ju livmodersoperationen i april - 16 000. Cosequin 1100, annan medicin på apoteket 1500………

Vi åker ca var 10 dag till Strömsholm för rehab, det är 36 mil härifrån. Kostar 400 per gång.

Det hade ju passat med sjukpromenader - men hur håller man 2 Curlies stilla? Är det inte dubbelt så svårt?

En granne hade sett en Curly i Växjö häromveckan, var det Kiara kanske?

Kiara: Säg åt matte att ge dig parmaskinka, det är gott. Jag får det av husse när jag ligger i soffan.

HarrietKiara
8/16/09, 10:43 PM
#47

#46 hihi då svarar ju på frågan längst ner i ditt inlägg.

Ligga i soffan och äta skinka Flört

Det var inte Kiara för hon har inte varit i Växjö  på länge men det finns nog ca 7 curliesar här nu.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
9/5/09, 2:37 PM
#48

Igår var vi på Strömsholm för slutkoll av ortopeden efter 9 veckor. Izla röntgades utsträckt på bordet och utsträckt på mage. Utan sedering! Hon var jätteduktig.

Benbrottet som de gjorde för att skapa en ny vinkel på knät är nu i stort sett läkt, bättre resultat än förväntat. Hon ska gå på mer fysioterapi och nu ska musklerna tränas, de är ju sämre på den sidan och sämre överlag än normalt. De ska hjälpa till att hålla knäet stabilt. Bra muskler på den "friska" benet motverkar en korsbandsfraktur där, hon har ju pålagringar i bägge knäna.

Nu kan hon gå långa promenader, på koppel i några veckor till. Vi ska träna backar och ha en vikt på höger sida så hon tränar dessa muskler mer.

Konstigt nog så gillar hon Strömsholm fast det gjort så mycket ont där. Hon rusar in i receptionen med hög svans, nosar på allt, kollar om korgen med grisöron är kvar. Sedan lägger hon sig på rygg och vill bli kliad på magen.

Annons:
HarrietKiara
9/5/09, 3:46 PM
#49

#48 Vad skönt att det går så bra för er. Kiara är likadan på djursjukhuset. Inte för att hon opererades där men i alla fall. Det finns ju så många människor där ju som kanske kommer fram och klapper henne. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
9/6/09, 3:29 AM
#50

Chrissan….

det låter som att du har fått en helt ny hund på köpet Flört

Härligt och underbart att det har gått så bra och bättre än förväntat.
Det är nästan så man blir….SNYYYFT…..tårögd…Gråter

Har du räknat på vad hela kalaset har kostat??
Inte för att man kanske tänker på det under själv behandlingen, för man gör ALLT för att hjälpa sina älsklingar… men har du vågat räkna, utan att trilla av stolen?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: