Annons:
Etikettnova-scotia-duck-tolling-retriever
Läst 9554 ggr
Soffe
2009-07-23 23:25

Om Tollaren

Stämmer detta 100% på alla Tollare? Jag hittade detta på ett annat hundforum.. Jag har i tanken att någon gång framåt skaffa en till vovve och då möjligen Tollare.. Men den beskrivningen låter avskräckande att äga den rasen..

Svårt o få texten närmare, så någon får gärna hjälpa mig..

10.  Fällning och smuts

Tollare fäller sin päls ett par gånger per år, och de är hundar som gillar att simma och rulla sig, gärna i smuts och andra äckliga saker. Tollaren är inte hundrasen för pedanta personer eller allergiker.

9.  Akta din katt

Många tollare fungerar alldeles utmärkt tillsammans med katter och andra husdjur. Tollaren har dock en stark jaktlust och om du inte vill att din katt ska bli jagad av hunden, kanske tollaren inte är hunden för dig.

8.  Förvänta dig ingen vakthund

Generellt är tollare på sin vakt mot främlingar, men om du ha en vakthund, leta vidare. Tollare är naturligt uppmärksamma hundar, och deras skall kan säkert vara tillräckligt för att skrämma i väg en inbrottstjuv, men dessa hundar är inte som klippta och skurna för att vakta. De kanske inte leder tjuven till ditt silver på samma sätt som en labbe eller golden, men de kommer troligtvis heller inte att bita om det skulle behövas.

7.  Tjutet

Många tollare har problem med att vara tysta, vilket ofta märks när de uttrycker upphetsning och iver. För den oinvigde, kan det här låta som hunden piper, skriker eller tjuter. Om du inte klarar av att lära hunden att vara tyst, eller bor i ett område där idogt skällande kan skapa vissa problem, eller att du helt enkelt inte gillar högljudda hundar, då är inte det här rasen för dig. Högljudheten är ofta en reaktion på något som hunden tycker väldigt mycket om (vatten, boll, leksak etc.), mer än ett konstant beteende, men kan likväl vara mycket irriterande.

6.   Energi och framåtanda

Tollaren är en jakthund och avlad för att arbeta. Den har en enorm energi att arbeta och vill apportera tills din arm är färdig att ramla av. Tennisarmbåge hos tollarägare är inte vanligt men det förekommer. Den här hunden är en apporterade dåre som kan klättra i träd för att komma åt föremålet (textförfattaren har bilder på detta). Detta kanske låter roligt nu, men efter fyrahundra kast så kanske du ändrar åsikt.

5.   Inte allas bästa vän

Om du letar efter en hund som vill vara hela världens bäste vän, så kanske inte tollaren är något för dig. Tollaren är ofta välvillig, vänlig och sällskaplig, men om du letar efter en hund med Labbe-attityd - "Mötte dig just och du är min bäste vän", så ska du nog se dig om efter en annan ras. Tollaren hälsar vänligt på främlingar, men de spar på den sanna entusiasmen åt sin familj och nära vänner.

4. Sa du nej?

Om du ger tollaren lillfingret så kommer han att ta hela handen, och dessutom kommer han tillbaka för att ta din andra hand också. Tollare är generellt också för smarta för att ge sig in i en kamp om herraväldet. I stället känner de bristerna i maktförhållandet och utnyttjar dessa brister till fullo.
Om du inte kan vara bestämd (vänlig men bestämd) om vilka regler som gäller i ditt hem, och upprätthålla dem konsekvent, så kommer du snart att upptäcka den som sätter upp reglerna i ditt hem har fyra ben och är röd.

3. Gör som jag säger

Tollare älskar att arbeta, men de är inte alltid så lätta att träna som andra raser. De behöver bli utmanade och engagerade genom sitt arbete, annars blir de uttråkade och slutar att lyssna. De försöker också göra saker på ett antal olika sätt innan de gör vad du vill. Tålamod, påhittighet och flexibilitet är reglerna. Om du vill ha en hund som lär sig efter boken eller om du är osäker på din förmåga att träna en hund som är lite annorlunda jämfört med normen, då kanske tollaren inte är hundrasen för dig.

2.  Smart, smart, smart

Det kan inte understrykas nog att det här är en hund med begåvning i överflöd. Att som förare hålla hundens intelligens och livlighet fokuserad är en stor utmaning. Tollaren är en hundras som MÅSTE få åtminstone grundläggande lydnadsträning, och många tollarägare är aktiva inom olika hundaktiviteter som jakt, agility, apportering, spår, sök och lydnad, just bara för att hålla sin tollare sysselsatt. Även en tollare som "bara" är en sällskapshund MÅSTE få grundlydnadsträning och en chans att använda sin hjärna (lär hunden hämta tidningen, bära in posten, lär den cirkuskonster etc), annars är risken stor att de blir fullkomligt avskyvärda inomhus.

1.  Vrooom

Tollaren är en energisk hund och behöver mycket motion. De är inte överdrivet hyperaktiva som vissa andra raser, men de behöver mycket engagemang, såväl fysiskt som mentalt. Om du letar efter en hund som nöjer sig med trevliga kvällspromenader och inget mer, välj en annan hundras! Bättre beteende med utmattning är regeln för att leva med tollare. Om du inte har tid att ge den här rasen minst en timme av engagemang varje dag, med mycket simning och apportering, se dig om efter en annan ras. En tollare med överskottsenergi hittar på egna sätt för att få utlopp för sin energi, och resultatet är sällan tilltalande.

Om du inte har möjlighet att hålla tollaren sysselsatt, skaffa dig då inte en tollare. En tollare är ett mentalt och fysiskt engagemang på många sätt mer än många andra raser. Tollaren är inte hunden för alla, och eftersom vi älskar dem djupt, vi vill inte se dem i hundgårdar och kojor. Glöm inte bort det, när du noga tänker över ditt val av en "liten röd apporteringsmaskin".

Annons:
chrissan
2009-07-25 12:12
#1

Tja, det låter som en Curly! Det är nog bra att man talar om vad som väntas av en framtida ägare - skaffa inte en Tollare (eller en Curly) om du inte vill lägga tid på den. Den är inte bara gullig. Just envisheten är en del av charmen tycker vi som gillar dessa raser.

Soffe
2009-07-25 12:41
#2

Jo men det ska inte överdrivas heller, vilket jag upplever det som.. Jag ska ha ett samtal med min tollaruppfödare nu i helgen, så då ska jag prata med henne om detta..

giffan
2009-07-27 01:29
#3

Nääää det passar inte in, eller texten är hemskt överdrivet skriven tycker jag! Nu har jag lite svårt att se hela texten, men tycker att den är dumt skriven.

Tollaren är en underbar hund ras, men kräver självklart en viss stimulering.

Självklart fäller en tollare, och gillar att rulla sig i skit (vilken retriever gör inte det???)

Jaga katter tycker jag inte man kan säga att någon hund ras gör, tar man det från början kan man lära dem vad man ska jaga eller inte! Och ska man ha en hund måste man räkna med viss uppfostran.

Tycker inte att en tollare är mera skällig än andra retrievers… men att de kan ha lustiga ljud kan jag hålla med om!

Energi och framåtanda får man räkna med, men alla hundar behöver lära sig att göra ingeting… Jag antar att man är förbered på en hund som är aktiv när man skaffar en tollare.

Nr 5 stämmer rätt så bra. En flatte är ju glad åt allt och alla, men tollaren är för det mesta lite mera svårflörtad.

Nr 4 tycker jag inte stämmer. Självklart behöver en Tollare en fast hand, som alla hundraser, men att de skulle ta över vet jag inte om jag håller med om.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Alex05
2009-07-27 12:23
#4

Måste hålla med #3, det verkar lite överdrivet skrivet. Visst, tollaren är ingen knähund, men vill man ha det ska man inte ens tänka tollare.

Framåt, energisk, envis o nyfiken stämmer bra. Väldigt arbetsvillig o väldigt lätt att lära. Man måste aktivera tollare på ett bra sätt.

Vår tollare gillar INTE att rulla sig i skit…så undantag finns. Inte skäller han mycket heller, nästan bara när det ringer på dörren. Springa efter saker som rör sig hör väl nästan alla hundraser till, en fostringssak att visa vad som är OK och inte.

Jag måste säga att jag är förvånad över våran tollare, man har ju som ovan sägs, läst o hört en del, men goare hund får man leta efter. Glad o pigg o alert utomhus, men inne så vilar han om jag gör nåt annat än leker eller aktiverar honom. Och så lättlärd. Plocka tvätt ur maskinen, bädda sängen, hämta saker, duka av (vissa saker alltså) och massor mer. För att inte tala om att han är suverän på att hitta kantarellerGlad

Apportering och spåra och söka, ganska enkla saker och nyttiga att lära en tollare. Vår tollare älskar att vara i vatten, men han gillar inte att simma.

Nåja, bilda dig en egen uppfattning genom att, som du nu ska göra, tala med uppfödare och umgås med deras tollare, så går det säkert bra!

Lycka till, Soffe!

TinaH
2009-07-27 16:23
#5

Den där besktivningen kan passa in på nästan alla raser.

Jag tycker dem tollare jag har sett att det är en pigg och glad hund, som visst kan hitta på egna upptåg, som alla andra hundar, om den inte får motion och stimulering.

Lycka till!Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2009-07-27 16:37
#6

Läste även någonstans att man inte skulle skaffa en retriever som första hund för att den rasen gillar att bära saker i munnen och då skulle det vara svårt att lära hunden vad den får bära….

Även om man har en aktiv hund som första hund så kan man inte säga att den eller den klarar man av/inte av!

Min första egna hund var en dobberman, kanske inte en ras man tänker som första hund, men med all erfarenhet jag hade av andras hundar så gick det jätte bra att uppfostra honom!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Soffe
2009-07-28 23:14
#7

Tack för era svar :-) Jag insåg sen när jag läst igenom det efter att ha pratat med uppfödaren om att det är överdrivet skrivet.. Visst stämmer mkt av det, men överdrivet..
Jag varit hos min tollaruppfödare i 2 dagar och en mer underbart glad och mysig hund får man leta efter.. Förutom min lilla Sheltie som oxå är en härlig ras, men Tollaren utmärker sig mer känner jag.. Visst är det mkt energi i dem, men det är skönt o se att dem har en av o på knapp oxå som är viktigt.. Jag saknar dem redan, filmade lite när vi vattenapporterade idag.. Vi har gjort olika roliga aktiviteter med dem och igår provade jag på apportering + dirigering.. Det va kul :-)

TinaH
2009-07-29 12:44
#8

Jag resonerar så här

Det finns igentligen inte någon "nybörjar" ras, eller "första gångs hundras"…kalla det vad man vill.

Har man tagit valet att man ska skaffa hund, och så bli medveten om vad hund över lag kräver, så spelar det sedan ingen roll vilken ras man väljer som första hund.

Då gör man precis som du har gjort, tagit kontakt med en uppfödare, fråga om man får komma och besöka rasen, i detta fall då "Tollare", läser om rasen, ta reda på rasens ursprung, och vad man kan använda rasen till.

Sedan är det bara att bestämma sig.

Vad kul att du fick vara med om apportering i går, att du får umgås med hundarna.Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Prinsessornaskaniner
2010-08-06 14:53
#9

Jag hade också tänkt skaffa denna hundras, men med dom som jag har pratat med om tollare har inte sagt nått om detta som står i texten.. kanske lite men inte mycket!.

När man skaffar hund så måste man ju jobba med den oavsätt vad den är för ras, så jag skulle inte tro att det skulle behövas mycket mera tid till en tollare än en annan hundras!.

Glad

Kolla in den duktiga tollar valpen!

http://www.youtube.com/watch?v=Uu9419fpn9I&feature=related

tsset
2010-08-06 18:58
#10

#39 Tid och tid… även om man har all tid i världen kan man misslyckas med att ge hunden vad den behöver, och tollaren behöver, helt ärligt, lite mer än många andra raser då den har lätt för att ta till sånt vi inte gillar annars.

Tid är en sak, kunskap är en annan! Tänk NOGA igenom ditt val av ras, somliga tollare lider av rädslor, är sönderstressade och för ljud konstant. Och det är inge vidare att få hem en söt valp och tvingas göra sig av med den om ett par månader bara för att man inte hade tillräckligt med kunskap!

Tollaren kräver inte tid, den kräver kunskap, liksom många andra "extremare" arbetsraser. Du kan "jobba" med en tollare i 10 timmar och den är lika vild för det och försöker få igång dig genom att bita i golv, väggar ochtak eller sno åt sig fjärrkontrollen, eller JOBBA med en tollare i 10 minuter och den slocknar direkt och sover 12 timmar framåt, och har inget behov av att dra igång någon. Du kan träna dygnet runt och ändå få en hund som inte klarar av det mest grundläggande och är obalanserad i sin stressnivå, eller träna då och då och få en perfekt hund. Allt handlar om kunskap!

Och har man inte kunskapen blir livet med tollaren inte roligt, helt enkelt. Gäller visserligen många andra raser också!

[Sharp]
2010-08-08 17:27
#11

Det är ju sant, men en smula överdrivet. 
Jag har tänkt skaffa alldeles EGEN hund när jag pluggat klart, och det blir till stora chanser Tollare. :) Just nu har vi två hundar här hemma, men båda är inte alls lika aktiva som en Tollare.

Precis som #4 sa - vill man ha en knähund eller en sällskapsras så ska man inte ens tänka tanken åt Tollare!
Har själv varit på en träningsträff med Tollare, där de apporterade och körde sök m.m. Jättekul var det, och jag fick se & lära mycket. Glad
Känner även en kvinna som har en 8årig tollardam, och vi pratar mycket, och hon & jag har då åkt på träffar.
Att prata med helt vanligt tollarfolk kan man få mycket kunskap av!

Soffen, vilken uppfödare är det du har kontakt med? Bara för att få vara nyfiken. Cool

tsset
2010-08-08 18:34
#12

#11 Fast det är ju just det att "dom äääär ju så söta!" och folk som egentligen skulle ha en sällskapshund fastnar för dem. Och trots att det talas om för dem att "de behöver mycket arbete" så går det inte fram. De tänker att "jamen det fixar vi, det är ju inte svårt" och sen testar dem med sitt "hårda" arbete - bollkastning blir apportering och de kan slänga en näve godis på marken och kalla det för sök. Och det ger en tollare som förstör ens liv!

Därför är det nog bra att det överdrivs så. För är man inte beredd att ta alla ovan nämnda punkter så ska man välja en annan ras!

[Sharp]
2010-08-08 18:39
#13

#12

Men det är nog därför den är skriven så också. För att "skrämma bort" och få folk att tänka en eller två gånger.

Annons:
Catnap
2010-09-22 19:24
#14

Det här är skrivet av en kennel som föder upp bla tollare och beskriver deras uppfattning om rasen. Tycker att den är bra och ganska överenstämmande och inte allt för skönmålande som vissa texter lätt kan bli om en ras man gillar

http://www.krokasmeden.com/Artiklar/tollarbeskrivning.pdf

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Upp till toppen
Annons: