Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 2366 ggr
kajsa_karin
2009-06-28 15:23

Kommer inte in

Min Labbe Bus är super duktig på att hitta dummy när jag slängt ut dem. Men att få in honom med den är ömöjligt. Han kommer bara så pass nära att jag inte kan nå honom. Jag har försökt att fokusera bara på att han skall komma in till mig även om han lagt dummyn en bit bort. Samma är med inkallningen han kan komma med en jäkla fart men stannar nån meter i från. Även om jag ger honom godis tar han tacksamt i mot det men så fort man skall koppla honom skuttar han i väg. Vi kan leka och ha kul i hundgården men så fort han skall in så stannar han en bit bort. Tips mottages tacksamt

Annons:
Vattnadal
2009-06-28 15:38
#1

Börja med att jobba på att det är kul och lönsamt att vara nära dig. Bästa platsen, där godis utlämnas och han får höra hur underbar han är, är i fotposition, dvs vid ditt vänstra knä.

Om han lärt sig att det roliga är slyt när du kallar in, för att då kopplar du upp honom elelr ni går in ed, så måste du vända trenden.

En inkallning ska betyda: !Kom! till något skoj!!

Jobba på att alltid ropa på honom när han ska få mat, när ni ska göra något kul od. GFör minst 10 inkallningar om dagen där det verkligen lönar sig att komma, 2 gånger har du gratis vid maten, sen gör du godissök, övar på trick, myser tillsammans, går på promenad/rastning ed.

När det fungerar prickfritt igen, börjar du om från början med apporteringen. Börja medatt få ett avlämnande, innan han får springa för att hämta. Enklast hemma i ett rum, med dig sittande på golvet med en apport.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kajsa_karin
2009-07-01 15:47
#2

Just så gjorde jag med min gamla jund som du beskriver men jag har väll gått för många steg i taget med Bus kan jag tro. Man vill egentligen för mycket.  På en och samma gång.

Har kört en del Viltspår med honom nu. Han älskar det men han vill aldig släppa taget om Klöven. Jag har låtit honom ha det tills han glömmer bort det. Han får gå och bära på det.

Han är ju en labardor så det skulle funka bra med Godis men sakerna , eller att få springa är det han hela tiden vill.

Min äldre labardor gör vad som helst för en bit godis vad det än är.

Förslag på godis som man kan använda som är riktigt mumsigt.

Vattnadal
2009-07-01 18:36
#3

Testa att börja om lite från start med träningen, och att alltid backa något steg i början av varje nytt träningstillfälle, så att det inte går för fort fram.

Jag låter hundarna bära klöven hur länge de vill, och äta upp den om de vill (fast inte vildsvin pga smittrisk). Försöker få fram mer jakt och mindre personspår av blodspåret efter att ha gått kurs nyligen!

Du kan ju faktiskt ha leksaker/lek och spring som belönning, om det fungerar bäst.
Annars är korv funkis för de flesta. Är det för kladdigt så kan man torka den i micron.
Jag bjuder nästan alltid kursarna på godis när jag har kurser. Då har jag sett att rått bacon eller fläsk går hem bäst. Det finns ju att köpa tärnat och klart i små lagoma askar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: