Annons:
Etikettallmänt
Läst 6000 ggr
Shadows
2009-07-09 15:57

Ny här inne!

Hej hej!

Har redan skrivit om mig och Sambon i Presentationer tråden här inne ;)
Men jag är som sagt ny här inne, och anledningen till att jag hamnade här är för att min Sambo och jag funderar på att skaffa oss en Flatcoated Retriever! Jag hade tänkt mig en labrador men när jag surfade runt lite så hamnade jag på en hemsida med Flatcoated Retrievers på bl.a och vart stört förälskad! Ropade på sambon som kom ut och sade inprincip samma sak! Så det vart halvt bestämt redan där att en lite flatcoated valp skulle det bli!
Vi har dock bröllop i Augusti så innan dess kan vi inte ta någon valp. Vi kan, men det skulle inte kännas bra, grannen har sagt att hon kan vara hundvakt, men det känns som att jag skulle få det extremt svårt att skiljas från valpen, plus att den antagligen inte är helt rumsren.

Det jag funderar på (och anledningen till denna tråd) är vad en Flatcoated ligger i pris på ett ungefär?
Drömmen jag har om valpen är att kunna träna den lite i spår eller sök och agility.
Tips och råd är varmt välkommna!

// Angelica

Annons:
TinaH
2009-07-09 21:25
#1

Hej och välkommen hit!

Grattis till bröllopet!

Klokt att vänta till efter.

Tja ett pris på en Flatte, kan variera. Men jag kan tänka mig att en registrerad Flatte kan ligga från 8000kr, och uppåt.

Att den inte är rumsren när h*n komer hem vid 8v ålder, kan du nog räkna med, kan ta upp till runt 6mån.

Vad tänker ni ha hunden till?
Har Ni haft hund innan?
Kurser?

Lycka till och ännu en gång varmt välkommen och Grattis! =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[jakke94]
2009-07-10 16:49
#2

vi har tidigare haft flat coated retriver uppfödning..
väldigt härlig ras och rolig att jobba med.. men en flatte vill och måste få jobba med någon såsom jakt, spårning, agility eller liknande.. annars kan den bli rätt stirrig.. :P

så vad hade ni tänkt aktivera hunden med ?
om ni vill ha tips på kennlar så kan ni pma mig för jag vet några bra :)

Shadows
2009-07-10 21:34
#3

Jag kommer gå lite kurser  och hoppas på att kunna träna agility. Sen disskuterar jag och sambon om det ska vara spår eller sök som vi vill träna hunden i.

Vi har inte haft egen hund innan. Jag har mest varit hundvakt och rastat hundar innan. Men vi har folk runtomkring oss som har massor med erfarenhet. Mor min till exempel, har haft båda stora och små hundar. Min granne har just nu Tibetansk Spaniel men har haft större raser innan, hon har lovat att hjälpa till med träning och eventuellt sitta hundvakt om så behövs!

Hunden kommer vara till sällskap mest av allt. Jag själv kommer träna vovven då jag mest sitter hemma just nu ;) Att träna hunden är ett måste enligt mig, vill inte att hunden ska bli stirrig eller bli uttråkad :P

Vi vill som sagt ha en hund att jobba med, typ spårning och agility, men som ändå kan vara en sällskapshund att gosa med ;)

TinaH
2009-07-10 22:21
#4

Jag skulle ju rekomendera dig att anmäla dig till en valpkurs.
Detta är din egna första hund och visst kan säkert dina vänner hjälpa dig, men det är himla lätt att man inte tränar med regelbundenhet om man inte har en fast dag i veckan. (Talar av egen erfarenh. *S*)
Samtidigt det så har man sjuhelsike SKOJJIGT!!! Skrattande
Plus att du har en instruktör att fråga och räta ut alla frågetecken med, och andra kursare.

Ska du hålla på med spår eller agility, så kräver Brukshundsklubbarna att man avlägger ett "allmänlydnadspass".
Brukar vara nångång efter Unghundskursen / grundkursen man gör detta. För att kunna gå en sök/ spår / agility / Lydnad / Rallylydnadskurs etc. med sin hund.

Du kommer att få en stabil och bra hund, (nu säger jag inte att bara för man inte ha gått kurser så får man inte en bra hund) och Flatte som Jake säger, är en liten "stirrig" ras i sin natur, men ACK så TREVLIG! Glad

Bara för att man går kurser på Brukshundsklubben, eller i privat logi, så behöver inte det betyda att man är tvungen ut och tävla.
Men, jag lovar att det ger "blodad tand" för att inte kunna låta bli.Flört

Jag skulle vilja sammanfatta mig så här.
Du får en härlig "nalle-björn" när hunden får jobba! Skrattande

Lycka Till! Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[jakke94]
2009-07-10 22:46
#5

#3
tror att en flatcoated hade passat dig perfekt!
har ni hittat någon kennel ? annars kan du Pm:a vet några bra då vi somsagt var uppfödare av rasen innan :P

Shadows
2009-07-11 03:26
#6

#4 Vi kommer nog gå varenda kurs vi hittar! Skrattande Tävla är inte viktigt hos oss, men det kan ju vara kul någon gång kanske ;)

#5 Vi har hittat ett antal kennlar, men inga i Blekinge >.< Ska försöka komma ihåg att PM:a dig imorrn! Nu ska jag ramla i säng.

Enda kravet vi har på valpen är att den ska klara av mina katter :P Men det blir nog inga större problem! Är bara katterna som får vänja sig vid att dela sitt "slott" med en valp! ;)

Annons:
[jakke94]
2009-07-11 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 du har ett PM! :)

bild på våra tre flattar ----------->

Shadows
2009-07-11 17:40
#8

#7 Gud, Så Vackra!! Skrattande Tack för ditt PM! Får se när jag blir med valp Flört Förhoppningsvis inte alltför långt bort i framtiden!

Cerrolyn
2009-07-12 01:31
#9

#4

Sedan när måste du ha ett allmänlydnadspass i alla klubbar för att gå kurs? Vi har inget men vi få gå kurser ändå.

TS

Lycka till med din valp.

**MVH Cerrolyn

TinaH
2009-07-12 08:21
#10

# 9

Oftast är det så.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

HarrietKiara
2009-07-12 15:10
#11

#10 Nja, det är nog snarare så att du ska ha allmänlydnad på din hund.

På vår klubb har vi anlagstest till vissa kurser men inget allmänslydnadspass.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
2009-07-12 15:26
#12

anlags test / almmänlydas pass….det är nog samma sak men olika namn.Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Shadows
2009-07-12 17:25
#13

Vi har iaf nu bestämt oss för vad vi vill träna hunden i. I mina pass blir det lite smått jakt och agility, mest lydnad. I husses pass blir det räddningshundsutbildning. Innan träningen börjar på allvar så blir det diverse kurser som vi kan lyckas hitta Skrattande Så nu tittar vi runt i (och i närheten av) Blekinge efter kennlar. (Tack jakke94 för länkarna!)

Annons:
[jakke94]
2009-07-12 20:07
#14

#13 varsegod! :) fråga gärna mer om det är nått ni undrar över sedan :P

Cerrolyn
2009-07-13 11:58
#16

#15

Duy glömde haiitfnatt eller vad de nu heter.

**MVH Cerrolyn

Shadows
2009-07-13 16:18
#17

#15 Oj oj, Nu har jag massor att kolla igenom Skrattande Tackar tackar!!

TinaH
2009-07-15 08:08
#18

# 16

har du länk till dem så blir hon säkert jätte-glad om du slänger in den här. Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
2009-07-15 14:54
#19

Nej det har jag inte, jag är heller inte helt säker på namnet men de finns i närheten av Hovmantorp om jag minns rätt. Men det är ju bara att googla eller gå in på rasklubben alt smokk så hittar massa av kennlar.

**MVH Cerrolyn

TinaH
2009-07-16 01:13
#20

# 19

rasklubens länkar har hon fått….

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
Shadows
2009-07-17 13:25
#21

# 19 & # 20 Jag ska nog lyckas hitta dem också ;) Har hittat två intressanta kennlar hittills som inte ligger aldeles för långt bort! Skrattande

Jag är helt förälskad i denna rasen Kyss Så vackra så!

Wilse18
2009-07-18 22:09
#22

#7 Va söta! Glad

[jakke94]
2009-07-18 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 tack :) Tyvär lever bara den ena idag =( en bild på henne :P

dock är hon 11 år, kastrerad och därför gått upp i vikt lite och så har hon fått en dålig päls men pigg och glad endå ..
dem andra flattarna vi haft har blivit 14 och 13 år

Zekina
2009-07-21 18:00
#24

Susedalen kennel har två kullar med flatvalpar, dom är leverans klara efter augusti tror jag om jag inte minns fel, hemsidan

Shadows
2009-07-22 15:57
#25

# 24 Vad söta!! Tyvärr kan jag inte ta emot någon valp i augusti eller oktober, hellst efter oktober. Det är så att vi ska gifta oss och åka på bröllopsresa i oktober. Så vi letar vårvalpar för tillfället! Skrattande

Men jag behåller länken till hemsidan så får vi se när dem planerar nästa kull!

Börjar få en rejäl samling med kennel länkar nu, hehe.

Upp till toppen
Annons: