Annons:
Etikettallmänt
Läst 5592 ggr
nonisaga
8/1/09, 10:39 PM

Frågor om din retriever

Har lite frågor till er alla retriever ägaren Glad.

Eftersom jag kanske ska på internat nästa år har jag funderat på att skaffa en retriver - har velat det sen våran labbe försvann men min syster som föddes direkt efter är allergisk-  så nu när jag ska på internat kan min dröm om en retriever gå i uppfyllelse Skrattande

Frågorna jag har till er är:

  • Vilken retriever har du?
  • Hur är rasen? kortfattat!
  • Vilken kennel kommer hon/han ifrån? gärna en länk till hemsidan om dom har :)
  • Vad andvänds eran hund till?
  • Hur mycket kostade hon/han då ni köpte honom/henne?

Ni behöver inte skriva i punktform utan det får gärna va i flytande text *låter som en svenska lärare*

Dock är det ju inte säkert att jag kommer in men får reda på det snart iaf :) Tror ni en retriever skulle fungera på internatet?

Har mest funderat på Chesapeake bay retriever, Labrador retriever o Nova scotia duck tolling retriever :).

Ni får gärna slänga med lite extra information om hunden också, om det är någonting jag glömt Oskyldig

Annons:
Cerrolyn
8/2/09, 1:54 AM
#1

Jag har en golden hane på 5 år. Han är snäll, go och lätt att ha att göra med. Kommer från Andhämtningensi Åseda. En kennel som bytt sin inriktning till jakttypen. Ceasar används främst som familjehund men även som min träningskompis i lydnad, spår, sök och lite agility. Han kostade 8000kr när vi köpte honom. Tror att goldens ligger på ca 9000kr nu men är inte säker.

En hund blir som man gör den, oavsett ras. Chsespeaken är resaverad av sig och enmanshund har jag hört. Tollaren har jag hört brukar kallas för retrievers bc.

Lycka till.

**MVH Cerrolyn

nonisaga
8/2/09, 1:59 AM
#2

Tack för svaret! Skrattande

Så alltså vore dessa två raser inte bra att ha på skolan där det finns massa andra djur :/.

Alex05
8/2/09, 11:16 AM
#3

Jag har en tollare, hane drygt 4 år gammal. Köpt av en privat uppfödare som är välrenommerad. Kostnaden var då 8000:-.

Vi tränar lite till husbehov, typ spår sök o lydnad. Han är kanonduktigt på att hitta kantarellerGlad. En tollare är ju väldigt envis, så det gäller att vara envisare. Men otroligt lättlärd och arbetsvillig. Han är oxå go' o glad o snäll. Med på det mesta.

Som Cerrolyn sa, alla hundar blir vad man gör dom till. Och alla hundar bör aktiveras på någor sätt för att må bra. Om man vänjer en hund från början att umgås med en massa djur så går det nog med vilken ras som helst.

Lycka till!

rockygubben
8/2/09, 11:39 AM
#4

Jag har en Goldentik som jag köpte på en kennel i Skultuna.Tia har jag bara som sällskap.Jag gav 7500 för henne men det är 7 år sedan.Glad

Cerrolyn
8/2/09, 2:19 PM
#5

#2

En hund blir som sagt som man gör dem. Vet var vad jag har hört om dem, det måste ju inte vara så. Men i din sits hade jag valt labben. Den är social, lekfull, lättlärd, trofast och lättskött.

**MVH Cerrolyn

nonisaga
8/2/09, 3:34 PM
#6

#5 Jo så är det ju :). Ja jag tror också en labbe skulle passa bäst, det har alltid vart mitt första val. Och eftersom dom är så som du beskrev, och vänliga och sånt så skulle det nog passa bättre in där :)

Ingen som har att berätta om sin labbe? :)

Annons:
LenaK63
8/2/09, 9:58 PM
#7

Vi har haft 5 gula labbar genom åren och dom har alla varit gula. Den vi har nu är den första tiken. Busiga, lättlärda, glada, lugna (åtminstone i vuxen ålder), tålmodiga livskamrater. De har varit med på långa resor och kanske tråkiga resor för hundar. Men alltid 'good sport'.  

Badar alltid när det finns möjlighet. Ibland också i leriga diken när det är varmt. Rullar sig gärna i färska komockor om det ges tillfälle.

Alltid hungriga så man får se upp med extra mackor osv. Kan umgås med alla djur som presenteras på rätt sätt.

De sista två kommer från samma kennel och är släkt. Tiken är ur-ur-systerdotter till föregångaren.  Båda var/är väldigt suveräna hundar som inte bråkar när någon annan hund gör utfall utan fnyser bara och går undan.

För oss finns det ingen bättre ras. Men man ska naturligtvis välja en seriös uppfödare och titta på mentaliteten.

Lycka till och låt oss veta resultatet av ditt val.

nonisaga
8/3/09, 11:18 PM
#8

Tror en labbe kommer passa bäst Skrattande

Dock får jag se om jag ens kommer in på internatetObestämd Så jag får väl återkomma ^^

CarinaO
8/5/09, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vi har en golden vid namn Wilma som vi köpt från en privat ägare utanför Ume..

Wilma är en helt underbar hund,som är med oss överallt och alla människor gillar henne som hon träffar,gillar förståss att bada och att rulla sig i skithögen när vi är i stallet =) är lugn i hemmet och gillar att följa med överallt,aldrig visat något elakt mot någon..varken människa eller hund!

En helt suverän hund =)

Sugiyama
8/5/09, 2:57 PM
#10

Jag har labradorer, en av den vanligaste sorten som är 7 år och kommer från kennel Crosswood. Med henne har jag tränat och tävlat jakt, lydnad och viltspår. Nu kör vi bara viltspår och så går hon med som stöthund på klövviltsjakter. Min andra är av jakttypen och kommer från kennel Waterlover. Honom tränar jag för jaktprov men tävlar lite lydnad också. Dessutom tränar vi sök och hoppas ska tävla snart.

Det jag gillar med labradoren, framförallt jakttypen är att dom är arbetsmaskiner, sammarbetsvilliga, lätttränade och lättmotiverade. Dessutom går dom bra ihop med andra hundar och människor. Nackdelarna är att dom hårar och att dom är lite yviga. Blir så glada bara man varit ute och slängt sopor och då är föremål i svanshöjd i fara för de evigt viftande svansarna.

nonisaga
8/7/09, 9:53 PM
#11

#9 Vad fin Wilma e, golden e ju så snälla :D

#10 Om det blir en labbe för mig blir det heltklart en jaktlabbe, älskar dem!!

Linnea
9/7/09, 4:31 PM
#12

vi har en golden från Honeytaste. priset var 9000 men jag jobbade där då så hon blev lite billigare Skrattande. hon är bara fem månader änsålänge. går i princip alltid lös både hemma, i skogen och när vi åker bort. en otroligt snäll hund.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vattnadal
9/16/09, 12:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

* Vilken retriever har du?

Golden

* Hur är rasen? kortfattat!

Beroende på typ, kennel och individ, men oftast godmodiga, pigga opå att göra något kul men kryper inte ur skinnet de dagar man är sjuk och hellre ligger på soffan.

* Vilken kennel kommer hon/han ifrån? gärna en länk till hemsidan om dom har :)

Vittra kommer från Tultgårdens kennel. De har varken ushowtypen eller jakttypen, utan en allroundtyp, med färg.

* Vad andvänds eran hund till?

Inget mer än sällskap och lekträningskompis än, då hon bara är valp. Fast vi siktar på eftersökshund, för hennes egen skull i berikningssyfte, samt förhoppningsvis även i praktiskt efrtersök åt jaktlagen runtikring. Kommer att testa utställning, prova på apporteringen, men annars blir det mest vardagslydnad och bästa polare.

* Hur mycket kostade hon/han då ni köpte honom/henne?

10 000 kr, och vi köpte henne i juni.

På fotot är hon med och åker tåg, museijärnvägen Jädraås-Tallås, när det är beredskapsnostalgi och vi leker 40-tal.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
nonisaga
9/16/09, 7:37 PM
#14

#12 Vad fina vovvar!

#13 Nej vilken fin :* Tack för texten! :)

Upp till toppen
Annons: