Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2367 ggr
Cerrolyn
2009-08-06 13:53

En gång retriever alltid retriever eller?

Ja hur väl stämmer det på er?

Hos mig stämmer det inte. Jag känner att en retriever passar inte mig så det blir inga fler här.

**MVH Cerrolyn

Annons:
siennasmams
2009-08-06 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

jag hade ju bearded collie innan min tollarkärlek sienna kom in i mitt liv, och jag *älskar* ju beardisarnas sinnelag, men det är för mycket pälsvård för mig, så nå'n fler beardis blir det inte.

efter att ha levt med vildbasaren sienna i snart tre månader, så måste jag säga att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att leva resten av mitt liv med en tollare vid min sida, fast det inte direkt var PLANERAT att jag skulle bli tollarägd…
*garvar*

jo, de ÄR ena aktiva rackare, och jag har för länge se'n konstaterat att sienna är mig överlägsen intelligensmässigt, så det gäller att ligga steget före hela tiden, om man inte ska dö i hjärtinfarkt av vad de kan hitta på!
*fnissar*

LenaK63
2009-08-06 14:50
#2

På oss stämmer det i alla fall! Vi är redan inne på nr 5. Hur det ser ut i framtiden vet ingen. Men nog blir man sugen när man ser en retrievervalp.

Vattnadal
2009-08-06 16:20
#3

Har haft golden i mitt liv i nästan 30 år nu. Enda luckorna från 6 års ålder då den första köptes av pappa, var när jag flyttade hemifrån och fick lämna min Ronja hos mamma och pappa. 2 år hade jag henne bara vissa helger och lov, innan hon flyttade med till stan. Sen var det en lucka igen från slutet på mars, då Raksha gick bort, till början av juni då Vittra flyttade hit.

Kommer alltid att ha golden, även om det kommer att finnas andra raser här oxå. Misstänker tex att huskyna blir kvar de med, i större och större antal!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnneN
2009-08-06 17:34
#4

jag är uppvuxen med labbar och nu då jag inte har någon labbe för tillfället så saknar jag det oerhört mycket och nästa hund blir definitivt en labbe

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tezza
2009-08-06 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har hittills inte kunnat slita mig från golden. Mitt nytillskott är min femte golden och just nu bor det fyra med mig:) Det kommer alltid att bo en golden här men det vore kul att testa någon anna ras oxå så som labbe. Har även vart lite inne på Weimaraner. Men sliter mig från fågelhundar det gör jag inte:) För mig är retrieverjakten det roligaste av allt så retriever kommer jag alltid ha.

TinaH
2009-08-07 10:13
#6

Tja….jag vet inte vad jag ska säga…

Men jag tror att jag är är som Tezzan….frälst!

Men å andra sidan, så satt gubben och jag och disskuterade hund häromdagen vi middagen.
Så sa han helt plötsligt, "vad skulle du vilja har för ras efter Tyson?"

Nu fick han den dära blicken IGEN att "ups-kom-det-ifrån-Dig".FörvånadOskyldig

Men jag sa att jag skulle kunna tänka mig en Golden, men samtidigt dt, vill man fördjupa sig i Brukset och i IPO eller liknande, så kan man inte komma långt med en golden.
OK. Dem får tävla i Bruks, men tja ni förstår hur jag menar. Flört

Skulle ni själva kunna tänka Er en Golden Retrirever i nästa IPO SM?Tungan ute

Men nu ska jag göra en stor OP i höst, och sedan ska jag ta tag riktgit i den 16 månaders "illbatting" jag har här hemma.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
Cerrolyn
2009-08-07 14:15
#7

#6

Det är skydd du inte får tävla med en golden. Du får inte tävla IPO heller med en icke bruksras.

**MVH Cerrolyn

Tezza
2009-08-07 14:46
#8

Nä är man intresserad av skydd el IPO bör man välja en annan ras, inom de andra grenarna kan du komma minst lika långt med en golden.

Jag älskar retrieverraserna mest för att de är så allsidiga, det går att använda dem till det mesta och golden är jämfört med många andra raser en frisk ras, det tycker jag oxå är viktigt. Och sen är de trevliga och kan generellt umgås med andra hundar även av samma kön utan problem och leva i flock.

Föresten har jag en tävlingskompis som blev uppflyttad till högre klass skydd med sin golden. Fort han kom upp på klubben sprang han in i klubbstugan och hängde sig i kamparmen;) Detta var några år sen men charmigt tycker jag:)

Cerrolyn
2009-08-07 18:39
#9

#8

Håller med. Men jag finner golden lite "tråkiga" jag saknar "j*la anama" i dem. Men visst är det en härlig ras.

Förr fick alla renrasiga vara med på skyddet men det ändrades. Men har du en hund (icke bruksras eller blandras) som är skyddstränad inom tjänstehunderiet så får du tävla skydd med em.

Har även hört om en som körde elit-skydd med sin labbe…

**MVH Cerrolyn

Tezza
2009-08-07 18:58
#10

#9 Skaffar man sig en jaktgolden så har man varken tråkigt eller en lugn stundFlört 

Men jag förstår hur du tänker då jag vet att du vill ha schäfer:)

TinaH
2009-08-08 04:06
#11

Jag kan inte merän hålla med Tezzan.

Att DP-Golden som jag har, har man inte tråkigt med en seknd, och jag kan tänka mig att en Jakt är det ännumera J*la anama i. :-)

Men eftersom jag har en jakt-blandis innan, så ville jag inte ha en ren jakt nu.

Men att det är GO i dem det är det.

Sedan så VET JAG OM att man INTE får tävla i skydd och IPO, varför skrev jag annars som jag gjorde?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
2009-08-08 14:10
#12

#11

Det var denna meningen "Skulle ni själva kunna tänka Er en Golden Retrirever i nästa IPO SM?" Som fick mig att undra om du viste.

För mig handlar det inte om jakt/dp/utställnings linjer, jag finner hela rasen tråkig. Fast visst är det mer fart i jakt och dp men det är inte farten jag är ute efter. Nä en gång retriever aldrig mer retriever säger jag.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: