Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 3140 ggr
HarrietKiara
2009-08-15 13:46

Erfarenhet av CCL-disease?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon här som har erfarenhet av CCL? Tack vare en skada så upptäcktes det på min Curlytik i måndags 10/8.

För er som inte vet vad CCL är så är det ett enzym som bryter ner korsbanden. I Kiaras knän så var det en massa vitt, rött och gult skum i lederna där det skulle varit rent. Lederna är rensade nu och hon ska bli helt bra. Dock finns det en risk att korsbanden brister senare. Nu var de starka och fina.

Har du en hund som är halt eller ovillig till träning så kan det vara CCL så kolla upp det ordentiligt och ge er inte. Hunden har jätteont av det här.

Bifogar en bild på hennes vänstra ben. Det högra ser likadant ut.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Annons:
chrissan
2009-08-15 14:20
#1

Stackars Kiara Gråter

Hoppas hennes korsband håller länge. Det är inte så kul med operation.

Har inte riktigt fattat skillnaden mellan osteochondros och CCL-disease, bägge verkar vara degenerativa sjukdomar som bryter ned leden och skadar korsbandet, vilket är vad Izla har. Ska fråga vet nästa gång på Strömsholm. CCL disease är vanligt bland andra retrievers. Jag har inte hört något om svenska curlies, men vet att det förekommer ganska ofta i USA (enligt god vän där).

Det finns väldigt dålig sjukdomsstatistik på Curlies, både i Sverige och utomlands. Rasklubben borde vara mer öppna för att publicera sådan, som Berner Sennen klubben är. De har ett väldigt aktivt och seriöst avelsråd. Min Berner hade trasiga korsband (som CCL-disease) för 30 år sedan och de var jätteintresserade av att få in data om en så tidig hund. Hon var en av de första stora hundar som opererades.

chrissan
2009-08-15 14:38
#2

Det är tydligen så att den här gruppen sjukdomar ofta drabbar hundar med raka bakben. Jag ser på din bild att Kiara också har det - de ska ju se ut så. Men påfrestningen på knäleden blir större då, precis som hos människor. Izla har nu en annan vinkel på sitt ben som vi hoppas ska fungera bättre, åtminstone är det teorin. Men det är nog fler faktorer som spelar in.

AnneN
2009-08-15 16:47
#3

Har aldrig hört talas om denna sjukdom förr, men den låter inte speciellt trevlig att drababs av.

Hoppas Kiara slipper fler problem

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cerrolyn
2009-08-27 00:38
#4

#2

Intressant information du har fått fram.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: