Annons:
Etikettnova-scotia-duck-tolling-retriever
Läst 7349 ggr
mina
8/9/09, 7:04 PM

kantareller ?

Är det någon som har tränat sin Tollare på tratt och vanliga kantareller? Hur har det fungerat skulle vara intresserad av hur det går till.Men i år är nog min valp för liten för det hon är född 27 april.  Marina

Annons:
Alex05
8/9/09, 9:09 PM
#1

Vår tollare är suverän på vanliga kantareller. Han är i princip självlärd. När han var liten valp och vi var i skogen, så såg han väl hur glada vi blev när vi hittade kantareller. Och sen dess nosar han upp många många. Han får naturligtvis massvis med beröm och speciellt kantarellgodis t ex små små köttbitar.

Det finns ju en bok i ämnet kantarellsök med hund.

Jag har den (en annan upplaga bara) men vi använder den inte eftersom det går så bra ändå. Glad

siennasmams
8/10/09, 8:55 AM
#2

kantarellsök kommer sienna och jag nog försöka oss på nå'n gång - jag tror inte det blir i år, dock, för vi har så många kurser inplanerade som det är redan…
*garvar*

jag tror inte alls Din valp är för liten i höst - man behöver ju inte ta det så allvarligt, utan bara se det som en kul grej man gör tillsammans med sin vovve!

min söting sienna är ju född i mitten av mars, och hon är redan en hejare på att hitta och plocka blåbär!
*fnissar*

Alex05
8/10/09, 10:06 AM
#3

Ja, vår tollare (nu 4år) är född i mars och var med oss i skogen redan första svampsäsongen. Det var då han började leta självmant, och vi uppmuntrade honom naturligtvis massvis.

Så inte är din valp för ung, mina, utan jag håller med siennasmams, en kul grej man gör tillsammansGlad

Siennasmams: Äter han blåbären oxå? Vår tollare plockar av blåbär försiktigt, lägger dem på marken o sen äter han dom.Glad

siennasmams
8/10/09, 10:23 AM
#4

#3
jo, sienna äter bären - hon plockar dem så försiktigt, och sedan smaskar hon i sig dem!
Glad

hallon, krusbär och svarta vinbär plockar hon också och äter, och jag misstänker att hon kommer lära sig plocka äpplen snart också, för hon ÄLSKAR ju den frukten!
*fnissar*

mina
8/10/09, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för era svar,min lilla tollartjej äter redan hallon och blåbär själv hon har haft en labrador och en borderterrier som visat henne hur det går till. Självklart ska hon få vara med i svampskogen när det blir av.Det jag undrar mest är hur man ska få henne att markera att här är det kantareller? //Marina

( Bild på min Peach)

Alex05
8/10/09, 10:05 PM
#6

Oj vad peach är söt!

Det gäller ju att berömma i exakt rätt tid, alltså när hon sätter nosen på kantarellen. Jag har gjort så att när Alex (min tollare) hittat kantareller så får han, förutom ett glatt tillrop, extra gott godis som jag håller framför honom tills han sätter sig. Så numera, oftast när han hittat nåt sätter han sig. När han inte krafsar fram svampen o börjar äta på den förståsSkrattande

Man kan ju naturligtvis lära hunden att skälla vid markering, men det har jag aldrig brytt mig om. Vi får kantareller så det räcker och blir över ändå, tack vare Alex.

Det finns säkert många fler sätt, detta är ju bara mitt sätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: