Annons:
Etikettnova-scotia-duck-tolling-retriever
Läst 3467 ggr
Cerrolyn
8/27/09, 12:53 AM

Tolling

Jag hoppas att någon kan förklara detta för mig för jag fattar ingenting. Att det är någon typ av appotering har jag förstått och att de hämtar jägarens byte har jag förstått. Jag har även förstått att det är Tollarens sätt och att de ska vara ensamma om detta har jag också förstått.

Men hur går det till? Hur ser det ut?

**MVH Cerrolyn

Annons:
TinaH
8/27/09, 8:54 AM
#1

jag fick en bild framför mig…hmm…

TOLLare"- TOLLing…hmmm…

Detta ska jag ta och forska vidare i :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
8/27/09, 11:37 AM
#2

Så här står det på Tollarklubbens hemsida länk:

Enkelt beskrivet går det till på följande sätt. Jägaren bygger sig ett gömsle en bit från vattnet. När en flock fåglar slår sig ner långt ute i vattnet, väntar han en stund innan han låter hunden visa sig. När han är säker på att fåglarna funnit sig tillrätta och slappnar av, slänger han iväg en pinne eller en boll från sitt gömställe och låter hunden apportera den. Ibland behövs endast ett fåtal, andra gånger många kast och apporteringar för att väcka fåglarnas intresse.

När fåglarna väl har upptäckt hunden, börjar de vanligtvis att simma in mot land. Hunden kallas nu in till gömstället och kommenderas att stanna kvar. När fåglarna sedan skjuts i uppflog, skickas hunden ut för att apportera dött och skadat vilt.

SSRK anordnar sedan 2007 officiella tollingjaktprov.

Cerrolyn
8/27/09, 2:04 PM
#3

#2

Oki men då var det inte såå "märkvärdigt" tycker jag som jag trodde. Att appotera pinnar och stanna och hämta döda fåglar klarar ju många hundar.

**MVH Cerrolyn

chrissan
8/27/09, 2:12 PM
#4

Fast jag fattar inte hur det går till. Våra vattenfåglar simmar raskt ut till sjöss när de får syn på hunden. Men det är ju en Curly…

Cerrolyn
8/27/09, 3:05 PM
#5

#4

Min tanke också.

**MVH Cerrolyn

Vattnadal
8/27/09, 3:12 PM
#6

Hundarna tollar, de apporterar inte bara. Tollningen får fåglarna nyfikna och de glömmer bort att vara rädda. Har sett tollningen som samma sorts dans som rävar kan använda sig av för att tjusa fåglar.

Det är faktiskt inte bara tollaren som tollar, cotton gör det oxå, fast de små fluffbollarna är coolare. de tollar krokodiler! Fast inte för att de ska apporteras sen, utan för att hålla monstren boprta när folk och boskap ska korsa vattendrag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Cerrolyn
8/27/09, 3:28 PM
#7

Försökte leta på You tube men hittade inget just nu, få leta mer sedan.

**MVH Cerrolyn

TinaH
8/27/09, 3:32 PM
#8

# 6

Så du menar att hunden "psykar" fågeln, nästan.?Obestämd
Sedan så är det bara för att jägaren att skjuta.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
8/27/09, 3:34 PM
#9

#8 Japp, hunden hypnotiserar fåglarna med en lustiger dans. Ungefär som när en älghund ställer sitt byte. De skäller och skäller till älgen "sövs" av hundskallen och inte märker att jägaren smyger sig närmer och får chans på skott.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hyrrokkin
10/30/09, 6:16 AM
#10

Finns det ingen som har möjlighet att filma när dem tränar tolling med sin hund eller kollar på någon annans träning? Vore väldigt kul att se!

Cerrolyn
10/30/09, 2:29 PM
#11

Jag har fattat nu.

Men håller med #10

**MVH Cerrolyn

giffan
11/3/09, 11:24 PM
#12

Har inte min tollare kvar, det var länge sedan hon gick bort. men det är lite speciellt att se en Tollare in action.

i inlägg 2 så är det ju bra beskrivet hur det fungerar.

man leker lixom med sin hund..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
11/4/09, 1:24 AM
#13

hmm…nu när jag tänker, och det är inte så ofta som det fenomenet händer hos mig..att tänka.Oskyldig

Så kom jag på att det är 3 på min privata hundskola som jag går på har tollare, tror att det är en av dem 3 som har sin till jakt.

Ska prata med henne om hon inte har nån filmsnutt eller nått, som visar hur detta går till.

Det hade varit kul och se in action! Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
Upp till toppen
Annons: