Annons:
Etikettutställningar
Läst 2424 ggr
siennasmams
8/30/09, 6:40 AM

sienna har debuterat!

nu har sienna varit med på sin första utställning!
det var på "vår" klubb, hudiksvalls kennelklubb - "hundens dag" (inofficiell utställning och lite andra hundaktiviteter), och hon skötte sig jättebra!
hon fick fin kritik, och fick hp och bir.
hon var visserligen ensam i sin klass, men det var inte allmän utdelning av rosetter, så hade hon inte fallit domaren på läppen, så hade hon ju blivit utan rosetterna.

i biset sedan så blev hon (som vanligt när det gäller tollare har jag förstått - det är inte en tillräckligt etablerad ras, säger de som vet) inte utplockad, men jag är väldans stolt över min fina flicka i alla fall!

nu ska vi ladda för nästa utställning - i ljusdal den 20:e september!

Glad

Annons:
chrissan
8/30/09, 9:37 AM
#1

Grattis Siena!

Alex05
8/30/09, 10:16 AM
#2

Grattis Sienna!Skrattande

rockygubben
8/30/09, 1:06 PM
#3

Grattis!Skrattande

HarrietKiara
8/30/09, 3:25 PM
#4

Grattis! Om två år så har ni nog SU(U)CH Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

siennasmams
9/3/09, 9:42 AM
#5

tack alla!

visst är det kul när det går bra på utställning, men vi har inte låtit framgången stiga oss åt huvudet, utan vi kastade oss genast in i en viltspårskurs dagen efter utställningen.
*garvar*

brains AND beauty - underbart!

kursledarna hade lagt ett "bäbis-spår" åt sienna (som var yngst på kursen - de andra är vuxna), som hon klarade GALANT (jag var *mycket* imponerad - det är otroligt coolt att se fyrbeningarna jobba, tycker jag - folk som säger "det är bara en hund" vet inte vad de snackar om!), så hädanefter kommer hon få gå lika svåra spår som de andra vovvarna på kursen!

nu gäller det för matte att öva upp flåset, så hon orkar älga runt i skogen, för för *sienna* är det ju inga som helst problem på den fronten!
*asg*

Cerrolyn
9/3/09, 10:08 AM
#6

Grattis.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Vattnadal
9/3/09, 4:12 PM
#7

Grattis!

En sak att tänka på när man börjar med blodspår tidigt, är att absolut inte göra några uppehåll.

När jag gick min blodspårsinstruktörsutbildning (coolt ord!) fick jag lära mig att det bästa var att vänta till de var ett år gamla. Har själv börjat tidigare innan det, men ska nu försöka hålla mig. Blodspår är ju jakt (om man gör det på rätt sätt, utan att smitta klöven med vår lukt, att ha spåläggarstav istället för droppflaska osv) och inte personspår kryddat med blod. Jakt är ju allvarligt, kan vara farligt, och inget de unga vildhundarna eller vargvalparna hänger med på för tidigt.

En ung leonberger som gick spår under min utbildning hade gjort det tidigare, men haft ett uppehåll på någon månad. Hon blev nu helt skräckslagen och vägrade ens gå ut någon meter i spåret. Då hade ändå hennes husse vallat av området innan, så att hans lukt fanns överallt där. Misstänker att problemet aldrig uppstått om de hade gått blodspår under hela tiden, eller väntat till hon mognat klart.
Min lärare anser att man ska vänta i alla fall till hunden visar stort intresse för jakt och att spåra vilda djur.

Lycka till med spårandet. Det är en helt suverän aktivitet att pyssla med tillsammans med sin hund!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TinaH
9/6/09, 3:32 AM
#8

super grattis!:-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: