Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 2775 ggr
LenaK63
9/29/09, 12:39 AM

Det röda "gacket" i öronen

Mina labbar har av och till fått rött "gack" i öronen. Hur blir man av med det? Verkar inte som vetrinärerna har något riktigt bra och definitivt medel eller metod att lösa detta problem.

Någon som vet????

Annons:
chrissan
9/29/09, 12:23 PM
#1

Vi använder något som heter Otoclean som man häller i öronen, gnuggar och låter dem skaka sig. Sedan en bommullstuss virad runt pekfingret som man försiktigt rensar med. Ska göras ca 1 gång per vecka innan de får en massa "gack" i öronen.

Är det svamp eller infektion (starkt färgat och mycket) måste det behandlas av vet, men man kan förebygga genom att hålla öronen rena på detta sätt.

Vattnadal
9/29/09, 3:52 PM
#2

Exner öronrens är toppen, naturmedel som tom kan bota öronskabb och lätta inflammationer, om man är snabb.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnneN
9/29/09, 4:11 PM
#3

Jag brukar använda Epi-otic öronrens till hundar, har haft en labbe med mer eller mindre kronisk öroninflammation och det var det enda medel som fungerade något så när på henne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LenaK63
9/30/09, 1:49 AM
#4

Det är inte svamp eller infektion. Vetrinären sa att det är inget längst ner i själva örat utan bara i ytterörat. Har Epi-otic och försöker så ofta som möjligt göra rent. Kanske Otoclean är bättre. Var hittar man det?

Tack för svar.

chrissan
9/30/09, 9:19 AM
#5

Jag har inte hittat någon innehållsdeklaration för Epi.otic men det är nog en liknande produkt som Otoclean. Ibland kan det fungera att byta preparat. Man kan använda det 8 dagar i sträck vid stort behov men inte mer. Hundar med hängande öron får mer problem, det behövs luft, man kan se till att det inte växer mycket hår precis vid ingången till örat. En del binder upp öronen några timma ibland för att lufta dem. Jag skulle vilja se min hund med öronbindel - det skulle bli ett krig!

TinaH
9/30/09, 3:26 PM
#6

Har man hållt på med ett medel ett tag så är det som Chrissan säger bra att byta.
Även om det gör samma funktion.

Hunden/djuren kan bli imuna mot det ena, men kan genat svara för det andra, trotts att det skulle vara sak samma.

LYCKA TILL och hoppas att han blir bättre snart.Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
LenaK63
10/1/09, 12:03 AM
#7

Tack för svar! Ska åka till kliniken och be om ett annat medel. Just nu tar jag bara bomullstussar på pekfingret utan något medel. Det kommer ut ganska mycket ur det ena örat men det andra är rätt rent. Hon skakar inte särskillt mycket pâ huvudet så förmodligen är det rättt ok för tillfället!! Men ett bra rengöringsmedel vore not inte fel i det här läget.  Hundar med hängöron??!!  I love them!Glad

chrissan
10/1/09, 12:08 AM
#8

Otoclean finns på apotek med djursortiment (www.apoteket.se)

Cerrolyn
10/1/09, 12:31 AM
#9

Man kan använda äppelcidervinäger till öronen också, funkar kanon.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: