Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 7438 ggr
[jakke94]
10/16/09, 7:27 PM

viste ni att....

.. det finns gula flat coated retrievers ? :)

dock är det inte en godkänd färg, men det finns några få :P

vi blev erbjudna att ta över en gul flatt i somras, och det var då vi fick reda på att det fanns gula flattar :P
men vi kunde ej ta den pga av att vi hade fullt upp med våra egna valpar plus en osåld valp :P

efter att vi gjort lite undersökningar så är det inte spec. ovanligt, men nästan alla uppfödare tar tyvär (enligt mej) bort dem, och nämner det inte heller..

vill ni se en bild så finns här en; http://1.bp.blogspot.com/_gwku9MyuZ9Q/Rdd3TbFOO0I/AAAAAAAAASA/-_AZzs8GTbA/s320/figge+f%C3%B6re.JPG

här är en fråga jag tänkte att vi också kunde diskutera; tycker ni det är rätt att avliva friska valpar pga av fel färg eller tex hos ridgeback, att dem föds utan ridge ?

Annons:
AnneN
10/16/09, 7:35 PM
#1

Det finns svarta golden också men de är inte heller godkända.

Jag tycker det är rent idiotiskt att ta bort en valp bara pga att den har fel färg, fel pälstyp eller annat "skönhetsfel" som inte påverkar hundens hälsa negativt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[jakke94]
10/16/09, 7:42 PM
#2

#1 ojj, har du en bild ? :)

håller med dej, om dem är fult friska så förstår jag inte varför / hur man klarar av att ta bort den.

jag hade nog sänkt priset och satt avelsspärr på den så inte färgen förs vidare

AnneN
10/16/09, 8:23 PM
#3

#2 Tyvärr hittar jag inga bilder, men har själv träffat en (den var renrasig och jag såg stamtavlan från skk)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[jakke94]
10/17/09, 12:06 AM
#4

#3 lite coolt :P

TinaH
10/17/09, 3:35 PM
#5

japp jag vet att det finns gula flattar. Ser ut som en "ful/falsk" golden. *S*

Min instruktörs ena Golden, har svart i sig vid ena örat. *S*

Söt är han! :-)

Hon säger det som har den "en släng av labbe-kusinen". *S*
 När hon ställde honom som valp, ryckte hon bort det hårtet.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
10/18/09, 1:02 AM
#6

Det fanns svarta, gula och bruna curlies först - därför finns genetiken kvar ibland trots att man gallrade ut felaktigt färgade när raserna delades upp. Svarta curlies (och andra becksvarta hundar, t ex flattar) har en speciell gen som gör att de är svartare än svart, den genen är dominant. Färgen på hundar styrs av tre gener (dvs tre genpar). Eftersom alla djur har två av varje gen, i par, så betyder det att om hunden har en enda svart gen så blir den svart. Annars blir den gul eller brun.

Svart hund: bildar Eumelanin som färgämne, har en dominant gen som alltid ger svart hund om den finns utom om:

en av de andra två generna inte fungerar då blir det en gul labbe eller golden. Gula hundar har ett annat färgämne, Pheomelanin.

Hund med alla tre generna fungerande men ingen alls av den svarta genen blir gula också. Eller bruna (=mörkt gul). De har också Pheomelanin som färgämne.

Därför finns det fler svarta curlies och flattar, finns det bara en enda svart gen blir de svarta. Två svarta kan få bruna valpar om de har en brun och en svart gen vardera, då kan genparet bli helt utan svart gen.

Det kan finnas kvar hundar som bär på den icke-fungerande tredje genen och då kan det bli en gul hund, antagligen kan det uppstå nya mutationer så att den tredje genen slås ut - då blir det också en gul hund.

Hoppas detta blev förståeligt!

Annons:
TinaH
10/18/09, 1:48 PM
#7

Chrissan!

Du har fått mig och tänka lite! Tungan ute

Detta var intressant, ditt inlägg….

Så som min instruktörs ena golden som har svart på sitt öra…hmmm….OM Jag HÄNDELSEVIS tänker RÄTT så måste det vara så ju att:

Gula som golden är har då Pheomelanin som starkast. Liksom Curlyn då har Eumelanin.

Men kan man då säga att min instruktör golden har en liten släng av Eumelanin, kvar i sina gener?
OK. det kan vara långt långt, långt tillbaka…men det finns ändå i generna…..

Jag sa bara att jag "TÄNKTE" högt! Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[jakke94]
10/18/09, 1:56 PM
#8

#6 det är väl ungefär detsamma som med blåögda och brunögda människor ? eller ?

TinaH
10/18/09, 2:00 PM
#9

**Chrissan!
**

Låter som att du har ett ARTIKEL-JOBB framför dig….Oskyldig

Genitik! Skrattande

Så varså god…Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
10/18/09, 2:31 PM
#10

TinaH: Den hunden kan ju ha som ett "födelsemärke" med svart färg eller ha kvar anlag från en fläckig hund någon gång för 100 år sedan eller så. Har man Eumelaningenen och inte den tredje, overksamma blir man helsvart som en Curly.

Det är som blå- och brunögda, fast numera kan man se inte bara på de hela kromosomerna (som vi har 46 av (23 par) och hunden har 78 (39 par)). utan man kan analysera varje liten del av varje kromosom på DNA-nivå och det blir miljarder med anlag. Man jobbar mycket med hundar för att kartlägga även människans sjukdomar, hundar har ju samma sjukdomar men kortare generationstider, det tar inte 20 år för nästa generation utan bara 1-2 år. Dessutom har hundar förlorat massor av anlag på grund av all inavel och användandet av några få avelshannar. Det är därför de får så många sjukdomar numera.

Jag läste denna artikel om hundfärger i en av de finaste vetenskapliga tidskrifterna, Science, bara för att den hade en bild på en Curly! Det har kommit en till artikel om hundens färger. De är svåra att förstå, jag är inte genetiker, men jag ska försöka fatta vad det står där. Tyvärr är artiklarna låsta och får bara användas av prenumeranter så jag kan inte länka.

fia-mia
10/24/09, 10:55 PM
#11

Har hört det  och tycker det är helt sjukt att de avlivas. Vet att en person i närheten här har varit hundvakt åt en sån.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Blandisfantast
10/24/09, 11:31 PM
#12

Jag tycker det är fräckt med gula flattar!!! Å att det är alldeles galet att dom avlivas pga av fel färg!!! Jag skulle faktiskt väldigt gärna själv vilja ha just en gul flatte och då jag är en blandisfantast så hade det inte gjort mig någonting alls att den inte hade räktnat som renrasig!

Cerrolyn
10/30/09, 2:33 PM
#13

Ceasar har några svarta hårstrån på ryggen och på bringan.

Men som sagt, detta var intressant.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Leorag
11/18/09, 12:45 AM
#14

"Gammal" tråd men jag såg en gul flatte på en inofficiell utställning för några år sedan =) Den utställningen var även öppen för felfärgade och krypta hundar.

Labbeflickan
11/18/09, 1:11 AM
#15

Men måste få lägga till en sak att på ridgebacken så är det inte bara det att skönhetsfelen är fula utan även en hälsorisk för individen då det är en deformering som kan medföra mycket problem med ryggen

http://www.youtube.com/watch?v=fQ9xKKXXZRk&feature=channel

Upp till toppen
Annons: