Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 3034 ggr
Vattnadal
2009-10-02 22:17

Apportering

Hur har ni tränat in det från början med era hundar?

Jag leker igång med Vittra. Började med att kasta saker och berömma som 17 för att locka in henne.

Nu kan jag sätta henne i hallen, lägga en sak på kontoret, en i vardagsrummet och en i köket utan att hon ser dem, sen skicka henne på en sak i taget. Hittills har vi bara tokskoj ihop.

Har köpt en fuldummy, då våra gamla är borta. Ska köpa in några till, och ta kråkvingar från frysen till en. Måste ju smyga igång lite vilt oxå, tänkte jag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
TinaH
2009-10-03 01:50
#1

jag har gjort så, att så fort boy bar på en leksak till mig - beröm.

jag håller på med lydnad med honom.

Där kan han både 1an, och 2ans apportering.

Plus hopp-apporten.

Han gillar int än metallapporten, men det kommer väll! :-)

Jag låter metall apporten ligga framme på golvet, skulle han själv nån dag komma bärandes eller lyfta den av egen fri vilja, så kommer han få i samma sekund massor och åter igen massor med berömm.

Metallen är inget kul. :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
2009-10-03 20:46
#2

Vi siktar inte på lydnadens apportering, utan ska jobba på att ev få en hund som kan vara behjälplig vid jakt, är tanken. Eller i sämsta fall bara simulerad jakt då. Fast grundtanken är ju densamma.

Vi tränar oxå med glädje och belönar alltid när hon spntant kommer med saker.

Metall förstår jag att kan vara läskigt. Särskilt när det är kallt ute!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cerrolyn
2009-10-04 00:18
#3

Jag har ju bara lydnad och bruks i sikte och när jag kastade pinnar/bollar till Ceasar som ung så sa jag "apport" samtidigt som jag kastade. Han kom alltid med pinnen/bollen/saken till mig. Själva avslutet tog vi för sig. Dels som "vanliga ingångar" med saken i munnen och dels som en inkallning med saken i munnen.

Tina - vad gäller metallen så är det tyvärr ett vanligt problem.

**MVH Cerrolyn

HarrietKiara
2009-10-04 17:37
#4

#3 Men om man får chansen att stjäla metallen mitt framför näsan på Ceasar så går det jättebra att ta den, det hälsar Kiara Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Cerrolyn
2009-10-04 19:10
#5

#4

Haha ja DET kommer jag ihåg.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: