Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 5686 ggr
Vattnadal
10/15/09, 1:45 PM

Bättre grepp om dummyn önskas.

Har någon tips på hur jag får Vittra att hålla dummyn bättre? Vi har ju hittills tränat lekfullt. Hon springer glatt tillbaka, men kan lika gärna ta i ett snöre, bara ute i kanten ed. Jag skulle vilja lära henne att ta ett bra tag mitt på, för att få ett säkrare grepp.

Kommer inte att köra med tvångsapportering, inte ens en mild variant. Undanber således om sådana tips.

Har precis köpt en dfummy i "kaninmått" som är stor och tung. Funderar om jag ska träna mbara med den, som hon nästan måste ta bra för att kunna bära. Eller testa att gå över på dött vilt…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
chrissan
10/15/09, 3:36 PM
#1

Jag skulle också vilja veta det!

Vattnadal
10/15/09, 3:42 PM
#2

Äsch, jag som blev så glad över ett svar, så var det inget! Tungan ute Är inbjuden på träning hos uppfödaren, men är rädd att det blir en mild variant av tvångsapportering som blir svaret.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chrissan
10/15/09, 3:56 PM
#3

Min hund ville inte hålla apporten alls men jag försökte en mycket mild tvångsapportering med mycket beröm och det fungerade faktiskt (man brukar inte kunna tvinga den hunden till något alls). Men hon är fortfarande lite mesig - och släpper dessutom vid beröm eller klick för att vara redo för godis!

Vattnadal
10/15/09, 4:01 PM
#4

Min håller den, men springer och mallar sig och bollar lite med den. Var det en skadskjuten fågel skulle den fara iväg. Var det en kanin skulle den bli för misshandlad för att duga till mat efteråt…

Ska fnurla på om jag kan få till ett bättre bärande om vi börjar gå efter att hon sökt upp mig med apporten. Kanskle går det att gå fot en bit, och längre och längre sträckor, med en tung dummy…

Hon är i spökåldern och är för tillfället lite känslig för det mesta. Vill absolut inte råka få henne att känna motvilja för något hon älskar att göra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chrissan
10/15/09, 4:03 PM
#5

Ja bollandet känner man igen! Fast det är ju bra om de får känna glädje - man får träna allvaret sedan.

chrissan
10/15/09, 4:04 PM
#6

Fast jag ska prova det där med att gå fot en bit, det låter vettigt

Annons:
Vattnadal
10/15/09, 4:09 PM
#7

Jag kör ju en övning där de vill ha något en bit fram, och måste vända sig om för att ta kontakt för att få det de vill ha. Där försvårar man med att ställa sig med ryggen mot och sen gå en bit så att de måste gå fot med, för att sen få sitt varsågod och ta saken.

Tänkte att det kanske går att förlänga det till apporteringen. Hittills jobbar hon på min glädje och röstberöm, samt att vi ofta leker kamplek med trasa eller händer när alla dummyna är inhämtade och hon varit suuuuuperduktig!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tezza
10/22/09, 11:10 PM
#8

Jag har ett jättebra tips!:)

Ha en godis i ena handen, dummyn i den andra.

Från början kan det räcka med att hunden tittar åt dummyn så får han en godis (låt hunden nosa, slicka mm på godishanden, håll den bara kvar och ignorera detta och se till att den INTE kommer åt godisen) sen ska hunden nosa på dummyn får att få godis, sen greppa om den, sen hålla kvar och sedan med utökad tid den håller dummyn. Man ökar svårighetsgraden sakta och slutligen ska hunden ta dummyn från golvet och lägga i din hand.

Det här har jag kört med flera hundar och det funkar klockrent och man får fina avlämningar och det krävs en del hjärngympa från hunden innan den fattar, speciellt om du har en hund som inte är van att tänka själv. En rätt kul övning faktiskt:) Och kom i håg att inte störa hunden genom att prata med den på något sätt. Lycka till!

chrissan
10/22/09, 11:19 PM
#9

Det ska jag prova!

Vattnadal
10/23/09, 12:36 AM
#10

#8 Shaping, det gillar jag!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tezza
10/25/09, 9:02 AM
#11

Kul att ni gillade tipset:) Berätta gärna hur det går för er med träningen:)

chrissan
10/25/09, 9:14 AM
#12

Jag lärde hunden att leta efter mina nycklar med shaping. Efter tre försök hade hon förstått att det var nycklar hon skulle spåra och hon angrep uppgiften med energi. Lite mer övning så kanske jag har hjälp av henne när jag tappar nycklarna.

Mallis11
8/26/11, 7:39 AM
#13

Hej hej

Jag gör helt enkelt så när jag började tränade min hund..(alltså först lite inne) gick på promis gav honom en dummies

* lät honom gå ngr meter ..sa tack mkt beröm upprepade ggr han har super grepp & släpper ALDRIG en dummies eller vilt

* likadan sitt på en signal även där under promis..lång signal upp med handen upprepade ggr ..han sitter som en smäck

Naturligtvis bygger man på sina övningar..

//Lindis

Annons:
Sugiyama
9/17/11, 8:49 PM
#14

Man kan använda en leksak, typ en sådandär kampleksak som är i form av en rulle, gärna med handag i båda ändarna. Håll i ändarna framför hunden samtidigt som du backar bakåt, fortsätt backa även om hunden försöker ta leksaken. När den har ett bra grepp klicka med klicker eller säg ett belöningsord och ge hunden godis. När hunden greppar direkt kan man förlänga tiden hunden ska hålla. Det här kan så småningom överföras på dummy.

TINOO
1/26/13, 11:29 PM
#15

Min förra hund hade också problem att bära apporten "korrekt" på mitten av dummyn, han bar den gärna på kanten eller i snöret.

Instruktören jag tränade för då tipsade om att du själv ska bära dummyn där du vill att hunden ska gripa, för då känner dom lukten av husse/mattes grepp och gör likadant.

Värt ett försök iaf :)

Mvh Sara

[Timantis]
1/29/13, 10:57 AM
#16

Backa backa backa. Låt er hund absolut inte springa o lajja med apporten.

Ska ni komma någon stans inom apportering så kom ihåg två saker som är det viktigaste. Stadga o lämna i handen.

1 Hunden ska sitta fast vid din sida tills den får kommando att hämta

2 Hunden ska lämna i handen.

Utan dom två grundreglerna så får man inte pris på prov.

För varje gång din hund får "knalla" eller leka med eller droppa apporten så förstärker du beteendet.

Stanna upp o börja om från början

lär hunden plocka upp o lämna i handen. Det behöver inte vara en dummy. Finns jättebra förklaring på klickerklok.se som förklarar hur. Men i princip som #8 förklarade. Gör du rätt kommer du att ha en hund som i stort sett aldrig droppar apporten.

Låt ALDRIG hunden springa runt o lajja med apporten. Då sätter man långlina på den o håvar in den. Ja jag själv skulle backa. Men har man lärt in som ovan så vet dom att det är in till matte/husse som gäller.

När hunden bär i handtaget eller som en cigarr. så tar man helt enkelt ut apporten säger apport stoppar in den rätt o berömmer. Nu menar jag inte att du ska öppna munnen o tryck in apporten. Utan jag förmodar/hoppas din hund vet var apport betyder. ( om inte gå tillbaka till början) När den tar apporten själv så kan du styra den rätt.. Men även här så försvinner beteendet med att bära i snöret om man lär in rätt.

Tycker över lag att man avancerar för fort o tillåter dumheter istället för att backa. En hund över året ska inte droppa en apport då har man lärt in fel från början.

[idaskoog]
2/9/13, 3:20 AM
#17

Låt din hund sitta framför dig, stryk den ömsint längs öronen med båda armarna ner längs nacken. Ge hunden dummyn i munnen och säg lugnt att den är fin och duktig samtidigt som du kliar under hakan och fortsätter längs ögonen. Ha några sådana mysstunder ihop utan att träna vidare. När du tycker hon håller bra i dummyn så tar du den som du brukar av henne. 

När detta fungerar lägger du en dummy på marken,ha din hund i koppel och gå bestämt mot dummyn på marken med hunden. Ni ska alltså gå rakt över dummyn och hunden ska bara få en snabb (MYCKET snabb) chans att ta dummyn från marken. Missar hon att ta den går du bara vidare som om inget hänt. Går tillbaka och upprepar allting. När hon greppar den så har hon bara en snabb chans och tar den därför snabbt och ordentligt och du berömmer samtidigt som ni går vidare med dummyn i hennes mun. Öva detta några gånger och hon kommer förstå att "dummyn är viktig och den måste man hålla hårt i annars missar man den".

Detta har jag tränat med mina flattar när de ska ta vilt ordentligt. Dummysarna är inget problem,snarare att de håller lite för hårt.

Upp till toppen
Annons: