Annons:
Etikettallmänt
Läst 2370 ggr
chrissan
10/18/09, 2:49 PM

Varför är Curlies lockiga?

Det finns tre gener som styr pälsen på hundar, olika kombinationer av dessa kan ge alla typer av pälsar (7 typer).

Generna heter:

FGF5

RSPO2

KRT71

Curlyn har FGF5 och KRT71, men inte RSPO2, därför blir den lockig.

Golden har FGF5 men ingen av de andra, därför får den lång päls, men inte "mustascher" och buskiga ögonbryn (dvs päls i ansiktet). Bearded Collie har FGF5 och RSPO2 , då får den hår i ansiktet.

Bichon Frisee har alla tre, den blir lockig med hår i ansiktet.

Annons:
chrissan
10/18/09, 3:01 PM
#1

Bara för att göra det hela ännu svårare kan hunden ha olika mycket av generna, de kan också ha genen i bägge kromosomerna eller bara i en. Det styr om hunden blir t ex lockig eller vågig eller rakhårig. Exempel på det är numera Portugisisk vattenhund som finns som lockig och vågig variant. Flattar härstammar ju från Curlies som inte blev riktigt lockiga och de vågiga pälsvarianter som man ibland kan se idag (som räknas som fel tyvärr)  är alltså en genetisk variation i mängden anlag. KRT71 i bägge kromosomerna och mycket av det ger alltså en helt lockig päls, mindre mängd KRT71, eller KRT71 bara i den ena kromosomen ger mindre lockar!

chrissan
10/18/09, 3:04 PM
#2

Och till slut:

Urhunden var korhårig! Den hade alltså ingen av de tre generna som jag visat här. Alla andra varianter är mutationer som man renavlat.

TinaH
10/19/09, 8:34 AM
#3

Chrissan, bara "lilla jag" igen! Oskyldig  

hmm…nu TÄNKER jag IGEN!! Förvånad

Hur är det då med Pudeln, och dess "krull"?Obestämd

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
10/19/09, 9:10 AM
#4

Pudeln har alla tre generna: lockig, långt med hår i ansiktet

TinaH
10/19/09, 6:20 PM
#5

oj då…kan dem hålla reda på alla tre samtidigtFlörtOskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
10/20/09, 8:15 PM
#6

Intressant

**MVH Cerrolyn

Annons:
Upp till toppen
Annons: