Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 2525 ggr
Sevendays
2009-11-25 20:43

Hundvalp och iller?

Hej!

Jag och min sambo funderar på att skaffa golden retriever, men vi har även en liten illerhona hemma å 1,5 år. Frågan är hur en Golden (eller hund överlag) går ihop med en tamiller?

Annons:
chrissan
2009-11-26 10:14
#1

Jag kan bara bedöma hur min retriever reagerar på möte med iller (vi har ingen själva). Jodå, hon ser gärna en iller i hemmet, det blir kul! Det är det djur hon reagerar med jakt på mest intensivt. Hon klarar alla andra djur i t ex väntrummet hos veterinären, men iller gör att hon tänder på alla fyra så vi måste ta ut henne. Min förra hund, en Berner Sennen, var likadan. Av alla djur på Skånes djurpark (man fick ta in hundar då) så var illern det mest attraktiva.

Tydligen är illrar åtråvärda byten. Det går väl att vänja dem sakta antar jag, men det låter svårt.

Vattnadal
2009-11-26 13:58
#2

Det finns en tråd inne på iller.ifokus om just detta fenomen, att många hundar vill döda iller.

Jst iller är toppen att lägga blodspår med åt tuffa hundar man vill skrämma upp lite. Det är ett rovdjur och många hundar blir rädda och de med rovviltsskärpa tänder av det.

Annars måste jag säga att alla golden jag känt nära, brukar älska smådjur och inte vilja döda eller ens bita. Saken är ju den, att en iller är en helt annan sak, ett rovdjur som luktar läskigt.

Fast jag kan tänka mig att om mans kaffar en valp och gör rätt vid intrioduceringen och håller koll, samt aldrig lämnar dem tillsammans obevakat, så kan det säkert gå. Vet många som har hund och iller utan problem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: