Annons:
Etikettallmänt
Läst 10017 ggr
RedPoison
2009-12-28 22:38

Hund + kanot?

Går det att kombinera kanot paddling med hund?

Jag och killen skulle vilja göra en liten resa på några dagar med kanot till sommaren och vi skulle tycka att det vore roligt om hunden kunde följa med.

Hunden är en Flatcoated retriever som fyller två i Augusti.

Han gillar att simma, så fort vi går vid vatten så hoppar han i vattnet och simmar bredvid oss. och stannar vi vid vattnet så simmar han runt i vattnet själv, fram och tillbaka :)

Finns det någon som har med sig hund när ni åker kanot/kajak? hur gör ni, sitter hunden i båten eller simmar den bredvid?

Jag tror inte att våran hund kommer gilla att sitta i båten då han gillar att simma så mycket, men jag vet ju heller inte hur långt han orkar simma?

Någon som har några tankar? :)

Annons:
TinaH
2009-12-28 23:07
#1

Hej!

Välkomen hit! Skrattande

ojojoj…jag fick en rolig bild framför mig med en kantrad kanot…en virrig flatte…och 2 personer som viftar förbrilt med att trampa vatten Tungan ute

Men nu ska jag inte vara sådan! Oskyldig

Det jag skulle göra är att träna ett tag innan på att hunden kan ligga snällt i kanoten och att ni tar korta paddelturer INNAN ni ska göra eran tripp.

Använd gärna klicker + godis!

Ni kan också börja med och gå med kanoten och ha hunden i, och låta den ligga i kanoten och berömma jämte med klickern och godis.

Nästa steg är att paddla, Ligger hunden stilla när ni paddlar "klick - godis".

Jag tror inte att en kanot håller sig så flytande om man har en hund som hoppar i och ur hela tiden.

Detta var min tanke och idé.

Lycka till!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

MaGi67
2009-12-29 00:04
#2

Många bra tips från TinaH som jag tycker du ska följa!!!

Träna träna träna innan ni ger er ut!!!

Börja med att ha kanoten på land där han måste sitta eller ligga o han får absolut inte hoppa ur utan lov!!! 

En lite grej till är att använd flytväst på hunden!!!

Oavsett hur kul han än tycker att det är att simma finns det risk att han blir trött o inte orkar.

Unga hundar har en förmåga att inte känna sina begränsningar.

Att dra upp en stor blöt hund ur vattnet är nästa omöjligt.

På flytvästen finns handtag som underlättar om det skulle behövas.

Haha, precis som TinaH ser jag också framför mig hur ni själva ligger i plurret medan eran  glada flatt simmar runt o funderar vad det är för kul lek ni hittat på=))Oskyldig

Hoppas allt går bra o meddela gärna hur det går i sommar:))

benkebonk
2009-12-30 00:32
#3

Vi paddlar canadensare med två labbar, träna korta turer först och mycke lydnad med att sitta sill i kanoten

giffan
2009-12-31 00:09
#4

Först tycker jag att Tina inte vet vad hon snackar om…. Vadå virrig Flatte… det får du nog ta igen. De som är sååååå lugna speciellt i den åldern hahaha.

Nä skämt å sido. Jag tror att det går utmärkt att ta hunden med i kanoten, men som sagt träna först att hunden kan sitta/ligga stilla. Och flytväst är nog jätte bra att ha både till hunden och sig själv.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

RedPoison
2009-12-31 03:03
#5

Tack för alla jättebra tips! Skrattande

Fast att träna honom att sitta/ligga stilla i kanoten innan vi åker kan ju bli lite problematiskt. Vi har nämligen ingen egen kanot utan tänkte hyra en.

Men vi håller på att kolla vårat kontaktnät om det finns någon som har en kanot vi kan få låna en längre tid, för det låter som att det kan behövasTyst

#1 haha jo vi hade också den visionen när vi började tänka på vår lilla kanottrippSkrattande

giffan
2009-12-31 11:57
#6

#5 Fast kan du inte göra något som liknar en kanot eller bara träna att ligg och stanna, och sen typ hyra kanoten en vecka längre och träna den veckan före ni ger er ut på den längre färden?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
chrissan
2009-12-31 15:42
#7

Eftersom jag har kanotcertifikat och en curly håller jag fullständigt med de råd som ges här! FLYTVÄST med handtag är ett måste, det finns inte en chans att dra upp en flatte som ramlat i - då går kanoten runt. Träna hunden ordentligt och ta det väldigt försiktigt i början. Får den syn på något kul och tar avstamp så går ni också runt - det gör vi nästan med roddbåten. De har kraft i benen. Hunden ska helst ligga ner i kanoten, därför måste ni ta rast ofta eftersom det blir trångt för den. En kanot är synnerligen instabil så en stor hund som rör sig blir farligt.

chrissan
2009-12-31 15:50
#8

PS. Hunden orkar inte simma bredvid! De kan bara simma korta sträckor

TinaH
2009-12-31 15:58
#9

Lär hunden "Ligg - Stanna kvar".

Så norpar du någon som har en barn skrinda, som har hjul under sig. En sån i trä med handtag du vet.

så drar du den lite…så säger du "Ligg - stanna kvar!"…
Var koncikvent och bestämd, men mycket godis när han gör rätt!

Syftet med detta är att lära hunden att ligga kvar när något rör sig under den.

Gå gärna ut på bryggor och träna platsliggning, allt för att han ska dämpa sig lite och göra det du vill, även vid vatten som han älskar.
Ta gärna med den lånade skrindan och dra han i på bryggan.

du har inte någon som har vanlig båt?
Så är det lättare att vänja honom. En liten eka eller något liknande.

Arbetar du något med klicker?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[daniel85]
2009-12-31 16:35
#10

vi paddlar kanot varje sommar med vår labbe! funkar rätt bra händer til o från att hon tycker det blir för trist och hoppar ur! ha ha men än så länge har vi inte kantrat! men som de säger träna träna träna :D

Upp till toppen
Annons: