Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 10394 ggr
chrissan
2010-01-18 11:21

Vattensvans!

Nu har Izla fått rätt! Man ska inte duscha hundar med schampo. Då kan de få vattensvans. Rätt åt dumma matte och husse som BADADE mig Skrikandes

I söndags morse hängde den fina svansen rakt ned. Det gjorde rejält ont när man tog i den. Efter hemresa till Uppsala så åkte vi till akuten på Veterinärhögskolan och fick veta att hon hade vattensvans eller svansförlamning. Det är vanligt bland vattenapporterande raser som retriever. Egentligen är det en muskelinflammation som kan komma efter apportering i kallt vatten, efter nedkylning eller ibland utan synbar orsak. 3 100 kronor senare hade Izla fått en smärtstillande spruta så hon skulle kunna kissa och bajsa.

Nu är hon riktigt ämlig och ska ha massage och gos hela dagen, samt Rimadyl som smärtstillning. Undrar just hur hon reagerar när jag kommer hem med hundtäcket som vet rekommenderade. GRRRR - hundar ska helst vara nakna!

Annons:
flikkan77
2010-01-18 14:14
#1

Stackars Izla!

"You just have to belive…"

chrissan
2010-01-18 15:40
#2

Det var så trevligt när matte kom hem så jag viftade lite på min onda svans. Men sedan tar hon fram ett hundtäcke! Fy, så hemskt. Jag skämdes och gick och gömde mig när de satt på mig det.

flikkan77
2010-01-18 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tycker du täcket är hemskt? Jag vägrar gå ut utan mitt täcke. Fast som Saluki har jag lite mindre päls också… Glad Jag tycker faktiskt jag är rätt snygg i mitt täcke. Ibland när det är riktigt kallt så har jag faktiskt dubbla täcken med.

/Prillan

"You just have to belive…"

Vattnadal
2010-01-18 16:43
#4

Vi hade en gammal alaskan husky (jodå, de kan vara tunnpälsade och frusna de med) som vägrade vara ute när det var riktigt kallt om hon inte fick ha sitt täcke. Då kunde hon ligga ute på gården länge.

Man får vara lite teaterapa när man tar på hundarna sånt. Talar man om för dem var fina de är och verkligen menar det, så kan det gå alldeles strålande. Om man råkar fnissa, eller hemska tanke, ömka dem (vilket man kan göra omedvetet) så kan det istället vara kört på en gång.
Titta bara på alla kapp-greyhounds, de vet mycket väl var vinnartäcket innebär och kråmar sig!

Min förra golden hade rediga pålagringar i armbågarna. Hon hade fleeceoverall när det var kallt ute. Regnade det och var ruggigt hade hon oljerock. När det var rikigt kallt hade hon tom varmt täcke utanpå overallen för att kunan gå. På gamla jobbet (djuraffär med iskalla betonggolv) blev hon stel om hon inte låg i sin flådiga rottingsoffa. Hon fick därför ha en rosa joggingjacka på sig. Hon tyckte det var helt OK, bara lite jobbig att ta på. Den skulle nämligen knäppas med typå 15 tryckknappar på magen!Förvånad
Sen kunde många kunder tycka att det var rent gräsligt synd om henne. Jag hann tröttna rejält på att förklara att hon mådde bättre med den på än utan…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TinaH
2010-01-19 13:33
#5

Snacka om att vara apporterande VATTENhund ända ut i SVANSspetsenFlört

Men vad gör man åt sånt här?
Går det bort av sig själv?
Kan det komma tillbaka?
Ärfligt?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
2010-01-19 17:01
#6

Nu mår svansen bra igen och Izla vågar gå ut och möta hundarna i parken - hon kan ju signalera till dem nu.

Skriver lite mer om vattensvans senare

Annons:
TinaH
2010-01-19 17:41
#7

# 6

hihi…Hejja izla…klart du ska vifta med din stolthet! Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Tezza
2010-01-19 20:01
#8

Vattensvans är mycket vanligt. Varje år drabbas alltid någon av mina hundar av det och rocky är värst drabbad. Men de brukar gå över efter ett par dar och jag gör aldrig något åt det mer än att de inte då får bada på några dar, men mina har aldrig haft speciellt ont trots att förlamingen har setat från roten. Men jag vet att vissa hundar kan få mycket ont och feber.

HarrietKiara
2010-01-21 20:36
#9

Stackars lilla Izla! Hon verkar vara en riktig otursfågel(hund) Flört

Tack och lov har vi klarat oss från vattensvans men det ska jag nog inte säga.

Så sa jag om tasskramp med och dagen efter fick hon det. Rynkar på näsan

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

chrissan
2010-01-21 22:07
#10

Hjälp, kan de få tasskramp också! Izla verkar ju få allt som finns, det blir väl nästa.

TinaH
2010-01-21 22:39
#11

HAAALLÅÅÅ ni med sånna permanentade retrievers….

Ni har bara en sån förbaskad otur, era stackare..

Jag är glad att jag (ÄN) har sluppigt att åka till veten med Boy förutom dem vanliga årliga.

OK. han är bara 2år.
Men i allfall, en valp/unghund kan ju hitta på saker dem med.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

HarrietKiara
2010-01-22 17:53
#12

Jag läste att fram till fyra-fem års ålder så är sjukdomsrisken störst för hanhundarna och därefter så är det tikarnas (o)tur.

Våra damer börjar ju bli lite halvgamla så…

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

TinaH
2010-01-22 19:05
#13

# 12

Tar åldern ut sin rätt…menar ni?Förvånad

hm…en hund blir väll aaaaldrig äldre än 2år…(enligt dem själva)Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
chrissan
2010-02-23 00:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och nu måste man ha täcke på sig jämt när man går ut, hu! Det är så kallt så jag använder bara tre tassar åt gången.

Men jag hämnas genom att vägra bajsa, så det så

Izla

som fyller 5 år idag

Visar en bild på mig i högform utan täcke på sorkjakt. Sorkarna skulle skratta ihjäl sig om de såg mig nu, rött täcke, fjantigt!

Catnap
2010-02-25 17:46
#15

Svansförlamning har väl inget med användandet av schampo att göra..? Hur menar du?

Det där med att försöka undvika tassar i backen känner jag igen, men valp lyckas med bedriften att skutta på frambenen och volta om vart annat Flört

Hur lång tid tog/tar det innan hundarna återhämtar sig från svansförlamning?

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

chrissan
2010-02-25 17:52
#16

Izla hatar att duschas/badas med schampo, ute badar hon i vilka lerpölar som helst. Så kunde hon prata skulle hon sagt "rätt åt er som badade mig". Hon blev fuktig in på bara skinnet och sedan kall, därför fick hon vattensvans.

Det tog ca 10 dagar, men det kan tydligen ta llt från ett par dagar till tre veckor.

Catnap
2010-02-25 17:57
#17

Jaha, du förstår jag Glad

Men stackars Izla, det verkar vara riktigt jobbigt att ha ont i svansroten. Förstår att hon vägrade bajsa.
Mina hundar har haft turen att klara sig från vattensvans hitills, ändå är de i varenda dike och myser.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

chrissan
2010-02-25 18:04
#18

Det värsta är nog just renlighetsbad, de blir blöta i på huden då (beror på ras förstås)- Men många hundar får vattensvans efter jakt och apportering, just för att de inte hålls varma efteråt.

Catnap
2010-02-25 18:06
#19

Nä det är väl det man får vara extra noga med efter vattenapportering, torka svansroten rejält och kankse lägga på täcke om det är kallt.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

chrissan
2010-02-25 18:11
#20

Det är väl som alla idrottsmän vi ser nu, snabbt på med överdragskläder efter ett lopp.

Annons:
Upp till toppen
Annons: