Annons:
Etikettallmänt
Läst 2701 ggr
Peachtrees
2010-02-01 18:31

Hur får vi henne att lugna ner sig?

Vi har en flat på snart 9mån och hon är helt underbar på alla sätt och vis, förutom om någon kommer och hälsar på. Hon blir som förbytt och blir stirrig,stressad och vägrar låta personen ifråga vara ifred.

Går det att träna bort detta?

Annons:
Vattnadal
2010-02-01 22:53
#1

Börja med att försök ge henne bra vanor. Kan man göra rätt från början, redan när de är valpar, så får man massor gratis. Så gäller det egentligen med allt. Finns aldrig något att stjäla på borden de första månaderna (kanske tom året) så brukar inte valpen stjäla, och börjar troligen inte heller.

Ha henne kopplad, så att hon inte kan stoja.Då får hon ändå vara med, men måste varva ner en aning.

Försök få alla som hälsar på att ignorera henne till hon lugnar ner sig lite. Då får de inte ens se henne, ett enda ögonkast. Om hon hoppar på någon, eller krafsar od, så får de vända ryggen till. Först då hon är lugn, helst sitter ner, får hon uppmärksamhet. I början bara lugnande smek och röst, och bara när hon är lugn.

Det kan gå att avleda henne med något annat att göra. Kanske kan hon få söka godis på golvet i ett annat rum, få en smaskigt köttben, eller annat.

Om hennes nya vana blir att när det kommer folk så tuggar jag ben eller letar godis. Sen får jag umgås och får klappar bara när jag är lugn, så har ni kanske uppnått det ni ville?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Peachtrees
2010-02-02 00:51
#2

#1 Tack för ditt svar :)

Ska försöka börja öva lite med henne nu när det kommer över någon.

Vi försöker få henne att lugna ner sig lite innan hon får hälsa och det har gått ganska bra ibland, men av någon anledning lyssnar inte folk heller när de träffar en valp. Många av mina vänner har jag sagt till flera gånger, men varje gång kommer de med högljudd röst och stojar i alla fall, och då är det väldigt svårt att få henne lugn igen. 
Bara det är ju ett stort hinder, i alla fall med vissa för mig, och det är ju tråkigt.

Vattnadal
2010-02-02 11:29
#3

Vi körde en sväng så att vi satte upp en lapp på ytterdörren till huset. Vi skrev att folk gärna fick knacka, men att de sen fick gå in i farstun, vänta därt till hundarna var tysta, sen öppna dörren och gå in i hallen. Där fick de inte bry sig om hundarna förrän de dämpat sig. Vill man kan man ju tom ställa en burk med godis som besökare kan ta lite av och när hunden lugnat sig, säga "sitt" och ge en godis.

Det bästa är ju om alla kan göra som man säger, men det blir ju bättre om de flesta gör det i alla fall.

Om du har henne kopplad när de värsta stojarna kommer, så kan juu du styra i alla fall. På så vis kan de stoja, medan du jobbar på ögonkontakt, sitt, vinka och annat med hunden, till de lugnat ner sig, så kanske hon kan varva ner oxå, innan kopplet åker av.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: