Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 6156 ggr
[JeanetteK]
2010-02-04 23:16

Vilken dag!

Zero och jag var ute och gick i skogen. Plötsligt kom ett rådjur och Zero var borta. Det har aldrig hänt tidigare. Jag ropade och letade. Puts väck. Hittade hans spår och lyckades hitta honom till slut. Pratade med en polis av en händelse som upplyste om koppeltvång. Om hunden är lös skulle den finnas inom sex meter. Zero har aldrig rymt tidigare och alltid kommit när jag ropat. Men det är ju instinkter så det är väl inte så konstigt. Nu ska jag vara mer observant i alla fall. Vill inte att han ska jaga rådjur.

Vi ska vara hundvakter över helgen, så efter rådjursjakten fick vi springa hem till besöket. Det är en Powder Puff (??) - en nakenhund med hår i alla fall. Supersöt!

Efter middagen var det dags för vår kursdebut i Vardagslydnad. Det var tio hundar i blandade former och åldrar. Zero var väl den som skällde mest… Men han lugnade sig och hade en mysig stund!

Nu är jag hemma och har två trötta hundar som ligger här bredvid. Jag känner mig som en disktrasa - helt totalt slut. Det kostar på att vara hundägare ibland! Jag lär sova gott i natt.

Är det någon som har tips eller tankar om det här med att ha hunden lös i skogen kontra det här med rådjur och harar. Som polisen sa, skogens djur har det tufft i all djup snö. De är mycket utsatta just nu och klarar sig utan lösa hundar. Bör jag sluta ha honom lös i skogen?? Om inte - hur ska jag göra för att förhindra att han jagar igen?

Annons:
TinaH
2010-02-04 23:30
#1

Har man en valp/unghund med starka instinkter så skulle jag efter en sådan här sak ha hunden i koppel iskogen.

Vill man att hunden ska ha sin frihet i skogen UTAN att jaga vilt, så skulle jag ha den i spårlina och sele.

Tills man har 200% koll på inkallningen och att hunden kommer på var enda inkallning.

Sedan kanske börja och ha hunden lös i korta stunder och bygga upp det til längre stunder.

Under dem stunderna han är lös, kör inkallnings övningar, och ha alltid gotte med. På så sett så får han befästenhet i att han ska vara hos dig och inte på egna glada upptåg!

Lycka till!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[JeanetteK]
2010-02-05 00:28
#2

Tack! Vilka bra tips! Så ska jag absolut göra! Glad

TinaH
2010-02-05 01:18
#3

Vasse god! Flört
Alltid kul när man kan hjälpa! Skrattande

Berätta hur det går sedan Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[JeanetteK]
2010-02-05 09:14
#4

Absolut! Ska fixa lina redan idag!

Jobbar hemifrån idag och ska mysa med min gosehund och hans kompis rejält! Lyxig fredag - härligt!! Cool

Tack igen!

TinaH
2010-02-05 10:33
#5

köp en spårlina med gummi, altså en med kärna och gummi på utstidan, så du inte köper typ modell flaggstångs lina, man bränner fingrarna på dem.

jag har detta
(selet är av märket "hurtta".)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[JeanetteK]
2010-02-05 12:52
#6

Tack tack! Ska tänka på det.

Annons:
Vattnadal
2010-02-05 13:12
#7

En sak som är toppen, är att klicka in sin hund, och sen köra skvallerträning. Då lär du hunden att så fort den ser något, det kan vara allt från folk, andra hundar, katter, bilar, ekorrar, rådjur och annat, så ska den "skvallra" till dig, dvs söka upp dig och säga "matte, jag såg en sån" och få beröm för det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[JeanetteK]
2010-02-05 17:25
#8

Hmm… Där hänger jag inte med riktigt. Jag vet att det finns något som heter klickerträning, men jag vet inte riktigt vad det går ut på. Resultatet du beskriver låter jättebra. Om du vill får du gärna berätta hur man gör.

TinaH
2010-02-05 17:59
#9

Vattnadaaaal HIIIIT!!! Tungan uteSkrattande

Vill du ara snäll söt och trevlig och skriva en artikel med eventuella bilder och så om just skvallerträning?

Det vore toppen, men bara om du har lust! Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2010-02-06 01:26
TinaH
2010-02-06 01:44
#11

tack för länken men det vore bra om man håller sig till sin egna sajt.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2010-02-06 11:16
#12

#11 Okej   :/

Trodde inte det gjorde någonting då de flesta aV oss är på flera sajter,så även du.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Vattnadal
2010-02-06 17:14
#13

Jag ska se om jag hinner klämma in lite tid åt artikelskrivning, gör jag det, så skriker jag till!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
TinaH
2010-02-06 18:38
#14

# 12

Vad har det med saken och göra? Obestämd

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

TinaH
2010-02-06 18:39
#15

# 13

Det vore jätte kul och trevligt! Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

tsset
2010-02-06 19:56
#16

Hum… intressant att just 6 meter är det rätta… sånt ska man inte binda sig fast vid, vad jag vet finns det ingen exakt angiven gräns på x antal meter bara hunden håller sig som om den vore kopplad och under kontroll. Näe, det gillade jag inte, dum polis!

Jag tror också på lina och skvallerträning, det är guld värt om hunden kan det! Så har du en chans nästa gång ni ser ett rådjur - det verkar ju vara den retningen som han inte klarar av än.

Vi har gått från att dra på vartenda spår till att skvallra på vartenda spår - går mycket godis/många bollkast vissa sträckor men åh så bra det känns när hunden hittar ett spår och vänder på stört!

Belöning så fort ett spår(eller vad man nu skvallrar på) dyker upp, efter ett par gånger kopplar hunden spår med godis från matte och väntar man ut då så vänder hunden upp och tittar mot en och då belönas kontakten istället. Efter ett par gånger kommer hunden självklart börja gå mot matte, det är ju därifrån belöningen kommer, och det är nya kravet. Tills sist så är det snabb vändning till matte direkt - bara det hos matte är värt mer så är det inga problem! Sen öka avstånd och svårighetsgrad och såntdär.

Kruxet med rådjur eller andra levande djur är ju att man måste ta hänsyn till dem, därför skulle jag nog köra på hundar och annat först så att det sitter lite i huvudet och ökar chansen för det beteendet när hunden ser ett rådjur. Det är ju lättare att gå på jakt efter hundar att skvallra på än rådjur…

TinaH
2010-02-07 01:20
#17

tsset…

får jag fråg bara hur du gör om du ska lägga spår eller köra ilt spår med din hund, m hon förknippar spår = godis…. :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

tsset
2010-02-07 12:12
#18

#17

Ja, som alla andra antar jag… på med sele och lina och kör ;) Jag gör skillnad på att vara lös och hitta spår och att faktiskt spåra, min förhoppning är ju att han också ska göra skillnad på tillfällena(sele + lina vs. lös, kommando osv) vilket jag tror han gör nu men jag är fortfarande noga vid spåren vi springer på, alltså godis/boll hos mig eller spårkommando. Godis/boll ligger ju närmast för honom och han skvallrar i stort sett direkt varje gång, men klämmer jag in spårkommandot när jag ser att han plockat spåret så går han direkt på det utan att bry sig om vad matte kanske hade. Hittills har det fungerat utmärkt :)

TinaH
2010-02-07 12:57
#19

Felåt….jag tänkte fel *S*

Var nog trött eller nått :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[JeanetteK]
2010-02-07 16:11
#20

#10 Tack för länken! Det var intressant.

#16 Jag tror inte heller att man ska stirra sig blind på just att hon sa sex meter. Jag tror att hon försökte förklara på ett ungefär hur långt man kan/bör släppa hunden. Hon menade väl i alla fall. Tack för tipsen! Det låter jättebra. Det ska jag absolut testa.

#5 Idag testade jag min nyinköpta sele och lina för första gången. Zero blev lite störd på selen först, men vande sig rätt fort. Jag tycker nog att det gick bra i skogen. Lite trassel och knöl, men det är väl vanesak också kan jag tro. Jag kände mig trygg i alla fall och behövde inte vara på min vakt att det skulle stå ett rådjur bakom varje träd! Flört

Tack för alla tips och råd! De uppskattas mycket!

kram på er!

Annons:
TinaH
2010-02-07 23:36
#21

# 20

Passa på ändå när du har han i lina att köra inkallning och skvaller övningar.

Att han får beröm så fort han kommer in till dig.

Du känner ju dig själv tryggare nu och i och med det så jänner han din trygghet också.

Kul att det funkade med Linan Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: