Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 7374 ggr
[JeanetteK]
2010-02-09 16:52

Behöver hjälp!

Hej! Jag har Zero som är drygt nio månader. Han har hela tiden varit världens snällaste och mest positiva hund. Nu är han helt klart i puberteten och han har börjat testa mig rejält. Det senaste - och det jag verkligen behöver tips och hjälp med - är att han har börjat ge sig på mig när vi är ute. Han biter i mina vantar, i min jacka, i kopplet och hoppar upp på mig. Han biter aldrig i mig vill jag vara noga med att påpeka. Han skäller även och låter (typ oaoaoaoaw). Inte morr utan mer "prat".

Jag har försökt allt känns det som. Jag har blivit riktigt arg och lagt ner honom. Jag har satt honom ner och ignorerat honom tills han lägger av. Jag har försökt vara lugn och behärskad. Men ingenting fungerar. Det känns som att det eskalerar och det är svårt att hantera.

Jag har försökt fundera ut vad det beror på och kanske är jag för mesig med honom i vissa lägen. När han går ut med min man är han som en ängel… Han har inte alls samma respekt för mig.

Just nu känner jag mig helt vilse och självförtroendet sjunker rejält. Vi har just varit ute och han betedde sig jätteilla. Två äldre damer blev helt förskräckta och trodde först att jag blev attackerad och sen att jag gjorde honom illa. Jag bryr mig inte jättemycket om vad folk tycker men det är klart att man blir påverkad av att folk reagerar. Jag vill försöka göra vad som är rätt. Hoppas någon här har tips eller åsikter. /Jeanette

Annons:
Vattnadal
2010-02-10 10:38
#1

Jag tror att han vill få igång dig, en reaktion, vilken som helst. Får han dig att busa och leka, toppen, men får han dig arg är det lika bra. Att bli arg och lägga ner honom tror jag han ser som brottning, vilket är kul. Lyckas du alfarulla honom till spakhet förstör du förtroendet mellan er istället.

En stor hund kan vara svår att ignorera, men det är det du bör göra. Försök stå på kopplet så att han inte kan hoppa. Vänd dig med ryggen mot och vänta ut honom. Eller bind upp honom och ställ dig med ryggen mot ett steg från, så han inte når dig. Så fort han lugnar ner sig och är "normal" igen, får han uppmärksamhet. Helst ska ha då kunna sitta, ligga ed på kommando, sen, om det går, kan ni göra något roligt tillsammans.

Han kan helt enkelt vara för full av energi, så försök förekomma honom med att bränna energi. Kanske kan ni göra godissök innan promenader, så att hjärnan är trött. Eller träna apportering, bara springa eller så innan en seriös koppelpromenad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chrissan
2010-02-10 13:35
#2

Ja, han vill få igång dig. Min Curly är likadan, numera när hon är 5 år så har det mattats genom att förra ägarna tränade henne. Men det finns där. Samma ljud - det är någon slags pratande. Husse och jag kan t ex inte titta på något på en datorskärm eller i en bok tillsammans, då ska hon vara i mitten och hoppar upp för att busa och få uppmärksamhet. Numera går det att bara säga NEJ och säga ligg! Men det märks att det spritter i kroppen. Efter maten går hon gärna och hittar något (typ dassrulle) som hon försöker få oss att jaga henne med, man får alltså inte bli arg eller försöka med att fånga henne för att ta grejen. Det är bara kul och den reaktion hon vill ha. Jag tror att det kan vara svårt med en så ung hund, vi har ju inte haft vår som unghund.

 Det lär vara en del av rasens karakteristika, hoppandet. Flattar är ju nära släkt så det finns där också.

Antagligen är det som Vattnadal säger, lugna ned, ignorera. All form av upphetsad reaktion gör det bara värre.

[JeanetteK]
2010-02-10 14:54
#3

Tack snälla för era tips!

Jag var jätteledsen igår och kände mig helt värdelös. Insåg när jag tänkt igenom allt att jag behöver ändra mitt sätt och min framtoning. Idag har jag gjort allting långsammare än vanligt, berömt honom massor när han är duktig och försökt att vara konsekvent när han misskött sig. Vi tog en ganska kort sväng idag för mina nervers skull Flört så det får bli en längre senare.

Jag pratade med två personer tidigare idag varav den ena sa att jag inte blev tillräckligt arg. Jag skulle ta rejält första gången för att sedan slippa vara lika tuff. Den andre sa att jag skulle tänka på att han är valp. Låt honom hållas och tänka att det bara är ca ett och ett halft år kvar… Obestämd

Inget av de råden kändes toppen, så jag är jätteglad för de jag fick ovan! De känns både mänskliga och att de kan fungera. #2 Känns jätteskönt att höra att du känner igen "pratandet"! Ingen har riktigt förstått vad jag menat!

Kram på er! Allt känns bättre idag!

Sannich
2010-02-10 17:41
#4

Men gud vad jag känner igen mig. ;) Viggo är nu 10 månader, också av rasen flatt. Han är inte alls så att han biter mig i vantar/armar om jag inte busar upp honom, då tar han till detta. Jag säger bara Nej, och då slutar han oftast.. Men det känns inge bra att tjata. Så ska också prova att nonchalera!

Vattnadal
2010-02-10 18:47
#5

Det behöver faktiskt inte vara för att han vill få igång dig alltid heller. Det kan vara "farträdsla", dvs om man tränar eller om det händer för mycket, så att han bara inte hänger med. Hundar som är framåt uppför sig gärna så då, medan lite coolare hundar sätter sig på rumpan och stänger av.

Starta dagbok och skriv ner så mycket du kommer på om vad som hänt innan "attackerna" så kanske du hittar ett mönster. Över eller understimulering, eller bara tok!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[JeanetteK]
2010-02-11 15:30
#6

#5 Dagbok är inte alls dumt! Jag tror inte att han är över- eller understimulerad utan snarare "bara" trotsig och märker att jag är slutkörd just nu. De två senaste dagarna har jag tagit mig i kragen och ändrat attityd och framtoning och det har gått mycket bättre!

Jobbar hårt på att vara tydlig och konsekvent. Ger honom massor av beröm när han är duktig och kräver att han ska sköta sig. Det känns riktigt hoppfullt! Oj oj, vad mycket det har med ens egen energi att göra… Idag har jag en glad och trött kille som ligger här bredvid mig efter vår promenad!

kram

Annons:
[idaskoog]
2013-01-24 06:13
#7

Hej!

Jag har precis varit i samma situation med min han-hund!!!! Detta ska du göra: Varje dag,helst flera gånger om dagen,ska du ha honom på rygg mellan dina ben tills han somnar. Detta kan ta de första gångerna 2 timmar eller mer och hunden gnäller och försöker komma bort. Ge dig inte då! Gör detta varje dag upprepade gånger och du får inte ge dig fören han somnar och är lugn i famnen. Efter bara 3-5 gånger kommer han somna rejält fortare och efter 10-15 gånger kommer du märka en otroligt stor skillnad på honom i er relation! Jag lovar,det låter skumt men det fungerar otroligt bra!!!! Snälla prova detta och du kommer få en otroligt mycket lättare vardag!

[JeanetteK]
2013-01-24 08:56
#8

Idag är Zero snart fyra år och världens snällaste och lydigaste. Jag hade en otroligt tuff period med honom när han var tonåring, men tack och lov gick det över. Jag är helt säker på att det största problemet var att jag inte kunde fullfölja mina krav på honom. Jag var lite för svag och brydde mig lite för mycket om vad folk runt omkring tyckte om mig och min hund. När jag väl slutade bry mig och blev mer konsekvent så vände det. Tonåringar är svåra ibland, både hundar och människor! Flört

Har inte hört om din teknik, men roligt att höra att den fungerade för dig!

[Timantis]
2013-01-24 11:00
#9

Skönt att du fått ordning på din hund. Saken är ju den att konsekvens gäller i all hundträning. O har man inte det så gör hundarna lite som dom vill.

Upp till toppen
Annons: