Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 7932 ggr
Catnap
3/6/10, 2:09 PM

Osteochondros, erfarenheter?

Erfarenhet av osteochondros

Jag har en valp som har avrit halt i ett par omgångar, aldrig särskillt mycket eller under längre perioder. han har fått äta rimadyl en omgång tidigare, och nu sedan sista gången han var halt har han fått stå på Rimadyl ett par veckor och ska fortsätta med det.

Han röntgades i veckan och vi såg en lite förändring på han knä på höger framben. Plåtarna visade att det var en liten ojämn yta vilket gav ett suddigt intryck när man tittade på dem.

I nuläget bestämdes att han ska stå kvar på Rimadyl för att unvika ev pålagringar, rimadyl bidrar till att undvika det tydligen. Sedan ska han efter någon vecka omröntgas för att se om det ser likadant ut eller förändras något.

Vi har inte fått svar på vad det kan vara. Kan bero på osteochondros, men det är svårt att avgöra genom endast röntgen bilder.

Jag har därför tänkt åka till strömsholm där de har ortopeder och låta dem ta en titt på röntgenbilder och gå in i knät och kolla, vilket är enda sättat att vara säker på om det är osteokondros om jag förstår det hela rätt.

Jag får höra oliak saker från olika veterinärer. En del säger att operationen kan hjälpa, andra tror inte så mycket på dem, medan vissa är övertygade om att lindrig osteokondros går att förbättra avseevärt, eller att det åtminstonde är goda chanser.

Hunden är 8 månader, hältan upptäcktes först kring 5 månader men gick snabbt över.

Är det någon som har efarenhet av osteokondros
och operationer av det? (gärna i armbågen) 

Hur har det blivit efter operationen?

Vilka ställen utförs operationerna på, är det strömsholm?

Hur mycket rehabilitering har behövts, och hur har hunden rehabiliterats?

Just nu så är jag ledsen för hundens skulle, men även för att jag ser  våra framtida planer gå i krasch. Om man opererar och hunden blir bra så finns det ändå inte, om jag förstår det rätt, möjlighet att få tävlingdispens Rynkar på näsan

Någon som har erfarenheter som ni kan dela med er av?

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Annons:
TinaH
3/9/10, 5:55 AM
#1

Jag hoppas att h*n snart tillfrisknar och inte behöver lida längre.
Att h*n blir piggare.

Tyvärr vet jag inte mycket själv om denna sjukdom, merän att den är fruktansvärd, och att du har det fruktansvärt jobbig tid fram över.

Lycka till, och berätta mer hur det går.

Tänker på dig!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
3/9/10, 9:54 AM
#2

Jag har en hund med osteochondros, som tyvärr inte upptäcktes förrän hon fick ett brustet korsband vid 4 års ålder. Hon opererades då på Strömsholm. Men om man upptäcker det tidigt som du har gjort finns det, vad jag förstår, mycket mer man kan göra. Om hunden kan behahandlas med artroskopi (man går in i leden och rensar) så kan den nog vara medicinfri och då borde väl inte tävlingslicensen påverkas? Min hund, som var mycket mer illa däran är medicinfri, dvs hon får tillskott av ledförbättrande medel men de är inte dopingklassade. Det är väldigt mycket olika åsikter om osteochondros, även bland veterinärer.

Kolla mera här: Osteochondros

Sugiyama
4/17/10, 9:29 PM
#3

Jag har en hund som opererades i hasleden när hon var ca 1 år. Hon hade lindrig osteochondros och opererades på Albano i Stockholm. Efter operationen gick vi på simträning i ett halvår och hon har fått glukosamin sedan dess varje dag. Hon är nu 8 år och har kunnat leva ett aktivt liv även om hon numera inte klarar av tuffare träning.

Upp till toppen
Annons: