Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 11951 ggr
NaimaG
6/6/10, 1:30 AM

Det typiska i golden?

Skulle vara kul att höra vad du tycker är det mest typiska med en golden i temperament och personlighet?

Annons:
Maddus
6/7/10, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi har en Golden och hon är den mest underbara hund man kan ha :) väldigt lugn,snäll mot barn kommer det främmande så går hon och letar upp nån mjukisleksak som hon  går och bär på..går lätt utan koppel vid promenad. Hittar faktiskt inget negativt med henne ;)

Kickilu
6/10/10, 1:43 PM
#2

oj va söt. Jag ska hämta min första golden på lördag så jag vet ej något negativt med rasen ännu.

gotlandsruss
6/10/10, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

våra två gillar att bära på saker och BADA i sjön:) jätte snälla mot barn allmänt trevliga hundar!

Vattnadal
6/14/10, 1:52 AM
#4

Vittra är ett år nu, och är ett energiknippe. Hon kan varva ner när det behövs, och vara alert när det behövs. Rasen är ju framtagen för att sitta och vänta länge, sen jobba intensivt efter skott, men inte så länge. Jobba därför inte timtal i sträck, utan dela upp arbetet, så att de får korta pauser då och då.

Vattenpassion är rastypiskt, simma, hoppa i lerpölar eller vad som helst som är blött. Gärna rulla i snusk oxå…

Som retriever, dvs apportör är det extremt viktigt att bära saker. En golden som inte har saker att bära, tar gärna skor eller annat istället.

Jag tycker att de är glada hundar, som är lätta att ha att göra med. De är "lagom", då de inte behöver extremt med motion eller arbete, men klarar av det.

Egentligen en perfekt hund att ha, men belagd med tråkighetsstämpel, tyvärr. I och för sig skulle jag kanske tycka att det för mig skulle vara tråkigt om min Vittra hade varit en övergödd vit vänstrervarvare. Fast en sån golden skulle ju inte passa mig, och därför har jag ingen!
Kanske är det egentligen bra med uppdelningen i rasen på showtyp och jakttyp, DP samt "gamla allroundtypen". Oavsett vilken typ av golden man vill ha, så hittar med den.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Catnap
6/23/10, 1:55 AM
#5

Jag tycker att det typiska för golden är att de såklart älskar både vatten och att bära. Sedan har de mycket energi och gillar att ha uppgifter och att få använda sin nos och hjärna. De må verka som lugna och snälla hundar, men är en arbetande ras och inte alltid så goa om de inte får tillräklig aktivering. En uttråkad golden klättrar dock sällan på väggarna utan blir slö och deppig. Om hunden inte gillar vatten, att bära och har mycket energi är det en blandras oavsett stamtavla Flört Men jag vill gärna ha en av och på knapp för det.

Finns olika inriktningar och en del mindre bra kennlar, men det är även en stor och populär ras varpå den utevcklingen brukar ske. Men jag tycker att det är oerhört tråkigt att man ser goldens med rädslor, de som inte är föriga för 5 öre och hundar utan nyfikenhet. Jag tror dock att rasen är på väg åt rätt håll. Fler måste MH och funktionstesta sina avkommor!

Vad jag uppskattar är att man kan använda en golden till de flesta hundsporter då de är härliga allroundhundar, och att de till skillnad från flera bruksraser inte är lika svår att ha bland andra hundar. De är sällan hundaggressiva och stökig mot andra hundar- enligt min uppfattning.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Kickilu
6/23/10, 10:43 AM
#6

Jag har nu haft min golden i snart två veckor och att bära märks tydligt att den gillar. Vad det är spelar mindre roll. Verkar vara en glad och social hund som vill vara med på allt. Vill gärna vara till lag.

Annons:
Linnea
8/14/10, 10:52 AM
#7

#4 Jag tycker tvärtom.. Jag tycker det är fel att dela upp en ras på det viset (ska jag säga som har en vit utsällningsgolden haha…). Jag tycker man ska korsa ihop rasen igen så den blir ett. Att det blivit två typer beror väl på att domarna av nån anledning tycker att jaktvarianten inte var tillräckligt rastypisk. hur nu det kan komma sig…

För övrigt håller jag med er andra, rastypiskt är att de gillar vatten och lerpölar (min hund är svart-vit ibland), väldigt sällskapliga, vill bära saker mm.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Catnap
8/14/10, 3:59 PM
#8

#7 Jag tycker också att det hade varit trevligt om inte golden hade varit en uppdelad ras utan att även utställningsvarianten "dög" till jakt och hade kvar de anlagen. Tyvärr är det anlag som jag tror försvinner ganska snabbt om man inte aktivt avlar för att behålla dem, just därför är det en dum idé att försöka blanda ihop hundar som är jaktmeriterade med utställningsmeriterade- om inte den utställningmeriterade har visat som duktig inom jakt.

Jag skulle hellre önska att det krävdes något sorts arbetsprov där man testar de jaktliga anlagen för att få avla på sin golden och registrera valparna så som det är inom tex BC. Men visst är det tråkigt att vissa avlar på hundar främst pga. utställningmerieter, de betyder minst i min värld när jag letar valp. 

Det är även mycket tråkigt att många uppfödare inte använder sig av det utformade Funktionsbeskrivningen som rasklubben har tagit fram som ett komplement till MH. Det vore trevligt om fler uppfödare både funktionbeskrev och gjorde MH på sina valpkullar.

En sak som jag älskar med mina goldens är att hur mycket de än smutsar ner sig så faller all skit av dem när de torkat- deras päls är fantastisk! Skrattande

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Linnea
8/14/10, 8:22 PM
#9

#8 Ja isf skulle alla hundar oavsett ras genomgå ett "bruksprov" som är anpassat för rasen i fråga och en utställning för att visa att hunden minsann passar på båda ställena. Det är helt fel att en jaktgolden inte passar på utställning, dom är ju mer ursprungliga, mer "riktiga" golden. Så dom borde ju passa bättre där än utställningsvarianten..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

emmamf_2
6/14/11, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min golden kille är snäll lugn, ÄLSKAR att bära på saker. Hela tiden vill han bära på någon t.ex. om han ska väcka en så ska han bära saker.

Han gillar att hämta saker utomhus också ^_^

Kickilu
6/16/11, 11:14 AM
#11

#10 Det där känner jag igen. Min kommer alltid med min ena toffla när min klocka ringerGlad

En go och glad hund som vill vara med på allt, bära saker och väldigt gärna bada. Det ända negativa med min är att han är lite väl skällig tyvärr. Hoppas på att få bukt med det. Han är precis fyllda två år ovh jag har snart haft honom i ett år.

[NoOrdinaryGirl5]
7/13/11, 9:31 PM
#12

Har en Golden Retriever hane, 6 år gammal. Eller han ser ut som en Golden, personlighetsvis delar han bara några få likheter med Golden Retrievers. Det familjekära och barnälskande, kärleken för att bada och att bära på saker =) Så tycker att de tre sakerna är det mest typiska. Och ett lekfullt humör!

[lunisen]
7/13/11, 11:28 PM
#13

Jag tycker en typisk golden är en riktig mys hund. Får aldrig nog av att bli klappad. Min hund är mycket lat och ingen energi knippe om man säger så. (haha) Men mysa och såklart bada är det bästa hon vet! Det enda jag tycker är konstigt med henne är att han absolut VÄGRAR ta apporten, känns som jag provat allt men hon totalvägrar. Hon är inte så ras typisk om man säger så. Jag har försökt att träna med henne på hundklubben men hon är så lat, säger man sitt gör hon inte det direkt utan sätter sig i sin egen takt. Så jag gick bara där två år sen tröttnade jag för jag märkte jätte tydligt att hon inte tyckte det var kul..

Annons:
[NoOrdinaryGirl5]
7/14/11, 6:37 AM
#14

#13 gud va mysig hon låter :D

min golden har också de här .. vägrar apportera för sig xD Han gillar bara att bära runt på sakerna och sedan släppa de på olika ställen i huset xD

[lunisen]
7/14/11, 10:54 AM
#15

vad gulligt att han bara lägger det lite var som xD

min hund bär inte ens på saker. Bara när man ska leka men det är knappt då. Har börjar klicker träna henne i hopp om att hon ska bli lite mer alert, haha

[NoOrdinaryGirl5]
7/14/11, 4:20 PM
#16

Haha aa xD han gillar inte när vi slänger iväg det heller, så efter ett tag slutar han komma fram till oss med saker utan går långa omvägar haha xD

hahaha :p får hoppas att det fungerar xD men ni slipper iaf gå runt och leta efter skor och sånt haha

[lunisen]
7/14/11, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

haha, det är kanske mest positivt att hon inte gör det xD

Får ju nästan slänga upp en bild på min lilla livsnjutare ;)

[NoOrdinaryGirl5]
7/14/11, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

hahaha xD

Guud va fin ! =)

[NoOrdinaryGirl5]
7/14/11, 8:10 PM
#19

Nej men oj :D bilderna funkade, fick med en bild av min vilde Tim :D

[lunisen]
7/14/11, 11:26 PM
#20

naw, så söt med den lite ljusare färgen :D

Annons:
emmamf_2
7/16/11, 7:52 AM
#21

# 11 hahagör din också så=) lite små söt, när man vänder på sig för stänga av klockan så står min Razmus där med allt från skor,koppel,leksak,strumpor m.m

MegN
8/15/11, 8:34 AM
#22

Jag har två golden-hanar, 8 och 6 år just nu. Förutom allt som redan nämnts tycker jag det mest typiska draget hos en golden är att den är godmodig. Den tar det mesta med en klackspark, även mina order :(. Nästa hund jag skaffar kommer definitivt inte att bli en golden (att det blev två av samma sort berodde på att min dotter absolut ville ha en likadan - och efter valpsommaren blev den automatiskt min istället…) utan en som har lite mer mental skärpa, dvs som tar mina order på allvar även om jag säger det med lugn/låg röst… (som det nu är måste jag gorma som tusan om de ska ta det på allvar - särskilt till den ena tjockskallen måste jag höja rösten i flera steg innan han ens lyssnar…).

Å andra sidan är det ofta rätt trevligt att den är just så godmodig, den är ett lättsamt sällskap. Väldigt kelen, som många har sagt. När vi har gäster och någon börjar sitta och kela med någon av dem - så är de "fast" för resten av kvällen ;-). Och börjar någon gosa med den ene kommer den andre och klämmer sig emellan!
När de har varit ute och badat på hundpromenaden, och jag ska torka av dem med ett badlakan när vi kommer hem - då får jag inte torka en hund i taget, eftersom det betraktas som "gos" att bli gnuggad med handduk! Alltså trängs de för att bli torkade samtidigt…! Tur att man har två armar!

Mina golden har ett väldigt ödmjukt kroppsspråk gentemot andra hundar, vilket känns lugnt. Fast ibland kan det bli jobbigt att de är så underdåniga. De är hårt tuktade av en äldre dalmatinertik (en riktig satkärring som tillhör min kompanjon - där jag jobbar), henne har de sån respekt för att de knappt kan passera hallen om hon ligger där…! Jag måste alltid eskortera dem förbi henne - en gång var jag tvungen att gå och "hålla för ögonen" på dalmatinern för att mina goldisar skulle våga passera :P.

Linnea
8/15/11, 2:01 PM
#23

#22 Sån är inte min gloden alls. Hon lyder direkt i de allra flesta fall. Om inte direkt så andra gången och jag behöver inte säga det argt eller skrika.

Så det är nog individuellt + handlar om träning.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MegN
8/15/11, 2:19 PM
#24

#23. Jo, min ena golden-hane lyder direkt. Det är den äldre som är stenkorkad. Så nog är det skillnad. Jag tror faktiskt han har lite ADHD/autism eller nåt i den stilen, han lever liksom i sin egen värld större delen av tiden. Alla tror att han är döv, men öppnar man kylskåpsdörren så kommer han direkt…!

Så när den yngre också är lite korkad kanske han har tagit lite för mycket intryck av "gammel-stollen"…

[NoOrdinaryGirl5]
8/19/11, 4:38 PM
#25

#24

Känner igen mig lite. Min golden hane är inte heller den vassaste kniven i lådan. Elr det är svårt att förklara, han kan alla kommandon, som sitt, ligg och det vanliga, men det måste vara knäpp tyst, och man måste nästan vara inomhus, för händer det någonting runt omkring honom så kan han inte för sitt lite lyda eller koncentrera sig alls. Trodde det berodde på hans energi och att han helt enkelt inte fick röra sig tillräckligt mycket, så jag började gå en mil om dagen med honom minst 6 dagar i veckan men ingen förändring alls.

MegN
8/20/11, 5:23 PM
#26

#25. Det var rätt komiskt. Jag gick ju på flera typer av kurser med honom - nästan lite överambitiöst eftersom han var min första egna hund. Men det gick nästan på samma sätt varje gång. Först tog det evigheter innan han kunde koppla bort närvaron av alla andra hundar + människor (typ en halv dag eller så). När han väl kunde fokusera på vad jag försökte få honom att förstå, så gick det på nolltid för honom att fatta precis vad allt gick ut på (så att vi nästan "rejsade om" de andra kursdeltagarna). Och en timme eller två senare var han fullständigt uttråkad (alternativt "överdos") och slutade lyda order…

Han var t.ex. superduktig på att spåra, men det MÅSTE gå i 90 km/h för att han skulle hålla intresset uppe. Så snart jag försökte bromsa eller ta en minipaus i spåret så gick det inte att få honom att spåra färdigt…
Lite samma sak när jag försöker få honom att "stanna". Dvs sitta kvar på samma plats och vänta medan jag t.ex. gömmer godis eller något annat. Så fort jag vänder ryggen till och tar ett steg bort lyfter han på rumpan och följer efter mig!

Min nummer två golden är fullständigt annorlunda. Han har en enorm stadga, man kan säga åt honom att sitta framför en full matskål, gå därifrån och han bara sitter kvar blick still. En kvart senare har man en rejäl "dregelpöl" på golvet, men han sitter kvar! Lika när han väntar på att få söka godis - då kan han vänta nästan hur länge som helst medans jag går och gömmer! Han var också fantastiskt begåvad på lydnadskurs, brydde sig inte ett dugg om omgivningen utan hade hela sin uppmärksamhet limmad på mig. En pärla!

[NoOrdinaryGirl5]
8/24/11, 9:05 PM
#27

#26

Det är lite roligt hur olika hundarna är även om det är samma ras.

Annons:
MegN
8/25/11, 9:50 AM
#28

#27 Dessutom är de släkt! Deras mödrar är kusiner (virrpannans pappa är från Finland, och den arbetsvilliges pappa är från England), men de är väldigt olika i utseendet också. Den äldre är gräddvit, ganska "slank" i strukturen, medan den yngre är mer honungsbrun (och bitvis lockig) och rätt så "krallig" i både benstomme och muskler.

[NoOrdinaryGirl5]
8/26/11, 3:38 PM
#29

#28 Haha vad roligt att de är så olika varandra och ändå är släkt. Man skulle ju tycka att de är lika varandra då!

Sofaja
5/30/12, 1:36 PM
#30

Vad roligt att läsa om allas golden, man blir varm i hjärtat. För visst är det en underbar ras. Upplever också att man kille har svårt för att koncentrear sig, han är mycket nyfiken på omvärlden! ¨, Älskar andra hundar,människor och vatten är det BÄSTA som finns! Samt att leta mat/ätbart ute (tyvärr!) Tungan ute

M
4/24/21, 7:02 PM
#31

#1: hej jag undra om hunden är kvar för vi är väldigt intresserad av henne vart finns hon vi är ett äldre par som har mist våran golden som var 13 år och vi bor i Småland.

     MVH Rosemari och Sven Erik Gunnarson 
Lona
5/1/21, 1:29 PM
#32

#31: Hej och välkomna till iFokus!
Beklagar förlusten av er hund, tyvärr är tråden över 10 år gammal så inlägget är inte aktuellt.
Hoppas att ni hittar en ny familjemedlem!

Det är annars mer aktivitet på "systerforumen" Hundar.ifokus och brukshundraser.ifokus

www.hundar.ifokus.se

www.brukshundraser.ifokus.se


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: