Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 6192 ggr
Kickilu
2010-07-02 12:41

Träna unghund

Min golden är ett år och har mycket att lära sig. Han kan sitt. Jag vill gärna ha tips på hur ni tränar/tränat in t ex nej, vad man får bära och inte, tips på roliga leksaker. Hur ofta o länge ni tränar in ett moment, tar ni ett i taget tills det sitter eller kan man träna flera parallellt?. Ja alls som en golden kan tänkas gilla vill jag veta.

Annons:
meant
2010-07-11 14:23
#1

Ett år? Öh

Ta hjälp av en hundinstruktör!

TinaH
2010-07-12 21:17
#2

gillar han vatten?

Bära saker?

Spårar ni något?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Nasse99
2012-04-11 16:27
#3

Hej! :]

Jag brukar träna "gå fot", jag ska bara lite snabbt förklara hur jag gör.

1. jag går som att jag pratar med en kompis, är helt avslappnad o glad i kroppen o armen som jag har kopplet i är det som att jag bär en väska…(kort koppel, så hunden måste gå brevid dig)

2… om han/hon börjar gå om dig, så dras han/hon tillbaka, med ett litet märkbart ryck i halsbandet.

3. om han/hon börjar gå mycket fint i kopplet så får han/hon gå på långt koppel o gå mera fritt, då brukar "kommandot" vara "var så god"

Det är något som jag brukar träna när hunden är alldeles för uppspidad och okonsentrerad…

Ja, hoppas du får en fin dag med din hund! :]

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

[Timantis]
2012-04-12 16:24
#4

Har både golden o Flat altså apporterande hundar. Skulle aldrig säga NEJ till dom när dom bär. Det är det dom är avlade för o det dom förhoppningsvis älskar mest att göra.

Jag tar bara emot det o säger TACK. däremot om dom vill bära något jag inte vill dom ska bära tex mina tofflor som flyttat typ så fort dom inte är på mina fötter så avleder jag dom så dom glömmer bort att dom ville bära runt på mina tofflor.

Ang träning så tränar jag så ofta jag får tillfälle. Mitt tänk är ofta o kort. O då så gör jag inte så stor sak av det utan jag kan tex sitta vid TVn o hunden kommer eller jag kallar på den o då kan vi träna ligg. Kör några ligg sen är det bra. Sen går det kanske mellan 5 min till en timme sen gör jag något annat med hunden.

Beror ju lite på vad du vill med din träning. Är det för att få vardagen ok eller vill du ut o tävla?

Ett tips är att gå en vardagslydnadskurs. Där får du tips o råd om hur du ska träna. Eller vill du täval så gå en tävlingslydnadskurs.

Vill du inte gå kurs finns massor med bra böcker men är målet att tävla så sök upp en bra tränare/brukshundklubb o gå kurs. Där får du verktygen du behöver.

Lycka till

[Timantis]
2012-04-13 10:21
#5

Har sett nu att det är en gammal tråd. Förhoppningsvis har hon redan fått hjälp

Nasse99
2012-04-14 16:34
#6

Jag såg nu att det var en gammal tråd, men jag hoppas att ni har det bra i alla fall! :]

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Annons:
Kickilu
2012-04-19 11:49
#7

Ja detta är en gammal trådGlad Jag var mest nyfiken på hur ni som har en golden tränar med den. Då detta inte var min första hund har jag tränat hundar tidigare men just denna rasen skiljer sig från min andra.

Skrev nog otydligt. Tanken var inte heller att träna in ett nej när han bär saker han inte får. Då bytte jag bara ut det mot något annat och idag är det inte ett problem. Det var mer ett nej om det är något som är totalt förbjudet.

Har alltid både läst böcker och gått kurser och gör så även med denna goding men sedan är det roligt att höra andra ge sin syn när det är av samma ras.

Tidigare så har min erfarenhet mest handlat om blandrashundar.

Upp till toppen
Annons: