Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 6229 ggr
tsset
2010-07-17 00:34

Apportering någon?

Tänkte se hur det ser ut här på sajten - hur många är vi egentligen som använder våra retrievrar till deras ursprungssyfte?

Har ni någon apportör hemma? Apporterar ni något? Har ni det som hobby, har ni startat på något jaktprov eller är det riktig jakt som gäller hos er? Är det huvudinriktning eller är det ett nöje vid sidan om annan träning?

Och förresten, vad säger ni att ni tränar för något? Andra hundsporter har ju så naturliga namn - agility är agility, bruksspår är bruksspår… men när det kommer till apporteringen har jag hört både Apportering, Jaktapportering, Jakt, Retrieverjak och Retrieverapportering användas… så, vad kallar ni denna underbara hundsport? (Och har ni hört andra namn användas?)

Annons:
gotlandsruss
2010-07-17 22:00
#1

våra två golden vatten och land apporterar, på land så kan dom ibland få apportera fågel som vi har. används oxå i lydnad

den ena yngsta hunden(7 årig tik) och jag(endast 14 år) debuterade förra året i apell klass(dock klubbtävling) vi kom 2:a med 246poäng!! vilket skulle resulterat i en uppflyttning om det var en "riktig" tävling, den som vann var inget att göra åt då den har tävlat länge!! och Tjorven bommade= 0 poäng på två moment

Catnap
2010-07-17 22:34
#2

Jag har en golden hemma och vi köpte honom för att träna/tävla lydnad, jaktapportering och även om han passar utbilda honom att gå skarpa eftersök. Jag säger bara att vi jakttränar med våra hundar. Eftersom vi har retrievre så förutsätter jag att folk förstår att det är apportering i vatten och på land med dirrigering osv. med dummy och vilt fast det kankse inte är självklart om man inte är insatt. Vi har en släkting som envisas med att han apporteringstränade med sin labbe då han kastade en boll och hunden hämtade den. Jaktträning är så mycket mer avancerat och innehåller många knepiga moment som tar tid att få till.

Tanken är att vi ska starta på inoff. jaktprov nu i augusti och såmåningom officiella prover. Skuelld et gå bra så kommer vi förmodligen att använda hunden i praktisk jakt då min sambo kommer att jaga fågel. Både lydnad och jakt är våra huvudintressen, men på hobbynivå så är vi förtjusta i agility och freestyl. Vår hund har bra nätt kropp och är smidig nog att passa till agility, men det är bara en hobby och vi har inga tävlingsambitioner.

#1 Appelklass i vad? Glad(kanske är uppenbart men jag är inte insatt i bruks)

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

gotlandsruss
2010-07-17 22:55
#3

#2 i appelklass ingår spår, apportering och lydnad klass 2, sen räknar man ihop alla poäng man fått.

linförighet 9 poäng 36

framförgående 0 poäng 0

platsläggande 9 poäng 18

inkallning 10 poäng 20

apportering 9 poäng 36

hopp över hinder 0 poäng 0

platsliggande 10 poäng 50

summa totalt 160

special moment

budföring 9 poäng 18

spårning 10 poäng 70

summa special 88

summa totalt 248

uppflyttning sker vid 224 poäng och godkänd är du om du får 160

detta är protokollet och det är alltid 2 domare. Sen ritar de upp spårnings saken så skriver dom hur det gick i den rutan.

Hoppas ja förklara någorlunda bra;)

Catnap
2010-07-17 23:19
#4

Jaha, apportering som ett moment i bruks då förstår jag
Det var tydligt och bra skrivet Glad
Är det sungefär samma apporteringsutförande som i lydnaden. För visst skiljer man på lydnad och brukslydnad?

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

gotlandsruss
2010-07-17 23:22
#5

jag tror det, man får en apport och så sk man typ kasta på komando sen får man komendera hunden sen kommer den tibks o ska sätta sej… tror inte dte är nån skillnad har alltid gjort så oav

Sannich
2010-07-19 15:11
#6

Jag och min flattkille tränar just nu apportering. Med dummie och vilt. Tanken är att vi ska starta på jaktprov, men just nu är han för ung så vi väntar nog med det ett tag.

Är det någon här som ska på frköstras tillställning den 24-25 juli? Kommer vara där på lördag och vara funktionär. :)

Annons:
tsset
2010-07-19 15:28
#7

Har tränat med lillskiten sen han var 9 veckor eller något åt det hållet. Fram till han blev strax över året var väl planen att starta honom på jaktprov men då han stressade mer än lovligt under träning så blev det inget av det. Det funkar liksom inte att starta med en skrikhals.

Så vi har tränat för oss själva, kanske med någon annan då och då. Lägger främst stora och svåra sök, brukar bli en kastad tennisboll (luktar mindre och studsar gärna vidare - tom nedslagsplats vilket gör det svårare) på 50x50 till 100x100 meter. Vilket har gett en jäkligt uthållig hund… är jag snäll kan det bli 3 eller 4 dummys nån gång då och då Flört Lite enkla markeringar blir det också, allt på land eller i vatten.

Fast, nu har han ju blivit tyst bara sådär, lagom till att han fyllde 5… och då ska vi på träningshelg nu i augusti och sen får vi se - det kanske kan gå att starta honom trots allt? Skrattande Alltså - dags att sätta igång med det vi hoppat över…

#2 Det där har jag hört så många gånger! Folk som "också apporterar" med sina hundar - alltså kastar en boll till hunden hundra gånger… Har själv sagt jaktträning ett par gånger med det brukar sluta med att man får förklara allt iaf. Det är tyvärr så att det inte är så många som vet vad man normalt jagar med retrievrarna…

Jaktapportering har det kallats på sistone, blir någon bra avvägning mellan jakt och apportering, haha!

TinaH
2010-07-19 21:23
#8

Just nu tränar vi "bara" lydnad.
Är uppflyttad i 2an, men har en LK kvar i ettan som vi ska ut och tävla i den 6/8-10.
Sedan är det 2an som gäller.

För ni som undrar så räcker det att få 160p i ettan för at bli uppflyttad i 2an.
Men vill man ha Lydnadsdiplom LP, så måste man ha minst 160p i 3 starter. Max är 200p/start.

Apportering tja…det tränar vi lite när som… :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: