Annons:
Etikettallmänt
Läst 4446 ggr
kerstinjo
2010-10-18 12:09

Varför en Retriever?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför köpte du just en Retriever?

Hade du någon tanke bakom köpet?

Varför föll du just för Retriever-släktet när det finns så många hundraser att välja bland?

Många hundar har vandrat genom mitt liv, men det fanns en kille, som har lämnat stora spår efter sig. Inte bara hos mig utan hos alla som träffade honom.

Bonzo hette han, en labbe som så småningom fick namnet Bosse.

En livrädd omplaceringshund, som kom till oss 2 ½ år gammal. En kille som inte hade blivit väl behandlad.

Men han blev en mycket go kille, en tjuren Ferdinand i labbetappning. "Aha, ramlade taket ner? Då får jag väl nosa någon annanstans".

Kommer det en ilsk hund? "Äsch, det bryr jag mig inte om, jag fortsätter med mitt".

Jag tror inte att det finns en enda människa som har träffat Bosse, som inte minns den här egna, lugna kille. För otroligt egen var han.

Kan bara nämna att i Marodören Amos finns det inte den endaste likhrt med gamle Bosse.

På kortet: en gammal grå Bosse.

 Kerstin 

 

Annons:
tsset
2010-10-18 14:28
#1

Ja första hunden var ju en labbe som jag fick, kände honom sen tidigare så valet var inte så svårt ;) Mer underbar hund får man leta efter, alltid glad och en riktig läromästare för mig, t.ex. i hur man lär en hund att gå i koppel när man själv är 11 år och väger mindre än hunden och har bara någon halv procent av hans muskler.

Sen köptes ju en labbevalp, just för denna tidigare bra erfarenhet och ett nära släktskap mellan de två. Även där - glad, positiv, arbetsvilja… med honom kom den riktiga apporteringen också och efter att ha stigit in i den världen stiger man inte ur ;)

Sen var tanken att jag skulle fortsätta med en labbevalp till nu, att verkligen få satsa på apporteringen från början med mer kunskap från start, men såg att det jag vill ha inte kommer finnas förrän nästa till nästnästa år och det funkar inte.
Så föll jag för en omplaceringstollare, en 8månaders utmaning. Jag älskar utmaningar och den här var verkligen Optimal för att se hur duktig jag egentligen är. Att det skulle vara en retriever var nästan självklart, gillar deras överlag härliga attityd och just apporteringen är ju något jag gillar så även om det blivit något annat hade den också fått lära sig apportera så mycket det kunnat, haha!

Är helnöjd med tollaren också, riktigt viljestark, arbetsgalning även denna, men så klokren på det den kan när den väl bestämt sig för vad som är värt mest. Två månader har gått och jag tvivlar inte en sekund på att han är perfekt för det jag tänkt mig -  tävlande i "allt".

Jag gillar retrievrarna, deras egenskaper och just apporteringen passar mig, det finns inte direkt några begränsningar på vad man kan göra, matglada precis som matte, och jag kommer nog alltid ha minst en vid min sida.

Kickilu
2010-10-22 16:43
#2

Ja jag har ju blivit ägare till en golden retrieverGlad

Tycker de är väldigt vackra hundar. Var på jakt efter en lättlärd hund med glatt o stabilt humör då jag behövde en kompis till min äldre hund som tyvärr haft dålig erfarenheter av andra hundar och blivit rädd.

Hittade den hund jag sökte och jag är helt övertygad att mitt val var rätt. Har inte behövt ångra mig en dag. Min golden gör så att vi aldrig behöver ha tråkigt hemma. Det går inte att vara sur med en som alltid är överlycklig och älskar allt oavsett vad det är. Dessutom så har hund nr 1 fått tillbaka sin livsglädje igen när han väl accepterat och insett att nya kompisen är snäll.

TinaH
2010-10-23 06:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag är uppvuxen med Golden. Min far ävlade höga klasser med henne.
Att jag sedan som första hund blev en blandras, är inget jag ångrar, glad, posetiv och alert kille, som idag är 7år.

Men när Boy kom in i huset, har det inte varit en endaste tråkig dag.
Boy är av Golden Retriever DP, (Dual Pourpose)
Glad och stabilt humör, lätt lärd och snygg, och lite "flams o Trams" ibland.
Är man lessen så kommer bägge 2 och livar upp en.
Kommer man hem så kommer det ett möte vid dörren…
En hund som älskar att arbeta och vara matte/husse till lags.

Sedan var det beträffar busigheter….så har man fått in en blivande arkilog i huset…Jag tror han håller på och utbildar sig iallafall…jiiisus vad det kliar i tassarna för att få gräva i trädgården…

Sedan så har Tyson fått gnistan till baka och tycker livet är kul och meningsfullt, och han accepterade Boy från fösta sekund. Dom 2 är ett radar-par. Givet så har stor lärt liten….och det inkluderar vissa bus…
Hundar är för härliga!!

Jag tävlar aktivt med honom i Lydnad. Har precis fått mitt LP1.
så nu startar jag snart i LK2.
Han älskar att träna och arbeta. och det LYSER om hela honom.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
2010-10-25 12:59
#4

Jag har levt med golden i 30 år nu, förutom 2 månaders glapp mellan Raksha, min förra, och Vittra, min nuvarande.

Mamma och pappa skaffade Katja, deras första hund i början av 80-talet. Jag fick min första egna då en valp ur hennes andra kull sparades.

De är så himla lagom, kan hänga med överallt, tränas i det mesta, men ändå gillar de att ligga hemma i soffan och mysa när man är sjuk eller bara vill ha en slappdag. Positiva, kan alltid få en glad igen, mjuka men med egen vilja.

Vittra är en clown oxå, som alltid kan få en att skratta. Fast hon är i och för sig egentligen en retriever/husky. Hon tar efter vårt huskygäng i massor. Bla är hon extremt signalkänslig. Hon vägrar hälsa på jägargubbarna som har tyngdpunkten framåt. Tyvärr fäörstår inte de när vi försöker förklara att de är hotfulla i sin hllninbg, så hon slipper helt enkelt hälsa på dem.
Vidare har hon blivit lika tokig som dem i att dra. När hon spänns in i spannet är hon lite ängslig innan, för hon vet att alla blir som galna. Sen, starxt innan vi startar, blir hon oxå galen, och hoppar, studsar och kastar sig framåt i selen.Tungan ute

Jag kommer nog alltid att ha golden, men håller mig till tikarna, som jag tycker är vackrare än hanarna. På husky föredrar jag hanar istället…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: