Annons:
Etikettmedia
Läst 2965 ggr
TinaH
2010-09-11 10:57

NYHETER

Polis släppte lös bitande hundar
Mjälahult.
Gull-Britt Persson blev biten i handleden av en lösspringande hund i närheten av Mjälahults bygdegård. Några poliser tog kontroll över den aggressiva hunden men valde sedan att släppa den fri igen. Nu rasar Gull-Britt mot polisens agerande.

RelateratDen 27 augusti åkte skåningen Gull-Britt Persson till Mjälahult utanför Torup för att delta i dotterns bröllop på bygdegården. Hon hade precis öppnat bilens bagagelucka, som var fylld med mat och blommor, när hon ser två hundar av rasen golden retriever springa från skogen i riktning mot den öppna bagagen. I ett försök att mota bort dem blir Gull-Britt biten i handleden av den ena hunden.

-?Handen svullnade upp och jag fick en infektion. Antagligen hade hunden någon form av smitta. Jag låg inlagd på sjukhuset i Halmstad med dropp i två dagar.

För att undvika fler attacker stängde hon luckan och lät den ena hunden vara kvar i bagaget. Den andra lade sig och morrade nedanför luckan. Tre polismän från Hylte och två från Halmstad kom till platsen för att lugna ner de aggressiva hundarna. Efter cirka tre timmar fick man ut hunden ur bagaget. Då hände något som Gull-Britt är mycket kritisk till.

-?Det värsta var att polisen släppte hundarna, man kan ju inte släppa hundarna om de är farliga. Det är för jäkligt. De sa att det berodde på att de inte hade tillgång till en hundbil förrän klockan åtta på kvällen, säger Gull-Britt.

Hon har planer på att anmäla vakthavande befäl för tjänstefel, eftersom han fattade beslutet att hundarna skulle släppas lösa.

-?De skulle ha ringt en veterinär som kunde ha gett hundarna en bedövningsspruta. Då hade man kunnat leta efter chip för att få veta vem som äger dem. Men det var inte av intresse, berättar Gull-Britt.

Per-Erik Andersson, närpolischef i Hylte, har svårt att se att polisen skulle ha begått ett misstag.

-?Så vitt jag vet har det skett utanför tätbebyggt område, då tror jag inte att vi har en skyldighet att fånga in hundarna. Det är inget som ingår i själva polisuppdraget.

Enligt honom kan det mycket väl ha berott på att det inte fanns några hundförare tillgängliga. Senare på dagen sågs hundarna ligga i en grop längre upp i samhället.

-?De var helt förvildade. Hundarna behövde också vård, de hade blodiga tassar, haltade och var skitiga. Man släpper inte djur som är skadade. Nu hoppas jag att man hittar ägaren och att jag blir bra i handleden, säger Gull-Britt.

Per-Erik Andersson uppmanar ägaren till de två hundarna att kontakta polisen. HP har i skrivande stund inte fått något besked från polisens länskommunikationscentral (LKC) om varför man fattade beslutet att släppa hundarna.

-?Vi försöker få fram information om detta, men vårt anmälningssystem har legat nere hela dagen, säger Christer Bartholdsson, chef för LKC.

                               Tidningsreporter: Isabel Johansson

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
DoD
2010-09-14 21:07
#1

Tror knappast dom bar på nån "smitta" vad skulle de vara… Rabies? :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

tsset
2010-09-15 19:23
#2

"Så vitt jag vet har det skett utanför tätbebyggt område, då tror jag inte att vi har en skyldighet att fånga in hundarna. Det är inget som ingår i själva polisuppdraget."

"Så vitt jag vet" och "tror" är inga imponerande ord från en närpolischef… :/

TinaH
2010-09-15 20:13
#3

haha…kan inget annat än att hålla med er 2… :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: