Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 6987 ggr
[chouwa]
2010-10-11 06:29

Flatcoated retriever

Hejsan retrivermänniskor.
Jag har inte presenterat mig här på sidan här men jag hoppas att ni är intresserade av att hjälpa mig lite i alla fall. (Vill ni läsa om mig är det bara att gå in på min sida!)

Efter ett långt letande efter en till hund har mina funderingar börjat snurra kring fc retriver. Jag har tidigare i princip enbart funderat (och tidigare ägt) på bruksraser men det finns någonting flatten har som jag känner ett stort behov av - stort vattenintresse.

När jag läser får jag en känsla av att flatten trots allt är en ganska lugn hund vilket inte är det jag söker. Jag "behöver" en hund med riktigt mycket go i och som outtrötligt och motiverat arbetar tillsammans med mig. Min tanke är först och främst lydnad men jag håller även på med annat.

Jag är lite nyfiken på hur ni (ärligt!) ser på era hundar. Är de soffliggare, pigga och allärta eller halvgalna? ;-) Hur stort är deras vattenintresse och vad gör ni med era hundar?

Jag är också nyfiken på varifrån era hundar kommer!

Mycket tacksam för hjälp!

Annons:
[JeanetteK]
2010-10-14 11:29
#1

Hej!

Min flat är snart ett och ett halvt år. Han är långt ifrån en soffliggare utan aktiv, pigg och glad JÄMT! Självklart kan han koppla av men han behöver mycket motion och aktivering.

Nu är han ganska ung fortfarande men han älskar att jobba. Spåra gör vi mycket. Jag kör inte vilt utan endast godis. Har även börjat testa agility vilket verkar passa honom. Han är med mig när jag joggar och han letar svamp med mig.

Hela sommaren har han badat så fort han har fått chansen. Det är det bästa han vet. Nu när han inte får bada i sjön längre badar han i alla vattenpölar han kan hitta! Han gillar även att duscha tack och lov. Flört

Det har krävts en del av mig som nybliven hundägare. Det krävs tydlighet och bestämdhet som jag inte riktigt hade från början. Men om du är van vid hundar så är det ju inga problem!

Det finns nog många som kan berätta mer specifika saker om rasen, men detta är om min Zero. Jag är mycket glad och nöjd åt honom! Världens bästa ras tycker jag. Hans mamma och syskon är också helt underbara. Han kommer från Tranefalkens kennel i Tyresö. Det är deras första kull. Uppfödaren har jobbat mycket med lydnad på mamman och nu senast tror jag att det var Rallylydnad de tränade.

Hoppas du bestämmer dig för en flat, du kommer inte ångra dig!

/Jeanette

tsset
2010-10-19 20:36
#2

Nu har jag inte flatt själv men de jag träffat på (och umgåtts alldeles för mycket med…) är pigga, arbetsvilliga och alerta. Och riktigt "flamsiga" så att säga, allt är liksom "åh lek skoj bus vad ska vi göra nu?" samtidigt som hela rumpan viftar. En flat viftar nämligen inte på svansen - den svänger med hela bakkroppen! En pigg och glad hund, och de Är riktigt kloka träningsmässigt också och behöver tänka, jobba, klura…

Och vattenglädjen finns där - "åh titta vaaaaaatten!" också superrace dit och världens lek, om det är okej.

Tycker helt klart att du ska kika vidare på flatten, de flesta är riktigt trevliga och pigga och glada. Har faktiskt bara träffat på En som inte var riktigt på g, men där visade det sig att så fort matte försvann iväg så vart det en jäkla fart på den flatten också Flört

Också tänker jag hettipsa om att du kikar på retrieverjakten - det är skitkul och något en "riktig" retriever Älskar - bära och vatten och använda näsan och allt. Dödskul!

Peachtrees
2010-12-02 16:09
#3

#2 Jag känner helt klart igen det med att de inte viftar på svansen utan hela bakdelen.

Vår Ebba är barnslig och lekfull, men samtidigt så kan hon också koppla av och bli lugn. Hon älskar att vara ute och leka, speciellt nu när det är sö ute också. Och det är ju inte fy skam att ha med sig leksakerna på promenaderna heller, flattar bär omkring på nästan allt, i alla fall Ebba.

Jag tycker det roligaste är, förutom att de är så glada och pigga är att träna med spårning, vattenapport med mera. Det är riktigt härligt och det är något de verkligen tycker om att göra.

De är (enligt mig) lite sådär barnsliga livet ut och är lekfulla även som gamla hundar. Om du bestämmer dig för en flatte kommer du få en kärleksfull och arbetsvillig hund :) Man möts alltid av en viftande bakdel när man kommer hem.

Upp till toppen
Annons: