Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 3978 ggr
Singo-Torpet
2010-10-19 00:55

Man glömer, ja vill inte göra fel

Snart kommer min underbara valp hem, en liten tik :)

här hemma finns en JRT och 2 inomhuskatter..

till saken.. jag har "glömt" valptiden känns de som, är faktiskt lite nervös inför att valpen ska komma ja längtar som en galning men är så rädd att de blir fel, hunden jag har nu är den bästa man kan tänk sig supper cool, följsam. är så rädd att göra fel med den nya tjejen?

hur läng va ni hemma med er valp i början, ja menar helt hemma? sen börjar ju ensamträningen som min uppföddare lugnat mig med och hon tror de kommer gå kanon när de redan finns djur hemma som är trygga, har det någon betydelse?

hur länge borde man bära dom i trappen?

varför golden? dels är en snygg hundviktigt, där kan ja sålla en hel del raser, sen måste ju hunden passa de ja vill göra och även resten av gruppen som redan finns hemma, hon ska bli servicehund om det passar damen och ska alltså jobba med framför allt äldre.

en supper spännd glad nervös förstagångs matte till golden.

Annons:
tsset
2010-10-19 14:11
#1

Åh så roligt det låter! Det är svårt att inte bli lite avis ;)

Det där brukar ge med sig när man väl har valpen hemma, den delen av hjärnan aktiveras snabbt. Glöm bara inte att ta lite egentid med valpen så hon får upptäcka världen själv och inte bara med polaren, så hon skapar en egen trygghet.

Helt hemma tycker jag att man kan vara så länge som möjligt så man får tid att bygga band och dessutom träna på ensamhet eller vart du nu ska ha hunden under dagen. Att det redan finns stabila djur hemma kommer helt klart vara positivt, sen hur det går för henne är ju en annan sak. Men hade inte de djuren du haft nu varit stabila hade det varit mer panik så att säga.

Bär i trappen gör jag så länge som jag orkar, även om valpen får lära sig tidigt att ta något-några trappsteg själv både up och ned för att förebygga för framtiden. Men hela trappor väntar jag med, speciellt nedför. Där vill jag att hunden kan gå med mig först innan jag går i trappor för att hunden ska ha lättare att lära sig att inte rejsa ned. Det kan vara riktigt farligt.

Jag tror det kommer gå jättebra för dig, som sagt så kommer det mesta tillbaka när man väl står där. Och annars är det ju bara att fråga  :)

Singo-Torpet
2010-10-19 15:31
#2

Hon kommer att vara med mig på jobbet när det är långtid för mig borta annars kommer hon att vara hemma då ja oftast jobbar väldigt korta dagar jobbar ofta dubbelpass 3+3h med en lång rast i mellan, men om det är möjligt ska ja gå över till att bara jobba natt som ja gör var 3e helg nu.

Hur länge är så länge som möjligt?

när min jrt var valp hade ja sem 2v och sen va han med på jobber om inte nån va hemma med honom det förs året.

Upp till toppen
Annons: