Annons:
Etikettallmänt
Läst 3673 ggr
naahla
10/20/10, 8:10 PM

nykastrerad

Är det någon som vet eller varit med om detta

har kastrerat vår GR 8 mån i går. Nu får han gå i koppel ute på gården när han rastas. Problemet är att han blir så vansinnigt frustrerad att han hoppar och biter efter koppel och mina händer , jacka allt han får tag i ,ju mer jag säger ifrån desto värre blir han, är ju rädd att srygnen ska gå upp eller att han skadar sig. Är nästan en pina att rasta honom eller är det jag som överreagerar?

Annons:
tsset
10/21/10, 12:28 AM
#1

Att säga ifrån när hunden försöker få igång en gör det oftast bara värre, tyvärr. De tycker att de är skitkul att vi reagerar och ser allt som lek, minsta lilla är belöning nog.

Att istället totalignorera honom när han hoppar och biter borde ge bättre resultat, tillsammans med att du faktiskt belönar honom när han är på marken och inte hoppar. Man kan ju fortfarande ha kul trots att man inte får springa omkring fritt utan måste gå i koppel! "lek" lite, uppmuntra, ha kul och få svansen att vifta, så fort han hoppar blir du dödstråkig och rör dig inte ur fläcken förrän han är där du vill igen.

Har problemet kommit nu efter kastreringen? Är det spring i kroppen som spökar? Skulle föreslå lite mer hjärngympa till honom överhuvudtaget just nu så att han får göra av med lite energi där så länge han inte kan röra sig som en 8 månaders valp behagar ;)

naahla
10/21/10, 9:06 PM
#2

han har fösökt förut  att bita i händer o koppel. men inte som nu.Det är ju som du säger att han tycker vi kan göra det är jättekul när jag försöker värja mig, han är som en liten piraya. Det känns dock bättre idag, han har vant sig med tratten och har säkert mindre ont. och det går bättre om jag rastar hundarna var för sig ,har också en terv på 4 år. Vill gärna ha lite tips på aktiviteter vi kan göra

Anita

TinaH
10/23/10, 6:49 AM
#3

Får jag fråga vad du aktiverar din hund med på promenader och om dagarna.

Tränar du något aktivt på klubb?
Vad tänker du ha din golden till?

Tesset har helt rätt idet hon skriver, att totalignonera honom är bästa medtoden och ett starkt NEJ, och all beröm när han gör rätt.

Aktiverings tips?

  • Spår
  • Gömma godis under krukor
  • lära hunden vinka
  • Sitta fint
  • lära hunden att inte dra i koppel
  • sitta och ligga på komando.
  • Sök

Tja det var lite aktiveringstips, hopas att du kan ha nytta av dom! :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
10/25/10, 12:52 PM
#4

Hur länge sa veterinären attb han skulle ta det riktigt lugnt?

Jag frågade när vi kastrerade Piro, 4 år gammal siberian husky, för 2 år sen drygt. 2-3 dagar skulle han vila, sen kunde vi börja gå riktiga långprommisar, men i koppel, tolkade jag deras svar. Så fort stygnen var tagna började vi dragträna igen. Kastrering på hane är inte en särskuilt stor operation, i jämföresle med en tik, som ska räknas som konvalecens i 6 v.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: