Annons:
Etikettallmänt
Läst 5342 ggr
fia-mia
11/5/10, 7:30 PM

Passar en retriever mig?

Hej!

Jag söker en aktiv familjehund, dock först om några år. Men man kan ju inte låta bli att fundera på vilken ras i alla fall…

Har alltid gillat retrievers och gick promenader och tränade med en labbetik i ca 4 år innan hon avled. Sedan dess har jag lärt känna ett helt gäng retrievers, ett gäng flattar och en golden.

I alla fall, mina främsta intressen inom hundsport är viltspår, personsök, apportering och agility, ja nästan allt. Sådana aktiviteter kan jag tänka mig att göra 2 ggr/vecka i alla fall. Jag vill gärna ställa ut också. Utöver det vill jag ha en hund som är anpassningsbar och fungerar bra i en familj. Den ska kunna gå lös och få långa promenader ofta.

Just nu bor jag hemma och kommer nog inte skaffa någon hund innan jag flyttar hemifrån. Bor jag i närheten kommer troligen min pappa ta hand om hunden om jag pluggar/ jobbar långa dagar. Den bör därför vara van vid katter, så inte alltför stor jaktinstinkt.

Är mest sugen på en flat coated eller golden hane. Låter det lämpligt eller är jag helt ute och cyklar?

(nu tränar jag två welschar regelbundet med bra resultat i t.ex. spår och rallylydnad, så erfarenhet finns)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Annons:
Kickilu
11/8/10, 10:22 AM
#1

Vill börja med att säga att huruvida en hund kan gå lös eller funkar med katter är ju lite upp till en själv att lära den.

Jag har en golden som aldrig hade träffat katt när jag köpte honom. Då var han runt ett år. Eftersom jag har katt så fick jag träna och håller fortfarande på med det. Vovven är lekfull eftersom han är ung och det är så spännande när katten rör sig. Nu är katten dumsnäll o finner sig i hunden men med tanke på att hunden är stor så måste han lära sig att vara försikig. Det går ganska bra.

Golden är en ras som gärna vill vara med på det mesta. Gillar man att aktivera sig med hunden i ur och skur samt att dammsuga så är det en väldigt trevlig ras tycker jag. Verkar inte spela så stor roll vad man gör bara den får vara med. Jag sysselsätter min genom en hel del hjärngympa som t ex leta godis i trädstammar, hitta favvoleksaken, långpromenader och mycket gos-stunder. Jag älskar rasen.

fia-mia
11/8/10, 3:35 PM
#2

Tack för svar!

Självklart stämmer det med att man måste lära hunden att acceptera katter. Men det underlättar ju om det inte är en ras med alltför mycket jaktbeteende

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Kickilu
11/8/10, 3:58 PM
#3

2, Tror att jaktintresse finns hos de flesta raser. Sedan gäller det kanske att stimulera det genom olika former för att de inte ska jaga fritt. Försöker just nu få min golden att lära sig att det inte är ok att jaga fåglar på eget bevåg. Lusten finns ju där för att det är en fågelhund men det är himla intressant med katter som springer eller djur ute överhuvud taget. Det gäller ju att tillgodose deras behov av arbete men genom andra former än att jaga själv.

fia-mia
11/8/10, 4:41 PM
#4

#3 Ja precis och det känns som både viltspår och personsök därför kan vara bra aktivering.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Kickilu
11/9/10, 9:45 AM
#5

4, Ja jag upplever att de tycker allt letande är roligt. Har inte kommit så långt än men min kille älskar att leta efter mig eller sin lilla rosa piphundGlad En lättroad ras som är allsidig.

tsset
11/10/10, 6:54 PM
#6

Låter väldigt lämpligt :) Retrievrar är så underbart mångsidiga och positiva över lag, och näsan finns vilket öppnar så många dörrar…

I valet flat/golden skulle jag välja flat i första hand om det var "slumpvis utvald individ av hela rasen", men möjligen också en golden som jag dock känner kräver mer djupgående undersökande av föräldrar och förfäders personligheter och egenskaper.

Annons:
FjantaZ
11/10/10, 8:50 PM
#7

Har en flatte som är avlad på föräldrarna jaktmeriter m.m. men han själv är livrädd för vilt, ffa rådjur, katter och blodspår…

Tur att han ska bli lydnads o brukstränad…

tsset
11/10/10, 9:01 PM
#8

ja just det, jakten ja… har och har haft hundar med högt jaktintresse, som apporterar fågel, går blodspår och dessutom en som används på älgjakt men trots det inte jagat något när det inte är jakt utan kunnat gå lösa i närheten av vilt. Alla har kunnat umgås med katter och ingen har valt levande fågel före död, vilket är vad de ska "jaga". Ett gott förhållande med föraren och tydlig inlärning i vad man ska göra med vilt i koppel/lina de första tillfällena tills hunden lärt sig (så hindrar man fortsatt jakt om det skule bli fel och hunden väljer viltet) och man undviker problemen.

Vattnadal
11/11/10, 1:12 AM
#9

Det kan vara så att om man kör blodspår som berikning, med klövvilt, kanske då och då kanin och annat mindre, och tränar apportering med fågel, så kan hundens jaktbehov mättas, och den drar inte efter vilt pga detta.

Är man noga från början med att aldrig råka låta hunden dra efter vilt första året, så klarar man sig lindrigare undan.

Man kan även se till att hunden alltid måste fråga om lov innan den får ta ett blodspår. Ibland kan man lägga ett spår och sen gå dit, låta hunden hittav det, säga "nej, inte idag" och gå därifrån. Kruxet är att man inte kan lägga ett låtsasspår på 15 m, för det känner hunden, utan det ska vara ett riktigt. Därför kan det vara bra att låta en annan hund ta det spåret sen, eller att gå det med den egna hunden någon dag senare, för att inte slösa bort mödan och en skank…

Man kan oxå träna på släpspår med alla möjliga vilt över ens vanliga promenadvägar, låtab hunden viosa på dem, berömma för att den visar dem, och sen ibland låta den ta spåret, ibland inte.
Om man tidigt får in vanan att hunden skvallrar att den hittat spår, och sen låter oss bestämma om vi ska jaga eller inte, kan man få en viltren hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kickilu
11/11/10, 12:58 PM
#10

8 & 9 Tycker det är himla intressant det ni skriver men kanske inte så lätt att träna för mig som inte håller på med jakt. Min golden är förstås otroligt intresserad av fåglar - har ni tips på hur jag lär in att det inte är ok att jaga dem på egen hand? Hur är bästa sättet för mig att stimulera det behovet hos honom?

Vattnadal
11/11/10, 1:14 PM
#11

#10 Genom att berika hans jaktbeteenden. Flört

Vad visar han för jaktbeteenden? Jagar han fågel, träna då apportering med fågel.

Vill man inte träna apportering, kan man faktiskt köra blodspår med fågel. Man ska då ha en död fågel, så ohanterad av människa som möjligt, sen blod, helst fågelblod från vilda fåglar, men då det är svårt får nötblod duga. Klä dig i heltäckande kläder, för att sprida så lite molekyler som möjligt från dig. Man vallar sen av startområdet, tar fågeln (ta inte i den med bara händer), arrangerar skottplatsen, gnider fågeln i marken som uppspark, rycker loss lite fjädrar och blodar på plats och fågel. Sen tar du fågeln i ett snöre efter en blodläggarstav. Staven har en svamp nedtill, som du doppar i en liten hink med blod. Tryck ner staven i marken på varje, vartannat steg i början, för att ge mer bod och väcka hundens jakt maximalt. Blodmängden kan man minska på när hunden hajat det där med blodspår. Sen går du, lägger spåret 50 cm bredvid ditt eget, med stav och fågel. Börja med kortare spår om 20 m, sen förlänger du varftere hunden blir duktigare. För att berika fågeljakten, kan spårelsutet vara antingen att fågeln hänger i ett träd, så att hunden får hoppa och ta ner den, eller att du riggar så att du kan kasta iväg den (med hjälp av snören och ett böjt ungträd) så att hunden får avsluta med en jakt där den ser fågeln fara iväg. Ett annat alternativ kan vara att stanna och helt enkelt kasta iväg fågeln, kort i början, och låta hunden avsluta med ett sök.
Viktigt är att du gör en avgång från spåret i spetsvinkel tillbaka ut från spåret, så att hunden hellre följer spåret än att vika av tillbaka efter ditt spår.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kickilu
11/11/10, 1:35 PM
#12

11 Tackar så mycket för ditt utförliga svar. Ja han jagar gärna fågel om han får möjlighet. Kan man stilla hans intresse med annat än fågel, typ apportera eller söka efter dummie?

Vattnadal
11/11/10, 3:33 PM
#13

Om han tycker att apporteringen med dummy ger jaktberikning, och han får tillräckligt mycket av den, så borde det oxå kunna räcka.

Du kan ju vara noga med att träna in att han alltid måste få lov av dig att jaga oxå, så att spår ska visas för dig, och du bestämmer om han fårt ta dem. Samma vid apporetering ennan jaktsimulering. Visa tydligt när det är OK, och kör ibland så att han inte får lov att jaga. Kanskle bara genom att låta honom titta passivt när en annan hund tränar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Upp till toppen
Annons: