Annons:
Etikettallmänt
Läst 5342 ggr
fia-mia
11/5/10, 7:30 PM

Passar en retriever mig?

Hej!

Jag söker en aktiv familjehund, dock först om några år. Men man kan ju inte låta bli att fundera på vilken ras i alla fall…

Har alltid gillat retrievers och gick promenader och tränade med en labbetik i ca 4 år innan hon avled. Sedan dess har jag lärt känna ett helt gäng retrievers, ett gäng flattar och en golden.

I alla fall, mina främsta intressen inom hundsport är viltspår, personsök, apportering och agility, ja nästan allt. Sådana aktiviteter kan jag tänka mig att göra 2 ggr/vecka i alla fall. Jag vill gärna ställa ut också. Utöver det vill jag ha en hund som är anpassningsbar och fungerar bra i en familj. Den ska kunna gå lös och få långa promenader ofta.

Just nu bor jag hemma och kommer nog inte skaffa någon hund innan jag flyttar hemifrån. Bor jag i närheten kommer troligen min pappa ta hand om hunden om jag pluggar/ jobbar långa dagar. Den bör därför vara van vid katter, så inte alltför stor jaktinstinkt.

Är mest sugen på en flat coated eller golden hane. Låter det lämpligt eller är jag helt ute och cyklar?

(nu tränar jag två welschar regelbundet med bra resultat i t.ex. spår och rallylydnad, så erfarenhet finns)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Annons:
Kickilu
11/8/10, 10:22 AM
#1

Vill börja med att säga att huruvida en hund kan gå lös eller funkar med katter är ju lite upp till en själv att lära den.

Jag har en golden som aldrig hade träffat katt när jag köpte honom. Då var han runt ett år. Eftersom jag har katt så fick jag träna och håller fortfarande på med det. Vovven är lekfull eftersom han är ung och det är så spännande när katten rör sig. Nu är katten dumsnäll o finner sig i hunden men med tanke på att hunden är stor så måste han lära sig att vara försikig. Det går ganska bra.