Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 4100 ggr
Kickilu
2010-11-25 10:55

Ni som har golden

Jag undrar om det finns någon riktlinje på vad en golden-hane ska väga ungefär vid olika åldrar. Jag har en hane på 17 mån som del flesta tycker är lagom i hullet men ett fåtal tycker han är för smal. Han har en pålagring på en armbåge så jag vill inte han ska vara överviktig och en så länge visar han inga tendenser till att ha lätt att gå upp i vikt heller. Tycker man olika om vikt beroende på om man sysslar med utställning eller bara hobbytränar?

Annons:
Vattnadal
2010-11-25 21:42
#1

Har han pålagringar ska han hållas slank. Glöm det där med utställningshull då. På utställningar är hundarna oftast så tjocka att du inte har en chans att känna revbenen på dem. Detta för att de ska vara kraftigt byggda, vilket tolkas som tjock snarare än välmusklad av många.

Du ska kunna känna ryggraden och revbenen. Håll honom hellre i en aning underhull än lite för mycket. Revbenen ska kännas om du stryker handen längs bröstkorgen, du ska inte behöva leta efter dem med intryckta fingertoppar,

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kickilu
2010-11-26 08:51
#2

1, Tack för ditt svar. Då får han va som han är för han nog rätt lagom i mina ögon. Han är ju ung så han bygger ju muskler nu och jag vill inte ha en tjock hund med tanke på hans pålagring.Glad

Upp till toppen
Annons: