Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 19901 ggr
Blandisfantast
12/5/10, 9:23 AM

"Gul" flatte

Nu är det inte så vanligt, men det händer ju ibland att det föds en gul flatte (som då inte blir godkänd, pga färgen…).

Nu undrar jag om någon här har koll på någon flatuppfödare som har fått en gul flat någon gång? Min nästa hund kommer nog nämligen bli en sånTungan ute!!! Gillar flaten, men då mina övriga hundar är blandisar, så hade det varit lite kul med en gul flat, för för mig så spelar det inte en enda roll att den inte räknas som godkänd!!!

Annons:
FjantaZ
12/5/10, 11:47 PM
#1

Vet en i Östergötland som fick en för några år sedan. Var en tjej i stallet som fick den i present som tack för att hon skjutsade hem uppfödaren som blivit strandad vid vägen av någon anledning.

Minns att han kallades "Tarzan" men hette något…

Efter en del eftersökning heter kenneln Trollkarlens o vovven heter Trollkarlens Taliban

Hon fick även 2 gula tikar i samma kull…

sök i rasdata.nu på olika uppfödare så kanske du hittar fler…

TinaH
12/6/10, 3:51 PM
#2

Varför villja ha en Flatte som är defekt?
Oftas när det kommer en defekt valp, så ska inte uppfödaren ta mer kullar på den kombinationen då det finns fel pigment med i linjerna.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

meant
1/1/11, 7:51 PM
#3

"defekt"? kan tyckas som en småsak om man inte ska ha hunden till avel/utställning!

Det finns ju betydligt mer betydande defekter att se upp med.

[Timantis]
1/2/11, 11:24 AM
#4

#2

Den gula färgen finns i vissa linjer kvar eftersom  flatten är som de flesta andra raser framtagen genom att korsa flera raser. Bla newfounland, vatten spaniel, setter mm mm.

Den gula färgen är  inte genfel på det sättet att det är en sjuk hund som kommer ut utan bara fel färg helt enkelt.

Förr slogs dom ihjäl vid födseln vilket säkert förekommer även i dagsläget. Men fler o fler uppfödare låter dom leva vidare då det inte är något "fel" på dom förutom färgen.

Man kan gentesta för den gula genen vilket blir vanligare o vanligare. O den gula genen måste finnas i både tik o hane för att kunna ge gula valpar. Så egentligen skulle det vara rätt så lätt att få bort "genfelet"

Man kan/får/ använda en hund som har fått gula avkommor men man bör välja en mer lämpad partner till den. Alltså en som inte bär på den gula genen.

#1

Kennel Almanza vet jag nyligen hade gula valpar. Som svar på din fråga.

TinaH
1/6/11, 9:23 PM
#5

att "flatten" ska ha gener ifrån Newfounland, kan jag inte riktigt förstå vad du har fått i från.

Sedan vad det beträffar fär så citerar jag från Flatcoated Retrieverklubben.

"Enstaka vita strån eller små fläckar på förbröstet förekommer då och då och är ett obetydligt fel om fläckarna inte är påtagligt stora. Tydliga fläckvisa inslag av täckhår med vit, grå eller - hos de svarta - brun färg är ett fel. Leverbrunt definieras som en mörkt brun färg. En påtagligt ljus brun färg ska räknas till hundens nackdel. En gul färg är ett diskvalificerande fel."

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[Timantis]
1/8/11, 11:20 AM
#6

Feluppfattning från min sida ang new foundland sorry. Men den gula genen kommer från anfäder då flatten kommit till genom korsning av andra raser.

Men fortfarande är inte den gula genen en defekt i den synvinkeln att det är något sjukligt med hunden. Bara att det inte är en godkänd färg.

Då det inte är tillåtet att avla med dubbla anlag av sjukliga gener så är vore i så fall en parning mellan två bärare av den gula genen förbjuden enl SKK.

sen vad ordet defekt innebär är ju en tolkningsfråga.

Annons:
gotlandsruss
1/17/11, 11:18 PM
#7

defekt ska man nog inte kalla det, tex golden härstammar från första början från en svart hund och man kan se spår av det på vissa genom en svart fläck(en av våra har en sån) den får man rycka bort om man ska på utställning med en pincett sen är den tillbaka lika fort igen

TinaH
1/23/11, 9:11 AM
#8

Golden härstammar från Flatten, där av dom förekommande svarta fläckarna…och det är en defekt på Golden.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[idaskoog]
1/24/13, 6:09 AM
#9

Kennel atomos i Sigtuna har fått två gula tror jag….eller till och med tre tror jag! De är underbart fina de gula flattarna!! Jag skulle vilja ha en, då har jag både en svart och en brun sedan innan.

[idaskoog]
1/24/13, 6:10 AM
#10

Föresten är det bara en fixidé att dom inte ska vara godkända!!! De är precis likadana på alla sätt och vis förutom att de är gula i pälsen. Det är skitsnack om defekt hund…usch!

[Timantis]
1/24/13, 10:02 AM
#11

Nu är ju tråden 2 år gammal men fortfarande så är inte gul en gdk färg på flat. Den är diskvalificerande på utställning o man får inte avla på en gul flatte.

Det är absolut inget fel på hunden men den har ett genfel ( inte sjukligt) som inte är önskvärt. Många uppfödare avlar inte ens på ( leverbruna o svarta) flattar med gula anlag vilket lätt kan kollas med gentest.

Vad man tycker om saker o ting har ingen betydelse. Det är inte önskvärt med gula flattar då dom inte är gdk. Det är absolut inget fel på dom förutom att dom har fel färg. Endast svart o leverbrun är gdk färg på flatcoated Retriever

Hiro
1/28/13, 12:42 AM
#12

#11 Jag såg att tråden var gammal men måste bara få att komentera att man FÅR avla på gula, dock så kan man ej regga de som renrasiga ^^

[Timantis]
1/29/13, 10:33 AM
#13

# 12

Ja man FÅR ju avla på alla hundar vilken blandning som helst så även på gula flattar. Men nu pratar jag för att kunna registrera. ( vilket inte framkom i min kommentar)

Annons:
dahllhad
2/7/13, 3:24 PM
#14

Du kan kolla på flattdata och se födda hundar under olika år och där står det hur många svarta/bruna/gula och vilka hundar de är ifrån. Exempel den här länken är från år 2012 års födda flattar:
http://www.rasdata.nu/flat/nyar2012.htm

[trabajo]
3/20/13, 10:57 PM
#15

#13 Nej man FÅR inte avla på alla hundar.

[Timantis]
3/22/13, 4:17 AM
#16

# 15

Sorry man KAN avla på alla hundar.

Tror dom flesta förstod vad vi menade.

TinaH
6/3/13, 5:27 AM
#17

# 15

Varför skulle man inte kunna avla på alla hundar?!?
Sedan är det ju kanske så att man inte bör avla på alla hundar eftersom att det finns genetiska och rasmässiga defekter, som tex shai-pei som har mycket veck….
CD och hård armbågsfel hos en hund…etc.

Men jag kan hålla med till en liten del, att man inte BÖR då avla på en hund som har någon defekt. Men många gör detta tyvärr ändå…trist men sant.
Men en hund som aviker från sin rasstandard, avlar inte en serigös kennel på, lika så om hunden har någonögon/höft/eller armbågs fel, eller någon annan defekt.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: