Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 6015 ggr
Rajas
2010-12-16 12:31

Spökåldern...

Min Goldentik på 6 och en halv månad har kommit in i spökåldern blandat med trotts, hur gör man för att förebygga detta, hon är ju rädd för vissa ljud, lastbilar, soptunnor, muslimer, sopgubbar och alla andra storklädda eller med gömda annsikten.

Min fråga är hur kan jag göra för att hon inte ska behöva vara så rädd helatiden för dessa grejjer och hur kan jag göra för att inte bli galen på min runtspringande fegis?

Måste även läggatill att utan koppel är nästan inget läskigt, bara roligt?

Mvh Millan

Annons:
Vattnadal
2010-12-17 09:55
#1

Spökåldern handlar om att lära sig att hantera rädsla och läskigheter. Det är smartare att öva på låtsasmonster.Flört

Hjälp henne lagom, att hantera det på ett vettigt sätt, så att hon inte bara springer och skäller eller så. Samtidigt är det bra för självförtroendet att våga fixa det själv, så avväg noga.

Hon ser ett föremål, B, när hon står på plats A. Låtsas som ingenting, titta inte på det läskiga, gäspa, se om hon vågar gå fram. Behövs, ta nåt steg mot det, max halvvägs först. Försök inte uppmuntra henne eller så, utan låt henne ta det i egen takt. Går hon fortfarande inte fram, ta nåt steg till. Har du tur går hon fram och nosar själv, annars får du ställa dig 1 m eller så ifrån, gärna med ryggen mot det och bara stå. Tillsist nosar hon på det läskiga, och då är det ändå långt ifrån klart. Då fortsätter ni förbi, minst 5-10 meter till plats C, vänder, går förbi igen, så att hon får avreagera. Gå tillbaka samma väg ni kom, så att du passerar platsen hon blev rädd på med nån meter, vänd och gå igen, så att hon får avreagera på plasten hon blev rädd på, igen för saken, och så går du fram och tillbaka mellan A och C, passerar B, till hon kollat klart och inte reagerar alls längre. Att första gången titta bort är en reaktion, då undviker hon B.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rajas
2010-12-17 15:50
#2

Tack för svaret! De ska ut och tränas nu då varje reklamskyllt utanför butikerna är läskiga

Mvh Millan

Upp till toppen
Annons: