Annons:
Etikettavel
Läst 9502 ggr
flatteflickan
1/5/11, 3:23 PM

Vill ha en valpkull efter min hund.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund är tre år i mars och han är en helt underbar och fin flatte. Han har dysplasi och artros efter han bröt benet så det är inget genetiskt. Han kommer dock inte leva jättelänge till pga det. Jag har varit sugen sen innan att skaffa en till hund men när jag fick höra att sjuka hundar som får en kompis brukar må bättre, till och med levt längre så vill jag ha en valp ännu mer. Och jag vill ju ha kvar min hund så länge det går och så länge han är frisk. Jag vill ha en eller två valpar från min hund. Han har en fin personlighet och har inget aggressivt beteénde. Han skulle ge väldigt fina valpar.

Jag har ingen erfarenhet av att avla eller vad ni nu vill kalla det. Jag vill ha valp/arna inte en massa pengar bara. Men visst jag vill ha en liten del. Jag har inte mycket pengar eller erfarenhet så jag kan inte riktigt punga ut för chipmärkning och vaccinering. Så då tänkte jag att om jag tar en eller två valpar och få 20% och tikens ägare 80%. Jag skulle anse det rätt rimligt eftersom jag inte har möjlighet att göra så mycket mer än att ta en eller två valpar och hjälpa till med valparna. Ni kan komma med lite hjälp om saker jag behöver veta och om ni kanske skulle vara intresserade av min speciella deal. Jag vill inte ha hund nu men jag vill lära känna någon först innan jag vill göra något.

Hör av er alla med tips råd och om ni är intresserade(alltså du som har en flatte).

//FF

Annons:
kerstinjo
1/5/11, 9:58 PM
#1

Artros kan mycket väl gå i arv och jag rekommenderar inte någon att avla på en hund som har artros. Artros behöver inte vara ärftligt betingat, men kan vara det.

"Han kommer dock inte leva jättelänge till pga det." P.g.a. vad då?

Dysplasi  är en sjukdom som man misstänker är en ärftlig defekt och när det finns forskning om att sjukdomen kan vara ärftlig, ska man aldrig avla på en hane/tik med den diagnosen.

Du skriver att du vill avla på din hund för att du hört att sjuka hundar, som får en kompis mår bättre.

Javisst! Men det botar inte artros eller dysplasi.

Vad du än gör, så avla inte på en hund som inte är helt frisk.

Jag skulle aldrig köpa en valp, när jag får veta att pappan har två olika sjukdomar som kan vara ärftliga. Och en seriös uppfödare skulle aldrig godkänna din hane.

Om du vill ha sällskap till din hund, köp en valp!

 Kerstin 

 

Rajas
1/13/11, 6:56 PM
#2

#1 Tror hon försöker säga att dom sjukdommarna inte är genetiska pga en skada han har men han har ju nu denna skada som gör att han inte kommer leva så länge (om jag tolkat rätt)

Mvh Millan

TinaH
1/23/11, 9:29 AM
#3

För det första om man ska tänka sig avla på sin hund, så tycker jag hunden borde ha meriter.

Med meriter menar jag då typ utställning, Bruks, MH,

Samt Ögonlysning och AD/ED röntgen, med fria resultat.
Detta ska vara från både från tiken och hanen.

Oftast går det till så att man bestämmer en parnings avgift ELLER får en summa / valp.

kerstin har helt rätt i det hon skriver att Citat: "Dysplasi  är en sjukdom som man misstänker är en ärftlig defekt och när det finns forskning om att sjukdomen kan vara ärftlig, ska man aldrig avla på en hane/tik med den diagnosen"

Man ska helt enkelt inte avla på en hund som inte är 100%.
För vem säger att detta INTE skulle gå över i valparna?

Varför inte köpa en valp?

jag skulle inte vilja ha en valp efter din hund som har dessa sjukdommar.

Vem vill para sin tik med en sjuk hane?

Din hund kommer inte leva länge till pga av sina sjukdommar, men vem säger att dessa sjukdommar inte går över till valparna, och att dom inte heller får leva ett helt liv?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
1/27/11, 9:36 PM
#4

1. Jag skulle inte avla på hanen pga de sjukdommarna han har oavsett de kom från en skada eller från ett arv. Dels för att vi vill alla ha friska och sunda hundar och dels för att slippa påfrästningen som din hund får då han parar tiken är stor.

2. Kolla istället om du kan hitta en valp från hans bröder eller systrar eller något liknande. Kontakta uppfödaren och kolla om hon vet något som kan passa.

3. Visst kan en kompis pigga upp den sjuka/gamla, men det kan även bli en belastning för den sjuka/gamla hunden.

**MVH Cerrolyn

TinaH
1/27/11, 11:05 PM
#5

Hade denna hunden varit avelshane i Kennel, så hade kenneln satt avelsförbud på denna hund.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

preya
2/7/11, 12:32 PM
#6

#4 Kan bara instämma!

Dessutom står tikägaren för avgifter så som reg, bes, vacc och chip. Du som hanägare får tex 1000kr parning sen 1000-1500kr per valp och de är din del punkt. Man kan även ta parningsvalp. Men Flatten är så stor ras så om jag hade varit tikägare hade jag inte lånat ut min tik för parning av din hane, även om höfterna är en skada kan jag inte veta det med säkerhet

Annons:
Upp till toppen
Annons: