Annons:
Etikettallmänt
Läst 5262 ggr
paow
2011-03-03 18:37

Hundraser tillsammans

Ni som har fler hundar än 1, vilka raser har ni ?

Har 1 golden retriever, och ska nu skaffa en till hund, har inte bestämt oss för ras ännu - och skulle vilja höra lite vilja rasen ni har tillsammans med er retrivrar.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

Annons:
AnneN
2011-03-14 21:12
#1

Då jag hade labbe så har jag haft schäfer samtidigt och vid senare tillfälle hade jag jaktlabbe och en valp med blandningen lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobermann (min nuvarande hund).

Jag skulle rekomendera att skaffa en ras som leker på liknande sätt som den ras man har, då har de lättare att leka bra ihop.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
2011-03-18 14:07
#2

Jag har en golden på snart 2år och en liten blandras på snart 5 år. Blandrasen är mamma tax/jack russel o pappa shetland sheepdog.

De funkar superbra ihop trots skillnaden på storlek.

Vattnadal
2011-03-20 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jagb har 5 egna hundar, det finns totalt 12 i hushållet.

Min äldsta hund är en alaskan huskybastard (AH med grönländare och schäfer i), sen har jag en siberian huskyhane på 3 år, en goldentik på 2 år samt 2 siberiansyskon på dryga året, en tik och en hane. Makens 7 hundar är en alaskan husky, en oreg siberian och en drös till med siberians.

Vittra, vår golden har helt klart tagit efter huskyna i massor. Hon är lika språksäker och extremt signalkänslig. Hon badar gärna, och huskyvalparna (nåja, de ÄR över året) har lärt sig detta av henne, 2 av de 4 valparna som bor kvar här älskar att bära saker. Hon drar släde eller ATV med dem samt älskar att hänga med dem. Hon bor med 2 av makens tikar när jag jobbar, eller med mamma husky och 2 döttrar om den skarpare henen går med hennes bästisar.
Att brottas med mina 2 grabbar är det roligaste hon vet. Det går tufft till, och ibland är jag rädd att hon ska leka lika hårt med andra hundar. Fast det gör hon inte, om de inte är med i hägnet, för där tar man i.Flört

Husky och retriever fungerar toppen, men sen kanske inte husky passar alla människor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Maria29
2011-03-21 20:07
#4

Jag har en golden samt en vinhundsblandis (från Irland) funkar jätte bra. Retrievern är enligt mig anpasningsbara (så länge hundarna får sina behov tillgodo)

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Timantis]
2011-06-01 15:50
#5

Har en golden o en mudi (har även haft en flatt ihop med dom)

Mudin kom in först. Det är ingaproblem alls.

Men samtidigt så tror jag igentligen att lika barn leka bäst. Som någon skrev så ska man nog skaffa hundar som leker på samma sett. Det gör inte golden o mudi men de har hittat på ett eget leksätt som passar bägge. Golden springer iväg med mudin efter, mudin fäller golden (eller golden slänger sej i backen)o så håller dom på länge länge.

Lubbsen
2011-06-09 21:17
#6

Jag har en 7-årig brun labbe och en 8-årig mops, båda hannar. De går jättebra ihop, sover tillsammans, delar ben och mat o.s.v. Tyvärr så leker de inte tillsammans och enda anledningen är nog att mopsen, som vi tog hand om för ett halvår sedan, inte tidigare har fått varit hund, träffat andra hundar och lekt som en hund. Labben försöker ibland få igång honom och har lyckats enstaka gånger att få honom att åtminstone hänga på ett lekrep eller liknande.

Labben leker dock mycket bra med min svärmors hund som är en liten blandras (nu 4 år och fullvuxen) och ungefär lika stor som vår mops. De kan hålla på i timmar och jaga varandra, sno varandras bollar o.s.v.

Jag har fått för mig att om man har en stor hund och sedan skaffar en valp som är en liten hundras, så lär de sig att hitta ett leksätt som passar dem. Hundar vet när en valp är en valp och inte bara en liten hund, och är därmed försiktigare och valpen får styra leken. Min svärmors hund var inte större en petflaska första gången de träffades och började leka direkt, på hennes villkor (då var labben 3 år). Rätt fantastiskt att se…. =)

//Lubbsen

Medarbetare på http://amigurumi.ifokus.se/

www.lubbsen.se

Annons:
Gilan
2011-06-22 23:01
#7

Skulle rekommendera någon ras som leker likadant, reterivers vill ofta "brottas" medans ex vis setter bara vill springa. För stor storleksskillnad är i vissa fall inte heller bra då den mindre lätt blir trampad på. Skulle garanterat kolla bland reterierraserna om du hittar något som passar!=)

Upp till toppen
Annons: